Ducati Panigale V2 Superquadro Final Edition to włoskie pożegnanie ze słynnym silnikiem

Zakończenie produkcji modelu to zawsze okazja do wypuszczenie finalnej edycji specjalnej. Jednak w przypadku Ducati Panigale V2 to coś więcej. Superquadro Final Edition jest hołdem dla wyjątkowego silnika.

Ducati Panigale V2 Superquadro Final EditionDucati Panigale V2 Superquadro Final Edition
Źródło zdjęć: © Ducati
Szymon Jasina

Dwucylindrowa widlasta jednostka napędowa z desmodromicznym układem rozrządu i czterema zaworami na cylinder, którą znamy dziś ewoluowała przez 30 lat i trafiała do takich maszyn jak 748, 749, 848, 899 i 959, a obecnie do Panigale V2. Natomiast pierwszy silnik o nazwie Superquadro trafił w 2011 r. do modelu 1199 Panigale.

Nazwa silnika pochodzi od stosunku między średnicą cylindra i skokiem tłoka, co przy pojemności 1285 cm3 pozwoliło na dostarczenie wysokiej mocy maksymalnej dla silnika dwucylindrowego. Ewoluował przez lata, jest też podstawą do konstrukcji wersji o mniejszej pojemności skokowej, najpierw 898 cm3, a następnie 955 cm3, który był w stanie zdobyć pierwszy tytuł mistrza świata Supersport dla Ducati w 2023 roku z Nicolò Bulegą i zdobyć tytuł mistrza MotoAmerica Supersport w 2022 i 2023 roku.

Ducati Panigale V2 Superquadro Final Edition
Ducati Panigale V2 Superquadro Final Edition © Ducati

Ewolucja tego silnika znalazła swój finał i uczcić, a raczej uhonorować to ma Panigale V2 Superquadro Final Edition. To limitowana do 555 egzemplarzy edycja specjalna, którą od razu można poznać po specjalnym malowaniu ze schematem silnika na boku. Wersja ta ma też przedni i tylny błotnik oraz końcówkę wydechu wykonane z włókna węglowego.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Test: Audi R8 - pożegnanie króla

Motocykl jest w konfiguracji jednoosobowej, a o sportowym zastosowaniu mówią choćby regulowane aluminiowe podnóżki dostarczone przez firmę Rizoma. Model ten ma też lżejszy litowo-jonowy akumulator. Smaczkami edycji specjalnej są nowa animacja powitalna na ekranie i numer seryjny (który znajduje się na górnej półce) każdego egzemplarza. Dla tych, którzy chcą jeździć Panigale V2 Superquadro Final Edition na torze, istnieje możliwość zamontowania zestawu do demontażu tablicy rejestracyjnej i lusterek, a także wyścigowego korka zbiornika paliwa z aluminium.

Ducati Panigale V2 Superquadro Final Edition
Ducati Panigale V2 Superquadro Final Edition © Ducati
Ducati Panigale V2 Superquadro Final Edition
Ducati Panigale V2 Superquadro Final Edition © Ducati
Ducati Panigale V2 Superquadro Final Edition
Ducati Panigale V2 Superquadro Final Edition © Ducati
Ducati Panigale V2 Superquadro Final Edition
Ducati Panigale V2 Superquadro Final Edition © Ducati
Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła