Droższe nowe samochody?!

Obraz

Ustawa o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji zobowiązała każdego z producentów i importerów samochodów sprowadzających rocznie powyżej 1000 aut obowiązkowo, a sprowadzających do 1000 pojazdów alternatywnie, do stworzenia sieci stacji demontażu i punktów zbierania pojazdów.

Obraz

Ilość punktów zbierania miała być tak duża, aby zapewnić właścicielowi pojazdu możliwość oddania go do stacji lub punktu położonych nie dalej niż 50 km w linii prostej od jego miejsca zamieszkania.

Sieć miała powstać początkowo do 1 stycznia 2006 r., ale termin przeniesiono na 1 kwietnia 2006 r. Mimo to sieć nie została przygotowana. W związku z tym od 1 kwietnia firmy sprowadzające powyżej 1000 aut rocznie musiały naliczać 500 zł za każdy wprowadzony na rynek pojazd. W sumie za zeszły rok uzbierała się kwota 128 mln zł, które teraz importerzy muszą zapłacić.

- Konieczność zapłacenia „kary” to bezpośrednia konsekwencja niepodjęcia przez importerów właściwych działań zmierzających do stworzenia, a w zasadzie uzupełnienia sieci stacji demontażu i punktów zbierania pojazdów. Żadna z obecnie działających 476 stacji nie została przez nich sfinansowana. Pikanterii całej sytuacji dodaje fakt, że to sami importerzy w momencie przygotowywania ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji lansowali pomysł stworzenia sieci i nakładania opłat w przypadku, gdyby ona nie powstała – mówi Jerzy Izdebski, sekretarz Forum Recyklingu Samochodów.

Jego zdaniem importerzy na własne życzenie sprawili sobie kłopot. - Gdyby wyłożyli pieniądze na sieć, mogłyby one być mniejsze niż te, które teraz muszą zapłacić. W dużo gorszej sytuacji byli i są natomiast osoby prywatne sprowadzające mniej niż 1000 aut. Zobowiązane one zostały do płacenia 500 zł niezależnie, czy sieć stacji demontażu i punktów zbierania pojazdów istnieje, czy nie. Zebrało się tego ok. 350 mln, a więc prawie trzy razy tyle, co w przypadku importerów – stwierdza Jerzy Izdebski.

Trudno oczekiwać, aby kosztów tych nie przerzucili na kupujących samochody. - Skąd importerzy mieliby wziąć owe 500 zł za każdy sprowadzony samochód? – pyta retorycznie Jakub Faryś, dyrektor Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego skupiającego producentów oraz przedstawicieli producentów samochodów i motocykli.

- Ustawa nie jest najlepsza. Niezależnie, czy sieć pokrywa 1 czy 99,9 proc. terytorium kraju, karę trzeba płacić. Nie uciekamy od obowiązku tworzenia sieci, ale zwracamy uwagę na merytoryczne niesprecyzowanie niektórych przepisów – stwierdza Jakub Faryś.

Nie wiadomo dokładnie, kiedy nowe samochody mogłyby zdrożeć. Do końca marca importerzy muszą złożyć deklaracje dotyczące pokrycia terytorium kraju siecią złomowania pojazdów. Później zajmie się nimi Główny Inspektor Ochrony Środowiska, ale nie sprawa nie powinna toczyć się zbyt długo.

Autor: Maciej Pobocha |

Obraz

|
| --- |

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥