Drogowa łódź Volkswagena

Obraz
Źródło zdjęć: © Marek Wieliński

Kształtem przypomina łódź, a może raczej czółno. Nazywa się L1 i jest ultraoszczędnym pojazdem przyszłości, który Volkswagen zaproponował nam na tragach motoryzacyjnych we Frankfurcie. Zadowala się zaledwie 1,38 litra oleju napędowego na 100 km!

Obraz
© (fot. Marek Wieliński)

Aby osiągnąć tak ascetyczny wynik, poszycie wykonano z włókien węglowych, a zawieszenie z aluminium. Dzięki temu masa całego pojazdu to jedyne 380 kg (samo poszycie typu monocoque waży 124 kg). Dwuosobowy pojazd jest zasilany dwucylindrowym silnikiem TDI common rail, wspomaganym przez silnik elektryczny.

W oszczędzaniu paliwa pomaga również bardzo niski współczynnik oporu powietrza (Cd 0.195). Dzięki niemu Volkswagen L1 jest najoszczędniejszą hybrydą na świecie. Niewielkie opory powietrza to także spora prędkość (maksymalnie w granicach 160 km/h), połączona z niemal śladową emisją dwutlenku węgla: jedyne 36 g/km.

Obraz
© (fot. Marek Wieliński)

Niezwykłe są nie tylko osiągi i parametry techniczne, ale również wymiary tego samochodu. L1 przy długości 3813 mm zbliżonej do Volkswagena Fox’a, mierzy zaledwie 1143 mm wysokości, podobnie jak Lamborghini Murciélago.

Volkswagen zapowiada że ta śmiała wariacja na temat samochodu zostanie wprowadzenia do seryjnej produkcji w roku 2013.

Kto wie, być może właśnie L1 stanie się nową definicją samochodu przyszłości. Trudno jednak przypuszczać, by klienci z łatwością zaakceptowali podróż dwuosobowym, drogowym czółnem. L1 bardziej przypomina szybowiec lub kajak. Ten koncept-car zaprzecza wszystkiemu co jest typowe dla współcześnie produkowanych samochodów, ale z pewnością to niezły sposób na kryzys.

Marek Wieliński

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025