Na początek jednak kilka słów o samym Darcie/Viaggio. Jest to kompaktowy sedan, który w tym roku debiutuje w USA. Chociaż "kompaktowy" to złe słowo - mimo wykorzystania platformy stworzonej dla modeli segmentu C, Dart jest większy niż niektóre samochody segmentu D (np. nowe BMW serii 3)
. Nowy Dodge jest też zdecydowanie bardziej przestronny niż poprzedni kompaktowy model tej marki, czyli Neon.
Ciekawa stylistyka i mocne silniki (160-184 KM) powinny spodobać się amerykańskim klientom. Fiat stwierdził, że przestronny sedan trafi też w gusta chińskich klientów i już wkrótce zacznie im oferować ten model pod nazwą Viaggio. Chińska wersja będzie napędzana produkowanymi lokalnie silnikami włoskiej marki - jednostki o pojemności 1,4 l będą dostępne w wersji wolnossącej lub z turbiną. Viaggio będzie powstawał we współpracy z Guangzhou Automobile Group i już na początku produkcja ma wynieść 140 000 samochodów rocznie, a docelowo osiągnąć poziom 250 000.
Dla nas ciekawsza jest jednak inna wiadomość. Niedługo ma powstać też pięciodrzwiowa wersja tego modelu, która w Europie zastąpi model Bravo. Tutaj warto zwrócić uwagę na pochodzenie tego samochodu, który zaczynał właśnie jako Fiat Bravo, aby później stać się Alfą Romeo Giulietta, następnie Dodgem Dartem i Fiatem Viaggo, a już niedługo ma zająć miejsce modelu od którego pochodzi. I koło się zamyka, a klienci dostali całą gamę "nowych" modeli.
sj