Do 2018 r. Płock planuje dokończyć budowę obwodnicy miasta
Do 2018 r. Płock (Mazowieckie) planuje dokończyć budowę obwodnicy miasta. To dwa odcinki trasy, które z wykorzystaniem środków unijnych z perspektywy 2014-20, mają powstać kolejno w latach 2016-17 oraz 2017-18. Łączny koszt inwestycji to ponad 120 mln zł.
Pierwszy odcinek obwodnicy Płocka, prowadzący od dróg krajowych nr 60 i 62 do drogi wojewódzkiej nr 567 o długości 1,6 km oddano do użytku w listopadzie 2014 r. Koszt jego budowy wyniósł 43 mln zł, z czego 30 mln zł zrefinansowano ze środków unijnych, jeszcze w ramach poprzedniej perspektywy 2007-13.
Dokończenie przedsięwzięcia, czyli budowa drugiego odcinka trasy o długości ok. 2,1 km oraz trzeciego o długości 2,3 km, pozwoli na całkowite wyprowadzenie z Płocka ruchu pojazdów ciężarowych, w tym z ładunkami niebezpiecznymi, ułatwi połączenie z kompleksem rafineryjno-petrochemicznym PKN Orlen i terenami przemysłowymi miasta, położonymi w rejonie tamtejszego lotniska Aeroklubu Ziemi Mazowieckiej oraz z drogą krajową nr 60 w kierunku Ciechanowa.
Środki przeznaczone na kontynuowanie tej strategicznej dla Płocka inwestycji zostały zapisane w uchwalonym już budżecie miasta na 2016 r., który zamyka się kwotą blisko 848 mln zł - w sumie na inwestycje przewidziano tam 188 mln zł, z czego 103 mln zł to środki własne samorządu, natomiast pozostała część ma pochodzić z dotacji z UE.
Jak poinformował w środę PAP wiceprezydent Płocka Jacek Terebus, na dokończenie budowy obwodnicy w budżecie miasta na 2016 r. zarezerwowana została kwota ponad 52 mln zł, na którą składa się 20 proc. wkładu własnego samorządu i 80 proc. środków unijnych, pochodzących z nowego Regionalnego Programu Operacyjnego woj. mazowieckiego.
"Czekamy obecnie na uruchomienie środków unijnych. Mamy sygnały, że może to nastąpić na przełomie pierwszego i drugiego kwartału. To jest dla nas bardzo dobra prognoza, gdyż w zasadzie jesteśmy już gotowi na rozpisanie przetargu, który obejmowałby oba etapy inwestycji. Jej harmonogram wyglądałby w ten sposób, że do końca 2017 r. chcielibyśmy wybudować drugi odcinek obwodnicy, a trzeci realizowany byłby po części równolegle, od 2017 do 2018 r." - oświadczył Terebus.
Dodał, że wartość całego przedsięwzięcia, czyli obu odcinków obwodnicy, szacowana jest łącznie na ponad 120 mln zł, przy czym najkosztowniejszy będzie ostatni etap, w ramach którego powstanie w sumie pięć dużych obiektów inżynieryjnych, w tym wiadukty i mosty.
Terebus przypomniał, że drugi i trzeci odcinek obwodnicy Płocka realizowany będzie w ramach Regionalnych Inwestycji Terytorialnych (RIT), czyli autorskiego projekt samorządu Mazowsza, zaakceptowanego przez Komisję Europejską, którego głównym celem jest równomierny rozwój regionu poprzez inwestycje o znaczeniu subregionalnym. Maksymalny poziom dofinansowania unijnego poszczególnych przedsięwzięć prowadzonych z wykorzystaniem tego instrumentu może wynieść do 80 proc. kosztów.
Jak zaznaczył Terebus, termin dokończenia budowy obwodnicy Płocka planowany na 2018 r. to jeden z wymogów Komisji Europejskiej, która wyznaczyła tzw. +kamienie milowe+ przy realizacji przedsięwzięć w ramach perspektywy 2014-20. "Przygotowując RIT należało wskazać zadania, które będą w tym czasie wykonane. To one będą dla Komisji Europejskiej w stosunku do płockiego samorządu sprawdzeniem właściwego zaawansowania inwestycji i właściwego wydatkowania środków" - wyjaśnił.
Terebus przyznał, że w przypadku ewentualnego opóźnienia w uruchomieniu środków unijnych, Płock i tak rozpocznie budowę drugiego odcinka obwodnicy w 2016 r. z wykorzystaniem środków własnych, ale zakres i harmonogram całości inwestycji, z uwzględnieniem jej trzeciego, ostatniego etapu, będzie musiał być wówczas poddany korekcie.
Pod koniec 2014 r. porozumienie w sprawie RIT (wtedy projekt określany był jako Regionalny Instrument Terytorialny) podpisały władze Płocka oraz jedenastu okolicznych samorządów, w tym powiatów płockiego, gostynińskiego i sierpeckiego, a także gmin Słupno, Radzanowo, Stara Biała, Nowy Duninów i Łąck oraz miasta: Gąbina, Sierpc i Wyszogród. W ramach RIT planowanych jest kilkanaście inwestycji strategicznych oraz mniejszych przedsięwzięć, jak np. rewitalizacja nabrzeży Wisły w Płocku i Wyszogrodzie, rewitalizacja najstarszej części Gąbina czy budowa ścieżek rowerowych, w tym wokół Jeziora Zdworskiego, największego naturalnego zbiornika wodnego na Mazowszu.