Dlaczego warto jeździć na oponach letnich?

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Wymieniasz "zimówki" na opony letnie, a może jeździsz na ogumieniu całorocznym? Przybliżamy zalety i wady używania opon zimowych i całorocznych latem.

- Z badań wynika, że jest wielu kierowców dla których cieplejsze dni nie oznaczają zmiany opon na letnie. Część z nich przez cały rok jeździ na "zimówkach", inni natomiast na wielosezonowych - mówi Filip Fischer z Oponeo. Czy montaż opon letnich latem jest jedynym dobrym rozwiązaniem? Ogólnie mówiąc tak, jednak wiele zależy od sytuacji, oczekiwań, stylu jazdy i warunków pogodowych.

Za używaniem opon całorocznych latem przemawiają względy oszczędności czasu i pieniędzy. Są one dobre dla małych samochodów, które nie mają dużych przebiegów. Jest to też przydatne rozwiązanie w samochodach firmowych, gdyż ogranicza potrzeby częstej wymiany i przechowywania opon. Wadą takiego rozwiązania jest jednak gorsza przyczepność od opon letnich (szczególnie na mokrej nawierzchni), dodatkowo ogumienie całoroczne nie sprawdza się przy dynamicznej jeździe, ma dłuższą drogę hamowania i szybciej się zużywa. Opona wielosezonowa to dobre rozwiązanie, ale przy bezdeszczowych latach i zimach bez śniegu.

Opony letnie i całoroczne różnią się budową. Te drugie mają więcej lameli, co może przyczynić się latem do utraty sztywności i przyczepności. Mieszanka opon letnich przystosowana jest do optymalnej pracy przy temperaturach powyżej 7 st. C a mieszanka całorocznych do pracy w różnych temperaturach, co wymusza obniżenie osiągów. Opony letnie mają okrągły kontur bieżnika, co przekłada się na niskie opory toczenia i wysoką przyczepność latem, w całorocznych jest on kwadratowy - latem masywne barki powodują większe opory toczenia i szybsze zużycie bieżnika lecz zimą taka konstrukcja poprawia przyczepność. Reasumując - ogumienie wielosezonowe można polecić osobom o umiarkowanym stylu jazdy, poruszającym się głównie po mieście.

Obraz
© (fot. Materiały prasowe)

Osób, które decydują się używać "zimówek" latem jest zdecydowanie mniej, niż zwolenników opon całorocznych. Ci, którzy używają w ciepłych miesiącach ogumienia zimowego twierdzą, że dzięki temu oszczędzają czas i pieniądze. Niektórzy uważają też, że "zimówki" latem zachowują się jak opony letnie. Inni podkreślają większe spalanie paliwa, znacznie szybsze zużycie bieżnika, dłuższą drogę hamowania, kiepskie zachowanie w zakrętach oraz zwiększoną głośność.

Należy zaznaczyć, że opony zimowe produkowane są z bardziej miękkich mieszanek gumowych, które szybko ścierają się w wyższych temperaturach. Pokonując zakręt na rozgrzanym asfalcie można wyczuć, że samochód "pływa". Różnice w osiągach obydwu rodzajów opon sezonowych nie są tak widoczne, gdy za oknem panuje niższa temperatura i obciążenie pojazdu jest mniejsze. Tym, którzy jeżdżą na "zimówkach" latem warto przypomnieć dla ich własnego bezpieczeństwa dwie zasady - poruszaj się z mniejszymi prędkościami niż w przypadku opon letnich i zachowuj dłuższe odstępy od pojazdów poprzedzających.

Źródło: Oponeo

ll/moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇