Wymieniasz "zimówki" na opony letnie, a może jeździsz na ogumieniu całorocznym? Przybliżamy zalety i wady używania opon zimowych i całorocznych latem.
- Z badań wynika, że jest wielu kierowców dla których cieplejsze dni nie oznaczają zmiany opon na letnie. Część z nich przez cały rok jeździ na "zimówkach", inni natomiast na wielosezonowych - mówi Filip Fischer z Oponeo. Czy montaż opon letnich latem jest jedynym dobrym rozwiązaniem? Ogólnie mówiąc tak, jednak wiele zależy od sytuacji, oczekiwań, stylu jazdy i warunków pogodowych.
Za używaniem opon całorocznych latem przemawiają względy oszczędności czasu i pieniędzy. Są one dobre dla małych samochodów, które nie mają dużych przebiegów. Jest to też przydatne rozwiązanie w samochodach firmowych, gdyż ogranicza potrzeby częstej wymiany i przechowywania opon. Wadą takiego rozwiązania jest jednak gorsza przyczepność od opon letnich (szczególnie na mokrej nawierzchni), dodatkowo ogumienie całoroczne nie sprawdza się przy dynamicznej jeździe, ma dłuższą drogę hamowania i szybciej się zużywa. Opona wielosezonowa to dobre rozwiązanie, ale przy bezdeszczowych latach i zimach bez śniegu.
Opony letnie i całoroczne różnią się budową. Te drugie mają więcej lameli, co może przyczynić się latem do utraty sztywności i przyczepności. Mieszanka opon letnich przystosowana jest do optymalnej pracy przy temperaturach powyżej 7 st. C a mieszanka całorocznych do pracy w różnych temperaturach, co wymusza obniżenie osiągów. Opony letnie mają okrągły kontur bieżnika, co przekłada się na niskie opory toczenia i wysoką przyczepność latem, w całorocznych jest on kwadratowy - latem masywne barki powodują większe opory toczenia i szybsze zużycie bieżnika lecz zimą taka konstrukcja poprawia przyczepność. Reasumując - ogumienie wielosezonowe można polecić osobom o umiarkowanym stylu jazdy, poruszającym się głównie po mieście.
Osób, które decydują się używać "zimówek" latem jest zdecydowanie mniej, niż zwolenników opon całorocznych. Ci, którzy używają w ciepłych miesiącach ogumienia zimowego twierdzą, że dzięki temu oszczędzają czas i pieniądze. Niektórzy uważają też, że "zimówki" latem zachowują się jak opony letnie. Inni podkreślają większe spalanie paliwa, znacznie szybsze zużycie bieżnika, dłuższą drogę hamowania, kiepskie zachowanie w zakrętach oraz zwiększoną głośność.
Należy zaznaczyć, że opony zimowe produkowane są z bardziej miękkich mieszanek gumowych, które szybko ścierają się w wyższych temperaturach. Pokonując zakręt na rozgrzanym asfalcie można wyczuć, że samochód "pływa". Różnice w osiągach obydwu rodzajów opon sezonowych nie są tak widoczne, gdy za oknem panuje niższa temperatura i obciążenie pojazdu jest mniejsze. Tym, którzy jeżdżą na "zimówkach" latem warto przypomnieć dla ich własnego bezpieczeństwa dwie zasady - poruszaj się z mniejszymi prędkościami niż w przypadku opon letnich i zachowuj dłuższe odstępy od pojazdów poprzedzających.
Źródło: Oponeo
ll/moto.wp.pl