Dlaczego nowy egzamin teoretyczny jest tak często "oblewany"?

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Statystyki związane ze zdawalnością nowego egzaminu teoretycznego na prawo jazdy są zatrważające. Porozmawialiśmy ze specjalistami o przyczynach tego problemu i sposobach jego rozwiązania.

- Statystyki? Może te z ostatnich kilku dni. Podczas, gdy zdawalność egzaminu w jego wcześniejszej formie utrzymywała się na poziomie 80 proc., to z nową teorią radzi sobie jedynie 17 proc. - mówi egzaminator z katowickiego WORD-u, który chce pozostać anonimowy. Kiedy pytamy o przyczyny takiego stanu rzeczy, mówi nam przede wszystkim o braku realnej znajomości przepisów, niezbędnej w sytuacji, kiedy nie ma już możliwości zdania testu "na pamięć".

Zdaniem egzaminatora nowa teoria jest...prostsza. - Kiedy znamy przepisy, nie ma konieczności kucia na pamięć. Wręcz przeciwnie, odpowiedzi udzielamy pewnie i intuicyjnie. Tak samo, jak powinniśmy robić to na drodze w rzeczywistym spotkaniu z sytuacja znaną z egzaminacyjnych ćwiczeń - mówi. Nasz rozmówca przyczyny problemów dopatruje się także w obecnych systemach szkolenia, zorientowanych do tej pory jedynie na zdany egzamin, nie na rzetelną naukę.

Zdanie to podziela zresztą Łukasz Lisowski, instruktor w Szkole Bezpiecznej Jazdy Ecodrive. - Zajęcia teoretyczne w wielu szkołach prowadzone są bez uwzględnienia zasad przyswajania i interpretowania przepisów ruchu drogowego. Przepisy o ruchu drogowym, jak każde prawo, jest trudną materią, ale wykładowca, czy instruktor musi wpajać kursantom od samego początku świadomość ważności wiedzy teoretycznej, pod kątem jej wykorzystania praktycznego na drodze.

- Czasem moi kursanci dziwili się, że w naszej szkole teorię naprawdę trzeba zaliczyć, aby rozpocząć jazdy. Że wymagam od nich rzetelnego zaznajomienia się z przepisami. Myślę, że docenili to na drodze, także podczas egzaminu praktycznego, który częściej niż przez stres i "nastawienie" egzaminatora oblewa się przez ignorancję i brak znajomości przepisów. To jednak często wina ośrodków szkoleniowych, które lekceważą wagę teorii i nie poświęcają jej wystarczającej uwagi. Można mieć więc nadzieję, że nowa sytuacja stanie się bodźcem do zmiany tej tendencji - kończy Lisowski.

Nowa formuła egzaminu może wywoływać kontrowersje. Do tej pory zdecydowanie trudniejsza dla egzaminowanych była część praktyczna. Teraz mamy do czynienia z odwrotną sytuacją. Gdy szkoły jazdy zmienią swój sposób nauczania przepisów, sytuacja powinna wrócić do poprzedniego stanu.

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥