Dlaczego kupujemy samochody?

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP/Jacek Bednarczyk

Apetyt na zakup samochodu - nowego lub używanego - jest wielki. Aż 65 proc. konsumentów na świecie deklaruje chęć zakupu samochodu w najbliższych dwóch latach. 85 proc. twierdzi, że głównym motywem zakupu jest miłość do jazdy samochodem, a w dalszej kolejności plasują się jego użyteczność oraz status, jaki daje nabywcy. Cechy użytkowe samochodu są podstawowym motywem zakupu dla 63 proc. badanych, a status jaki daje - dla 62 proc. To wyniki najnowszych badań Nielsen Automotive, przeprowadzonych na grupie ponad 30 tys. respondentów z 60 krajów.

Popyt na samochody nie jest rozłożony równomiernie. Najsilniejszy jest na rynkach Ameryki Południowej (75 proc. deklaracji zakupu samochodu nowego lub używanego), taki sam wskaźnik otrzymano dla obszaru Środkowego Wschodu i Afryki. W porównaniu z tymi wielkościami Ameryka Północna i Europa wypadają bardzo blado. Ze wskaźnikami na poziomie 50 proc. można powiedzieć, że wleką się w ogonie peletonu.

- Kluczem do strategii marketingowych, prowadzących do sukcesu staje się umiejętne połączenie sentymentu konsumenckiego i zwyczajów medialnych tak, aby właściwy konsument i marka samochodu spotkali się "transakcyjnie" - zauważa Pat Gardiner, Prezes Nielsen Automotive.

Obraz
© (fot. PAP/Grzegorz Michałowski)

Z badań wynika, że najbardziej obiecującymi regionami są Azja, Pacyfik i Ameryka Południowa, ale to czy szanse zostaną przekute w sukces rynkowy zależy od skutecznego marketingu. Chyba nie dziwi fakt, że dla badanych przez Nielsen Automotive (pamiętajmy, że respondenci byli internautami) platformy on-line dają największe możliwości szybkiego, skutecznego i taniego dotarcia do konsumenta.

Ciekawych wniosków dostarcza spojrzenie na wyniki badań dotyczące wyboru między samochodem nowym i używanym. Warto zauważyć, że w żargonie dilerów samochodowych bardzo często w miejsce terminu "samochód używany" pojawia się chwyt sprzedażowy w postaci "pre-loved" ("wcześniej kochane") - skomentował dr Mirosław A. Bieszki, Doradca Ekonomiczny Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce.

Obraz
© (fot. PAP/Grzegorz Michałowski)

Największy popyt na samochody nowe jest w Azji, gdzie aż 65 proc. respondentów deklaruje zakup nowego samochodu, a 7 proc. używanego. W Ameryce Południowej jest to odpowiednio 47 i 28 proc. Zupełnie inaczej jest w Europie, gdzie chęć zakupu samochodu używanego zgłasza 28 proc. ankietowanych, a tylko 22 proc. nowego. W Ameryce Północnej sytuacja jest zbliżona: 34 proc. zgłasza apetyt na nowy samochód, a 22 proc. na używany.

Najskuteczniejszą formą zdobywania klientów jest reklama w internecie. Zdaniem aż 46 proc. ankietowanych jest bardzo skuteczna przy zakupie nowego samochodu. W dalszej kolejności plasuje się przekaz przez TV: 32 proc. Kolorowe magazyny to wskazanie 29 proc. respondentów, a na ostatnim miejscu plasuje się przekaz radiowy ze wskazaniami 20 proc. z nich. Wśród stron internetowych najbardziej skutecznymi okazują się być te należące do producentów: aż 65% wskazań. Należące do specjalistów motoryzacyjnych przekonują 41 proc. badanych, a na końcu mamy strony dilerów samochodowych.

W Polsce kochamy "auta z kratką" i odnotowujemy wzrost sprzedaży rok do roku o 41 proc. Dzięki możliwości odliczenia pełnego VAT-u, wyniki sprzedaży nowych samochodów osobowych są bardzo dobre. - Od początku roku sprzedano 97 tys. nowych samochodów, z czego 1/3 z "kratką" - stwierdził dr Mirosław A. Bieszki, Doradca Ekonomiczny KPF. Jego ocenę potwierdzają wyniki badań, prowadzonych przez KPF i IRG SGH, systematycznie co kwartał, od prawie 8 lat.

W edycji z I kwartału 2014 roku, na pytanie o prawdopodobieństwo zakupu samochodu w najbliższych 12 miesiącach udział odpowiedzi pozytywnych i bardzo pozytywnych jest wyraźnie wyższy, niż rok wcześniej (odpowiednio 7,2 i 5,8 proc.). - Jednocześnie rośnie skłonność do finansowania części tego zakupu kredytem. Co prawda wskazania nie są całkowicie jednoznaczne, ale może to zapowiadać poprawę koniunktury na rynku kredytów samochodowych w Polsce - dodaje Bieszki.

Źródło: KPF

mw, moto.wp.pl

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie