Dlaczego Hamilton i Alonso uniknęli kary?

Świat Formuły 1 w sprawie afery szpiegowskiej podzielił się na dwa obozy: jedni uważają, że kara dla McLarena (odebranie wszystkich punktów w mistrzostwach świata konstruktorów i 100 mln dolarów grzywny) jest zbyt wysoka, inni są zdania, że to za mało - wszak kierowcy tej ekipy nadal walczą o indywidualny tytuł – pisze Mikołaj Sokół w Rzeczpospolitej.

Skoro zespół jest winien wykorzystywania tajnych danych najgroźniejszego rywala, to jasne, że kierowcy także na tym skorzystali.

Według Maksa Mosleya, prezydenta Międzynarodowej Federacji Samochodowej, Lewis Hamilton i Fernando Alonso też powinni stracić punkty. Mosley i kilku innych członków Światowej Rady Sportów Samochodowych utrzymują, że nie powinno się przyznawać tytułu kierowcy, który do pokonania rywali wykorzystał nielegalnie zdobyte informacje - a to zostało potwierdzone podczas przesłuchań członków ekipy McLaren. W Formule 1 zawodnik ponosi karę np. za niedowagę samochodu choćby o 1 kg (wykluczenie z wyścigu) czy awarię silnika (przesunięcie do tyłu na starcie), choć nie jest bezpośrednio winien, bo to mechanicy i inżynierowie odpowiadają za przygotowanie bolidu.

Nie inaczej powinno być i w tej sytuacji - Hamilton i Alonso ścigają się samochodami, w których pewne rozwiązania techniczne (np. układ hamulcowy)
opracowano na bazie danych Ferrari. Obaj znali strategię tankowań rywali w inaugurujących sezon wyścigach. McLaren miał dostęp do nowinek technicznych stosowanych przez włoski zespół, wskutek czego po GP Australii zgłosił protest w sprawie jednego z rozwiązań, które natychmi ASt zostało zakazane. Wreszcie, co potwierdził Kimi Raikkonen (były kierowca McLarena, obecnie w Ferrari), zespół McLarena od wielu lat podsłuchuje i rozszyfrowuje kodowane transmisje radiowe pomiędzy inżynierami Ferrari a zawodnikami.

_ Więcej w „Rzeczpospolitej” _Więcej w „Rzeczpospolitej”

Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3