Dlaczego czystość silnika jest tak ważna?
Silnik spalinowy samochodu to urządzenie, które codziennie poddawane jest ekstremalnym obciążeniom. W czterocylindrowej konstrukcji dochodzi do ok. 30 zapłonów mieszanki paliwowej w ciągu jednej sekundy, a każdy zapłon generuje temperaturę przekraczającą 2000 stopni Celsjusza. Tłok w cylindrze, przy spokojnej jeździe, porusza się około 100 razy na sekundę, a obroty wału korbowego są liczone w tysiącach na minutę. Ten cały mechanizm wymaga odpowiedniego smarowania i chłodzenia. To oczywiście zadanie dla oleju silnikowego, dlatego wybór tego najbardziej odpowiedniego dla silnika naszego auta jest tak ważny.
Kolejne ważne funkcje, jakie powinien spełniać olej silnikowy, to usuwanie nagarów i szlamów oraz zapobieganie zatorom – wszelkie zanieczyszczenia silnika mają bardzo niekorzystny, a nawet destrukcyjny wpływ na działanie silnika.
Skuteczność oleju
Aby ograniczyć osadzanie się cząsteczek zanieczyszczeń na podzespołach silnika, Shell proponuje syntetyczny olej Shell Helix Ultra, który w odróżnieniu od standardowych olejów mineralnych (API SG/CD) jest w stanie usunąć nawet pięciokrotnie więcej szlamów. W testach polowych wykazał się zdolnością utrzymania idealnej czystości silnika, dzięki czemu badane pojazdy osiągały identyczne parametry eksploatacyjne z notowanymi tuż po opuszczeniu fabryki.
Aby olej mógł być skuteczny w procesie oczyszczania silnika, musi skutecznie usuwać osady, ale przede wszystkim nie dopuścić do ich ponownego osadzania się na kolejnych elementach. Tę prewencyjną rolę musi pełnić aż do momentu swojej cyklicznej wymiany.
Dlaczego Shell to dobry wybór?
Shell wraz z South West Research Institute z Teksasu w USA opracował własny cykl testowy, o wiele bardziej rygorystyczny w porównaniu do powszechnie stosowanych prób branżowych. Został on przygotowany w oparciu o standardową procedurę branżową (Sequence VG), z uwzględnieniem cykli zmiany oleju. W jego ramach czysty silnik V8 z olejem mineralnym został uruchomiony na długi okres, odpowiadający w przybliżeniu standardowemu interwałowi pomiędzy wymianami oleju. Następnie przeprowadzono demontaż silnika w celu dokonania pomiaru ilości osadów i szlamów na najważniejszych jego częściach, w tym na głowicy cylindra i w układzie zaworowym. Standardowe testy branżowe kończą się na tym etapie – przeprowadzany jest przegląd silnika i dokonywana jest wymiana oleju.
Zgodnie z procedurą Shell zmieniono olej mineralny na olej Shell Helix. Następnie uruchomiono go na okres identyczny z poprzednim testem. Po zakończeniu ponownie wykonano demontaż silnika i pomiary ilości zanieczyszczeń. Cała procedura została przeprowadzona dla różnych serii olejów Shell Helix, a wyniki nie pozostawiały wątpliwości – szybkie oczyszczanie przy zapewnieniu czystego silnika aż do zakończenia testu. Tym samym badania potwierdziły, że szlamy usunięte przez olej Shell Helix nie osadzają się ponownie, są zatrzymywane w oleju w postaci nieszkodliwej zawiesiny aż do momentu ich usunięcia podczas wymiany oleju.
Test na radiowozach oraz taksówkach
Laboratoryjne testy w hamowniach silnikowych jednak nie dla wszystkich mogą wydawać się miarodajne. Codzienna eksploatacja to jednak zupełnie inne, bardziej zmienne, a czasami ekstremalne warunki funkcjonowania. Inżynierowie Shell postanowili zatem skorzystać z jednych z najbardziej eksploatowanych na co dzień pojazdów – policyjnych radiowozów. W tym celu koncern nawiązał współpracę z brytyjską policją i pod swoją opiekę wziął cztery nowe samochody, które zostały przekazane na potrzeby funkcjonariuszy. Dwa benzynowe i dwa wysokoprężne Volvo V70 w ciągu trzech lat przejechały ponad 120 000 km, a co 16 000 km dokonywano rutynowej wymiany oleju. Po ostatecznej rewizji silników stwierdzono, że ich części są wyraźnie czystsze od tych zainstalowanych w radiowozach, które nie były zalewane olejem Shell Helix Ultra.
Oleje Shell Helix przetestowano również w Polsce. W sześciomiesięcznym badaniu wzięło udział 48 taksówkarzy MPT Taxi Warszawa, którzy przejechali łącznie 2 137 225 km, czyli okrążyli ziemię 53 razy! Każdemu z nich został dobrany odpowiedni olej z gamy Shell Helix Ultra powstały w Technologii Shell PurePlus. Jaki był wynik ankiet przeprowadzonych po zakończeniu testu? Bardzo pozytywny, ponieważ aż 96 proc. taksówkarzy poleciłoby oleje Shell Helix Ultra innym kierowcom! 87 proc. badanych stwierdziło, że olej ten dobrze chroni silnik samochodu. Ponad połowa z nich zauważyła, że silnik pracuje ciszej, a co trzeci, że silnik ma więcej mocy i mniej szarpie. 4 na 20 kierowców podkreśla, że odczuwa mniejsze wibracje podczas jazdy. A ponad połowa z nich dostrzegła, że silnik zużywa znacznie mniej oleju.
Efekty takiej troski o „sterylne” warunki wewnątrz silnika są bardzo wymierne i odczuwalne dla właścicieli samochodów. Mniej zanieczyszczeń to lepsze warunki pracy silnika. To zaś pociąga za sobą: obniżenie zużycia paliwa, zwiększenie trwałości podzespołów, łatwiejszy rozruch (także w niskich temperaturach), szybsze i lepsze smarowanie całego układu, większą sprawność samego oleju, zmniejszenie jego zużycia czy wreszcie cichszą i płynniejszą jazdę.