Dilerzy chcą końca starszych samochodów

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP/Lech Muszyński

Wprowadzenie opłaty ekologicznej za samochody starsze niż 10 lat, podwyższenie stawki OC dla samochodów starszych niż 12 lat, dodatkowe kontrole takich pojazdów i brak możliwości ponownej ich rejestracji - tego chcą sprzedawcy nowych samochodów. Czy propozycja znajdzie poparcie polityków?

Sprzedaż nowych samochodów jest na najgorszym poziomie od lat. Fatalnie odbija się to na kondycji finansowej ich sprzedawców. Co wydaje się w takiej sytuacji najlepszym wyjściem? Wydaje się, że obniżenie cen i zaciśnięcie zębów. Nie dla Stowarzyszenia Dealerów VW i Audi w Polsce. Zrzeszenie to opracowało listę zmian, jakie - ich zdaniem - uzdrowiłyby krajowy rynek motoryzacyjny. Jakie to zmiany?

Po pierwsze proponuje się wprowadzenie opłaty ekologicznej za samochody starsze niż 10 lat. Jej wysokość miałby oczywiście ustalić minister transportu lub środowiska i to urzędnicy mieliby zająć się jej ściąganiem. Związek dilerów proponuje, by wynosiła ona 100 zł rocznie.
Kolejny wniosek dilerów dotyczy podwyższenia stawki OC dla samochodów starszych niż 12 lat. Wzrost ten miałby wynosić 10 proc. To dosyć dziwna propozycja, gdyż fakt, że pojazd jest nieco starszy sprawia, że ucierpieć może na tym bezpieczeństwo jego kierowcy i pasażerów, nie zaś innych uczestników ruchu, a to przecież ich interesy ma - w razie kolizji - zabezpieczyć ubezpieczenie OC.

Wśród postulatów pojawił się również pomysł, by wprowadzić zakaz ponownej rejestracji samochodu, który liczy sobie więcej niż 12 lat, o ile wcześniej był on zarejestrowany za granicą. W praktyce oznaczałoby to całkowite uniemożliwienie sprowadzania z zagranicy starszych aut; również tych o wartości zabytkowej lub takich, które niebawem staną się youngtimerami. Ci zaś, którzy postanowiliby sprowadzić młodszy egzemplarz, musieliby uiścić opłatę w wysokości 1,5 tys. zł.

Trzeba jednak uczciwie przyznać, że wśród propozycji Stowarzyszenia Dealerów VW i Audi w Polsce znalazły się i takie, które rzeczywiście poprawiłyby sytuację zmotoryzowanych. Chodzi o sugestię wprowadzenia obowiązku ujmowania w umowie sprzedaży stanu licznika i jego ścisłej kontroli. Inna taka propozycja, choć dla zapewne wąskiej grupy zainteresowanych, miałaby polegać na zaoferowaniu zniżki w wysokości (tylko) tysiąca złotych dla tych, którzy zezłomują swoje auto i kupią nowe.

Większość przedstawionych powyżej propozycji jest jednak kampanią wymierzoną we właścicieli starszych samochodów, a jest ich sporo. Jak informuje Bank Światowy, ponad 45 proc. aut poruszających się po Polsce liczy sobie więcej niż 15 lat. W stanowisku dilerów brakuje jeszcze jednego – zrozumienia tego, że nasi rodacy nie kupują nowych samochodów dlatego, że ich na nie nie stać, nie zaś ze względu na szczególną słabość do wyeksploatowanych pojazdów, użytkowanych wcześniej przez mieszkańców Europy Zachodniej. Propozycje mające "zachęcić" Polaków do kupna nowych samochodów niewiele więc dadzą.

tb, moto.wp.pl

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne