Trwa ładowanie...

Diesel power - Fabia 1.9 TDI JC Auto

Diesel power - Fabia 1.9 TDI JC Auto
d27vthq
d27vthq

|

|
| --- |
Rudolf Diesel projektował silnik z myślą o oszczędnym zużyciu paliwa oraz niewielkich wymaganiach względem surowca pędnego, co miało pozwolić na zastosowanie go między innymi w przemyśle. Do niedawna silniki diesla były niezawodne, oszczędne, a przy odrobinie zachodu można było wlewać do zbiornika zmodyfikowany olej spożywczy! Jednak trudno było mówić o zadowalającej dynamice... Czasy się jednak zmieniły... W ciągu kilku lat świat wysokoprężnych silników uległ rewolucji. Do większości samochodów osobowych zaczęły trafiać turbosprężarki, które drastycznie podniosły osiągi pojazdów. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10002/fabia-jc-auto-04.jpeg',550,366) ) |
| --- | Od tego czasu diesle są w stanie stawić czoła samochodom z silnikami z zapłonem iskrowym. Jednak wobec turbodoładowanych, benzynowych motorów wciąż są bezsilne... Czy na pewno?

d27vthq

Firma JC Auto przygotowała do wyścigów na 1/4 mili Skodę Fabię z powszechnie znanym, niemal kultowym silnikiem 1.9 TDI. Seryjne 11 sekund do "setki" jest przyzwoitą wartością, która w dzisiejszych czasach nie powala jednak na kolana. Liczne zmiany skróciły czas rozpędzania do zaledwie 5 sekund! Nawet Ferrari może czuć się zagrożone! Jak wiele modyfikacji wprowadzono, by osiągnąć taki stan rzeczy? Przyjrzyjmy się diametralnie odmienionej Fabii, by to sprawdzić.

Z zewnątrz auto przypomina seryjny odpowiednik. Tunerzy nie poświęcili czasu na poszerzanie karoserii, czy montaż dużej liczby spojlerów. W wyścigach na 1/4 mili takie modyfikacje są praktycznie bezużyteczne, gdyż nie pokonuje się w nich zakrętów przy dużych prędkościach. Rywalizacja sprowadza się do rozpędzenia auta, kontroli toru jazdy oraz możliwie bezpiecznym wyhamowaniu. Wszelkie poczynione modyfikacje miały na celu ułatwienie właśnie tych czynności.

WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII

W przypadku dynamiki decydującą rolę ma stosunek mocy do masy. Wysoko oceniana w testach zderzeniowych Fabia jest niestety stosunkowo ciężka. W celu odelżenia karoserii z laminatu wykonano błotniki, drzwi pasażera, tylną klapę oraz maskę. W tej ostatniej pojawił się również wlot, aby do filtra trafiało chłodne powietrze. Nie zapomniano także o sportowych zapinkach. Wyśrubowanym silnikom zdarzają się pożary, a maskę wyposażoną w zapinki otwiera się o wiele łatwiej. W przednim pasie pojawiła się potężna chłodnica powietrza doładowującego. Aby w pełni wykorzystać jej powierzchnię, tunerzy z JC Auto zamontowali laminatowy zderzak z ogromnym wlotem. Całości karoseryjnych modyfikacji dopełniają poliwęglanowe szyby - lekkie i wytrzymałe.

d27vthq

W przypadku prezentowanej Fabii najbardziej znaczące modyfikacje są skrywane przez karoserię. Rzut oka do wnętrza pozwala stwierdzić, że nie jest to samochód do codziennej jazdy. Do kosza na śmieci powędrowały wszelkie wygłuszenia, elementy tapicerskie, a nawet podsufitka, kanapa oraz fotele! W zastępstwie pojawił się fotel kubełkowy z czteropunktowymi pasami F1-Z. Z magazynów tej firmy pochodzi również skórzana kierownica. Mocno wysilony silnik wymaga ciągłego monitorowania parametrów pracy. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10002/fabia-jc-auto-01.jpeg',550,366) ) |
| --- | W tym celu na desce rozdzielczej zamontowano zestaw wskaźników firmy Auto Gauge. Dzięki nim kierowca może kontrolować temperaturę spalin, a także ciśnienie oraz temperaturę oleju. Nie mniej ważnym elementem jest miernik ciśnienia doładowania.

d27vthq

WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII

Seryjny silnik Fabii dysponował mocą 100 KM. Jednak tunerzy doskonale zdają sprawę, że jednostka wyposażona w pompowtryskiwacze jest podatna na zwiększanie mocy. Z seryjnego motoru można bez większych trudności uzyskać około 160 KM. Firma JC Auto poszła jednak o wiele dalej - zdecydowała się na wyciśnięcie z silnika możliwie wysokiej mocy. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10002/fabia-jc-auto-05.jpeg',550,368) ) |
| --- | Aby nie skracać diametralnie żywotności jednostki napędowe, zmiany rozpoczęto od wzmocnienia wału, korbowodów i tłoków. Dopiero wówczas można było zabrać się za wysilanie motoru. W zmodyfikowanej głowicy pojawił się wałek rozrządu firmy Pipercams. Seryjne pompowtryskiwacze zastąpiono bardziej wydajnymi, a do tego przekonstruowano elektronikę sterującą dozowaniem paliwa oraz ciśnieniem doładowania. Sprężarkę poddano modyfikacjom, aby dostarczała jeszcze większą ilość powietrza do komór spalania, które jest zasysane przez sportowy filtr powietrza firmy Pipercross. Dalszy wzrost ilości mieszanki w cylindrach osiągnięto dzięki zamontowaniu zaworu regulacji ciśnienia doładowania oraz zaworu wastegate. Ostatni pojawił się, by chronić turbinę przed uszkodzeniem, co już raz miało miejsce. Wśród osprzętu silnika pojawiły się dwa dodatkowe układy wtryskowe - podtlenku azotu oraz wody. Pierwszy z nich został przygotowany przez Wizards of NOS i gwarantuje dodatkowe 100 KM. Natomiast wtrysk wody Highpower
zabezpiecza cylindry i tłoki przed przegrzaniem.

d27vthq

Seryjny układ dolotowy zastąpiono odpowiednikiem ze stali kwasoodpornej. Z identycznej materiału wykonano 2,5-calowy wydech z przelotowym tłumikiem końcowym. Poczynione zmiany pozwoliły na wykrzesanie z silnika 338 KM oraz ponad 500 Nm. Warto wspomnieć, że niemieccy tunerzy przekonywali pracowników JC Auto, iż górną granicą mocy, jaką można uzyskać z silnika 1.9 TDI jest 246 KM... W chwili premiery Fabia 1.9 TDI JC Auto stała się najmocniejszym samochodem z silnikiem tego typu w Europie i na świecie. Potężna moc pozwala pokonać 400 metrów w około 13,3 sekundy. Rezultaty z pewnością byłyby lepsze, gdyby nie problemy z trakcją. Niestety diesel rozwija potężny moment już od najniższych obrotów, co uniemożliwia płynny start. Tunerzy starali się ograniczyć buksowanie kół montując opony typu slick. Aby przeciwdziałać unoszeniu się karoserii podczas przyśpieszania, zamontowano gwintowane zawieszenie. W przednim dodatkowo pojawiły się elementy z Seata Ibizy.

następne
Źródło: następne

Z hiszpańskiego krewniaka Fabii pochodzi również 6-stopniowa skrzynia biegów. Stosunkowo długie przełożenia pozwalają na uzyskiwanie wielkich prędkości. Tuner szacuje, że podrasowana czeszka powinna rozpędzić się do imponujących 290 km/h! Dwie "setki" na liczniku są kwestią 15 sekund, co jest wynikiem niemal na poziomie Porsche 911 GT3! Aby kierowca mógł poskromić potencjał silnika, w układzie hamulcowym znalazły się wentylowane oraz wiercone tarcze o średnicy 288 mm, które współpracują z klockami produkcji Black Diamond.

d27vthq

W zawodach na 1/4 mili Fabia JC Auto z powodzeniem stawia czoła samochodom z turbodoładowanymi silnikami benzynowymi. Niestety pełne wykorzystanie potencjału silnika uniemożliwiają problemy z trakcją. Sytuacja z pewnością ulegnie zmianie, gdy na polskie tory trafi wreszcie nawierzchnia o lepszych parametrach. Miejmy nadzieję, że nie przyjdzie na to długo czekać...

tekst: Łukasz Szewczyk
zdjęcia: JC Auto

d27vthq
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d27vthq
Więcej tematów