DEKRA 2017: najmniej kłopotliwe samochody do 50 tys. km
Te nowe auta warto kupować
Myśląc o zakupie nowego samochodu, warto wiedzieć coś na temat tego, jak poszczególne modele znoszą trudy eksploatacji. Takich informacji dostarcza nam raport grupy DEKRA.
Raporty grupy DEKRA powstają wskutek analizy danych otrzymywanych podczas obowiązkowych kontroli stanu pojazdów w Niemczech. By na liście znalazł się dany model, przebadanych musi zostać przynajmniej tysiąc jego egzemplarzy. Dzięki tej zasadzie dane są wiarygodniejsze. W tegorocznej edycji raportu uwzględniono rekordową liczbę modeli - ponad 500.
W dziesiątej edycji raportu uporządkowanego według przebiegu nie były brane pod uwagę niedomagania zawinione przez użytkowników, czyli na przykład zużyte pióra wycieraczek. Wagę miały natomiast usterki podwozia i układu kierowniczego, silnika, karoserii i wnętrza, układu hamulcowego, instalacji elektrycznej, elektroniki i świateł. Podawana jest również ocena ogólna: procent aut bez istotnych niedomagań, a także odsetek egzemplarzy z drobnymi i poważnymi usterkami.
Na kolejnych slajdach przedstawiamy najlepsze modele w poszczególnych segmentach. Oprócz nazwy modelu podajemy odsetek samochodów z poważnymi usterkami oraz najbardziej zawodny element.
Samochody miejskie
Najlepszy rezultat: Opel Adam – 2,4 proc. samochodów z poważnymi niedomaganiami; najczęściej występują usterki instalacji elektrycznej i elektroniki. Dla miejskich samochodów mających przebieg do 50 tys. km średni odsetek egzemplarzy z poważnymi usterkami wynosi 8,8 proc.
Kolejne miejsca:
Toyota Yaris - 3,3 proc.; instalacja elektryczna i elektronika.
Audi A1 - 3,4 proc.; instalacja elektryczna i elektronika.
Renault Clio - 3,5 proc.; instalacja elektryczna i elektronika.
Suzuki Swift / Mazda 2 - 4,1 proc.; instalacja elektryczna i elektronika.
Kia Picanto - 4,3 proc.; instalacja elektryczna i elektronika.
Chevrolet Aveo - 4,5 proc.; instalacja elektryczna i elektronika.
Volkswagen up! - 4,8 proc.; instalacja elektryczna i elektronika.
Seat Mii - 5,0 proc.; instalacja elektryczna i elektronika.
Volkswagen Polo - 5,1 proc.; instalacja elektryczna i elektronika.
Samochody kompaktowe
Najlepszy rezultat: Mercedes Klasy A – 0,8 proc. samochodów z poważnymi niedomaganiami; najczęściej występują usterki instalacji elektrycznej i elektroniki. Dla miejskich samochodów mających przebieg do 50 tys. km średni odsetek egzemplarzy z poważnymi usterkami wynosi 6,5 proc.
Kolejne miejsca:
Volvo V40 - 1,6 proc.; instalacja elektryczna i elektronika.
Audi A3 - 1,8 proc.; instalacja elektryczna i elektronika.
Toyota Auris - 2,1 proc.; instalacja elektryczna i elektronika.
Seat Leon - 2,3 proc.; instalacja elektryczna i elektronika.
Volkswagen Golf - 2,5 proc.; instalacja elektryczna i elektronika.
Toyota Prius - 2,6 proc.; instalacja elektryczna i elektronika.
BMW serii 1 - 2,9 proc.; instalacja elektryczna i elektronika.
Hyundai i30 - 3,2 proc.; instalacja elektryczna i elektronika.
Honda Civic - 3,4 proc.; instalacja elektryczna i elektronika.
Samochody segmentu D
Najlepszy rezultat: Volvo S60 / V60 - 1,7 proc. samochodów z poważnymi niedomaganiami; najczęściej występują usterki instalacji elektrycznej i elektroniki. Dla miejskich samochodów mających przebieg do 50 tys. km średni odsetek egzemplarzy z poważnymi usterkami wynosi 5,1 proc.
Kolejne miejsca:
Mazda 6 - 2,2 proc.; instalacja elektryczna i elektronika.
Audi A5 - 2,3 proc.; instalacja elektryczna i elektronika.
Audi A4 / Mercedes Klasy C - 2,4 proc.; instalacja elektryczna i elektronika.
Skoda Octavia - 2,6 proc.; instalacja elektryczna i elektronika.
BMW serii 3 - 2,8 proc.; instalacja elektryczna i elektronika.
Toyota Avensis - 3,0 proc.; instalacja elektryczna i elektronika.
Peugeot 508 - 3,7 proc.; instalacja elektryczna i elektronika.
Hyundai i40 - 4,3 proc.; instalacja elektryczna i elektronika.
Seat Exeo - 4,7 proc.; instalacja elektryczna i elektronika.
Samochody klasy wyższej
Najlepszy rezultat: Audi A6 - 0,9 proc. samochodów z poważnymi niedomaganiami; najczęściej występują usterki instalacji elektrycznej i elektroniki. Dla miejskich samochodów mających przebieg do 50 tys. km średni odsetek egzemplarzy z poważnymi usterkami wynosi 3,7 proc. W przypadku zwycięzcy - Audi A6 C7 – specjaliści DEKRY zwracają uwagę na powtarzające się uszkodzenia przedniej szyby.
Kolejne miejsca:
Mercedes Klasy E - 1,1 proc.; instalacja elektryczna i elektronika.
Mercedes CLS – 1,3 proc.; instalacja elektryczna i elektronika.
Jaguar XF - 1,8 proc.; instalacja elektryczna i elektronika.
Mercedes Klasy S - 2,4 proc.; instalacja elektryczna i elektronika.
BMW serii 5 / BMW serii 7 - 3,3 proc.; instalacja elektryczna i elektronika.
Ograniczamy listę do sześciu pozycji ze względu na niewielką liczbę modeli w tym segmencie.
SUV-y i samochody terenowe
Najlepszy rezultat: Volvo XC60 – 1,7 proc. samochodów z poważnymi niedomaganiami; najczęściej występują usterki silnika. Dla miejskich samochodów mających przebieg do 50 tys. km średni odsetek egzemplarzy z poważnymi usterkami wynosi 5,1 proc. Jak wskazuje DEKR-a, typowe problemy tego modelu to zaolejona skrzynia biegów i szybko zużywające się okładziny hamulcowe.
Kolejne miejsca:
Honda CR-V - 1,8 proc.; instalacja elektryczna i elektronika.
Audi Q5 - 2,0 proc.; instalacja elektryczna i elektronika.
Porsche Cayenne – 2,3 proc.; instalacja elektryczna i elektronika.
Opel Mokka – 2,6 proc.; instalacja elektryczna i elektronika.
Mazda CX-5 - 2,7 proc.; instalacja elektryczna i elektronika.
BMW X6 - 3,1 proc.; instalacja elektryczna i elektronika.
Mitsubishi ASX - 3,1 proc.; układ hamulcowy.
Subaru XV - 3,1 proc.; układ hamulcowy.
Range Rover Evoque - 3,1 proc.; instalacja elektryczna i elektronika.
Volkswagen Touareg - 3,1 proc.; układ hamulcowy.
Ford Kuga - 3,3 proc.; instalacja elektryczna i elektronika.
Audi Q3 / Nissan Juke - 3,6 proc.; układ hamulcowy.