DEKRA 2017: najlepsze używane samochody. Zobacz, które warto kupić
15 mln niemieckich kontroli
Niemiecka DEKRA co roku przygotowuje raport o usterkowości samochodów i na jego podstawie tworzy listę najbardziej niezawodnych modeli na rynku wtórnym. Zestawienie obejmuje dziewięć klas i trzy przedziały przebiegu.
DERKA swoje raporty dotyczące awaryjności samochodów używanych opiera o okresowe przeglądy techniczne, które odbyły się w ciągu ostatnich dwóch lat. Oznacza to, że pod uwagę brano ok. 15 mln wizyt u diagnostów. W statystykach uwzględniono jedynie awarie, które miały wpływ na zaliczenie przeglądu. Oznacza to, że drobne uchybienia nie wpływały na wyniki w rankingu. Nie brano też pod uwagę kwestii, które są zależne od właściciela, bo trudno mówić o usterkowości, jeśli to kierowca nie naprawił auta po stłuczce czy wymienił np. światła na takie, które nie posiadają odpowiedniej homologacji.
Jak podkreśla zajmujący się przygotowaniem raportu Guido Kutschera, DEKRA brała pod uwagę nie lata produkcji, tylko przebieg samochodu. Zdaniem niemieckiej organizacji jest to ważniejszy parametr. Dlatego dla każdego modelu przygotowano zestawienia w trzech przedziałach – od 0 do 50 000 km, od 50 001 do 100 000 km i od 100 001 do 150 000 km.
Na kolejnych stronach prezentujemy zwycięzców tegorocznego rankingu we wszystkich 9 klasach.
Samochody małe – Honda Jazz
Honda Jazz już od czasu pojawienia się pierwszej generacji należała do najmniej awaryjnych samochodów na rynku. W połączeniu z przestronnym i bardzo praktycznym wnętrzem staje się autem niemal idealnym. Niemal, gdyż Jazz jest stosunkowo drogi – również na rynku wtórnym.
DEKRA wyróżniła drugą generację miejskiej Hondy (2008-2015), która podobnie jak "jedynka" może pochwalić się małą usterkowością. Zwrócono jednak uwagę na szybko zużywające się hamulce. Tarcze mocno korodują, a klocki tracą swoje właściwości, co zmniejsza siłę hamowania.
Samochody kompaktowe – BMW serii 1
BMW serii 1 jest nietypowym kompaktowym hatchbackiem. Oczywiście wyróżnia go cena i logo marki premium, ale jest też jedynym autem w klasie z napędem na tylną oś. Już niedługo się to zmieni, gdyż następca otrzyma przednionapędową architekturę, ale jeszcze BMW może się chwalić tą wyjątkowością, która czyni auto bardziej sportowym. Jak przystało na samochód z wyższej półki, lista dodatków dla serii 1 jest długa i obejmuje m.in. najnowsze systemy bezpieczeństwa.
W rankingu wyróżniona została druga, czyli aktualnie jeszcze sprzedawana w salonach generacja. DEKRA informuje, że "jedynka" od BMW nie ma większych problemów technicznych, a te występujące wiążą się ze światłami przeciwmgłowymi i delikatną przednią szybą, która częściej niż w innych autach ulega uszkodzeniu.
Samochody klasy średniej – Volvo S60/V60
Volvo S60 (sedan) i V60 (kombi) to najstarsze samochody w ofercie szwedzkiej marki. Są w sprzedaży już od 2010 roku, ale jeszcze chwilę będziemy musieli poczekać na ich następców. Auta te wyróżniają się na tle konkurencji. W ich przypadku atrakcyjna stylistyka była ważniejsza od strony praktycznej. Samochody, mimo upływających lat, prezentują się atrakcyjnie, ale przełożyło się to niewielką pojemność bagażnika i niezbyt przestronne wnętrze. Za to sam projekt kabiny jest nie tylko ładny, ale też ergonomiczny. Volvo jest też doceniane za dobre właściwości jezdne i wysoki poziom bezpieczeństwa.
Niemiecki raport pokazał, że przejechane kilometry nie robią wrażenia na Volvo S60 i V60. Awaryjność tego modelu nie wzrasta z czasem, a nawet, zaskakująco, okazało się, że w przypadku egzemplarzy z większym przebiegiem usterek było mniej. W klasyfikacji ogólnej Volvo zajęło wysokie, trzecie miejsce.
Samochody klasy średniej wyższej (segment E) i wyższej (F) – Audi A6
Audi A6 najnowszej generacji dostępne jest na rynku od 2011 roku i jest bez wątpienia bardzo udanym modelem. Niemiecka limuzyna zapewnia wysoki poziom komfortu, świetne wykończenie wnętrza i niezłe właściwości jezdne. Szeroka gama jednostek napędowych oznacza, że każdy znajdzie coś dla siebie.
Audi A6 jest też modelem, który jest po prostu uwielbiany na polskim rynku wtórnym. Co prawda dotyczy to głownie starszych egzemplarzy, ale wygląda na to, że w najbliższych latach się to nie zmieni. Audi jest nie tylko prawdziwym przedstawicielem klasy premium, ale okazuje się też, że zarazem całkiem niezawodnym autem. Drugi rok z rządu A6 wygrało nie tylko w swojej kategorii, ale też okazało się najmniej awaryjnym modelem ogólnie (i to niezależnie od przebiegu).
Samochody sportowe i kabriolety – Audi TT
Audi TT może nie jest najwygodniejszym i najbardziej praktycznym autem, ale nie taki jest jego cel. Niemieckie coupe ma przede wszystkim wyjątkowo wyglądać i faktycznie trudno je pomylić z jakimkolwiek innym modelem. Zresztą to samo można powiedzieć o jeszcze mniej praktycznym (posiadającym bagażnik o pojemności tylko 250 l) kabriolecie.
Choć w klasie samochodów sportowych często awaryjność jest powyżej średniej, to Audi TT drugiej generacji (2006-2014) udowadnia, że nie zawsze tak musi być. DEKRA informuje, że to niemieckie auto nie ma większych problemów jeśli chodzi o konstrukcję i hamulce. Najbardziej poważne usterki dotyczą układu wydechowego.
Samochody terenowe i SUV-y – Audi Q5
Audi Q5 to przedstawiciel bardzo popularnego segmentu średniej wielkości SUV-ów klasy premium. Jest to samochód bazujący na platformie modelu A4, który jednak nie tylko posiada bardziej modny wygląd, ale jest też bardziej praktyczny. Jak przystało na Audi, Q5 jest komfortowe i dobrze wykonane. Posiada też bogatą listę jednostek napędowych i wyposażenia dodatkowego.
SUV Q5 cieszył się nie tylko wzięciem jako samochód nowy, ale jest też chętnie kupowany na rynku wtórnym. DEKRA informuje, że model ten nie ma większych problemów niezależnie od przebiegu.
Minivany – Ford C-Max
Segment minivanów traci ostatnio na popularności i jest zastępowany przez SUV-y, jednak pod wieloma względami nadal nie ma sobie równych. Takie samochody są idealne dla rodzin z dziećmi, a ich zalety praktyczne oznaczają, że auta sprawdzą się w każdej podróży. Ford C-Max oferowany jest w wersji standardowej i przedłożonej, nazwanej Grand.
DEKRA informuje, że najpoważniejsze problemy z rodzinnym Fordem dotyczą podwozia, a dokładniej zawieszenia. Choć zapewnia ono bardzo dobre właściwości jezdne, to jest nietrwałe i przy zakupie używanego egzemplarza należy się mu dokładnie przyjrzeć, aby wiedzieć, czy samochód nie wymaga szybkiej wizyty w serwisie.
Mniejsze vany – Mercedes Viano i Vito
Wśród samochodów użytkowych najbardziej bezproblematyczny okazał się Mercedes Vito i jego osobowa odmiana Viano. Model ten, w zależności od wersji, może być typowym pojazdem do transportu towarów, ale też w miarę luksusowym minibusem. Viano już w standardzie miało takie elementy jak klimatyzacja czy czujniki zmierzchu i deszczu.
Wśród awarii Mercedesa DEKRA wymienia wycieki oleju z dyferencjału, a także problemy z zawieszeniem i obluzowanym układem wydechowym.
Vany – Renault Master
W przypadku dużych vanów o masie całkowitej od 2,8 do 4,5 t mamy do czynienia z pojazdami typowo użytkowymi. Renault Master, podobnie jak konkurenci, dostępny jest w wielu wersjach mierzących od 5,05 do 6,85 m długości i od 1,7 do 2,14 m wysokości przestrzeni ładunkowej. Samochodem tym można przewieźć ponad dwie tony, a przyczepa może ważyć nawet trzy tony.
Wśród odnotowanych usterek DEKRA wymienia popękane elementy plastikowe, wycieki z układu hamulcowego i niewielkie problemy z oświetleniem.