DEKRA 2015: najlepsze nieprodukowane modele
Poniżej przedstawiamy listę starszych modeli, które poradziły sobie najlepiej mimo przebiegu w zakresie od 150 do 200 tys. km
Auta miejskie
Kupno nowego samochodu przekracza możliwości finansowe zdecydowanej większości naszego społeczeństwa. Wielu Polaków przyjmuje więc taktykę odwrotną - zamiast wydawać spore kwoty na auto o jak najkrótszej historii, decydują się oni na zakup starszego modelu, licząc się z koniecznością wydawania umiarkowanych sum u mechanika. Niektóre modele lepiej znoszą upływ czasu od innych. Które to pojazdy? Można szukać ich w corocznym rankingu niemieckiej DEKRY. Wprowadzona niedawno kategoria nieprodukowanych modeli może być ciekawym źródłem informacji dla poszukujących długowiecznego środka transportu.
Poniżej przedstawiamy listę starszych modeli, które poradziły sobie najlepiej mimo przebiegu w zakresie od 150 do 200 tys. km. W nawiasie podano lata produkcji generacji, o której mowa, a obok odsetek przebadanych przez specjalistów DEKRY egzemplarzy, w których nie zanotowano poważnych usterek.
1. Audi A2 (1999-2005) - 54,4 proc.
2. Toyota Starlet (1996-1999) - 45,4 proc.
3. Mercedes Klasy A (1997-2004) - 44,7 proc.
4. Smart Fortwo (2007-2013) - 42,5 proc.
5. Mitsubishi Colt (1996-2003) - 42,2 proc.
6. Mini One (2001-2006) - 42 proc.
7. Opel Corsa (2000-2006) - 41,6 proc.
8. Volkswagen Lupo (1998-2005) - 38,2 proc.
9. Peugeot 206 i 206+ (1998-2012) - 38,1 proc.
10. Ford Fiesta (1996-1999) - 36,7 proc.
Samochody kompaktowe
Wykorzystywane jako samochody rodzinne modele kompaktowe świetnie sprawdzają się również w mieście. Dużym atutem tych modeli są niskie koszty utrzymania i niewygórowane ceny częśći zamiennych.
1. Skoda Octavia (1996-2010) - 47,9 proc.
2. Volkswagen Golf IV (1997-2003) - 47,7 proc.
3. Ford Focus (1998-2005) - 44,3 proc.
4. Toyota Corolla (1997-2002) - 44,2 proc.
5. Audi A3 (1996-2003) - 43,2 proc.
6. Honda Civic (1991-1996) - 41,8 proc.
7. Opel Astra (1998-2009) - 41,5 proc.
8. Fiat Stilo (2001-2007) - 41,2 proc.
9. Mitsubishi Space Star (1998-2005) - 41 proc.
10. Volvo S40/V40 (1995-2004) - 40,7 proc.
Samochody klasy średniej
To chętnie kupowane starsze modele. Zapewniają one nie tylko przestronną kabinę pasażerską, ale też wyższą, w porównaniu do kompaktów, niezawodność. Różnice znaleźć można nawet w trwałości materiałów wykończeniowych.
1. Volkswagen Passat B5 (1996-2000) - 51,5 proc.
2. Toyota Avensis (1998-2003) - 50,5 proc.
3. Renault Laguna (2001-2007) - 47,5 proc.
4. Honda Accord (1997-2002) - 47 proc.
5. Nissan Primera (2001-2007) - 46,5 proc.
6. Toyota Carina E (1992-1998) - 44,2 proc.
7. Mazda 626 (1997-2002) - 43,6 proc.
8. Mercedes Klasy C W202 (1993-2001) - 41,8 proc.
9. Peugeot 406 (1995-2004) - 41,4 proc.
10. Mitsubishi Carisma (1995-2004) - 40 proc.
Klasa wyższa
Volvo S80 / V70 (1996-2000) - 61 proc.
Mercedes Klasy S (1998-2005) - 57,8 proc.
Skoda Superb (2001-2008) - 53,3 proc.
Saab 9-5 (1997-2005) - 52,1 proc.
Volvo 850 (1991-1996) - 49,1 proc.
BMW serii 7 (1994-2001) - 47,6 proc.
BMW serii 5 (1997-2003) - 45,4 proc.
Mercedes W126 (1979-1991) - 42,7 proc.
Mercedes W123 (1976-1986) - 42,6 proc.
Mercedes Klasy E (1995-2003) - 41,8 proc.
SUV-y i samochody terenowe
W zestawieniu DEKR-y na rok 2015 tylko trzy nieprodukowane już modele samochodów tych segmentów otrzymały noty dotyczące przebiegu od 150 do 200 tys. km.
1. Toyota RAV4 (1994-2000) - 46,8 proc.
2. Land Rover Freelander (1996-2006) - 44,2 proc.
3. Mercedes Klasy M (1997-2005) - 41,7 proc.
tb/