Dacia Duster: budżetowy SUV
Moda na SUV-y nie omija żadnej gałęzi rynku. Niegdyś samochody tej klasy musiały być ogromne i luksusowe, jednak ponieważ również mniej zamożni klienci chcą zasiąść za kierownicą SUV-a, to dzisiaj każdy znajdzie coś dla siebie. Osoby z mniejszym portfelami chętnie zaglądają do salonów Dacii, gdzie od chwili premiery Duster cieszy się ogromną popularnością. Teraz na rynku dostępna jest odświeżona wersja po liftingu.
Popularność SUV-ów łatwo wytłumaczyć – choć nie zapewniają one więcej miejsca we wnętrzu, to na zewnątrz prezentują się dużo poważniej i wyglądają na zdecydowanie większe auta. Wystarczy postawić obok siebie np. Forda Focusa kombi i spokrewnioną z nim Kugę. Choć SUV jest nawet krótszy od klasycznego kompaktu, to prezentuje się zdecydowanie pokaźniej. Dlatego klienci są w stanie zapłacić więcej za takie auto. Moda na SUV-y nie ominęła też samochodów budżetowych. Od samej premiery Dacia Duster sprzedaje się świetnie i pokazuje, że niezależnie od zamożności, kierowcy pragną samochodów tej klasy.
Projektanci Dacii wiedzieli, że w SUV-ie szczególnie ważny jest wygląd zewnętrzy. Duster wyraźnie wyróżnia się na tle innych modeli rumuńskiej marki. Liczne przetłoczenia nadają sylwetce bardziej muskularnego charakteru, czynią auto wizualnie większym i „twardszym”. Wersja po liftingu wyróżnia się kilkoma zmiana, z której najbardziej rzucającą się w oczy jest nowa osłona chłodnicy. Mierzący 4315 mm długości, 1821 mm szerokości i 1625 mm wysokości Duster jest większy niż konkurenci z podobnej półki cenowej. Ze względów finansowych rumuńskie auto należy porównywać z crossoverami segmentu B, jednak Dacia jest już w pół drogi do klasy wyżej. Przekłada się to nie tylko stosunkowo przestronne wnętrze, ale też na pojemny bagażnik mieszczący 408 l (a po złożeniu tylnej kanapy nawet 1636 l).
Tak jak z zewnątrz Dacia skutecznie udaje samochód świadczący o statusie właściciela, tak we wnętrzu niestety sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Kierowcę i pasażerów wita morze tanich materiałów, twardego szarego plastiku i przeciętnego wykonania. Niestety o wnętrzu (oprócz wspomnianej stosunkowo dużej ilości miejsca) nie można powiedzieć wiele dobrego. Nawet ekran nawigacji dostępnej w bogatej odmianie Prestige został wykonany z myślą o kosztach, a nie o jakości. Oczywiście mamy do czynienia z autem budżetowym, więc nie należy za dużo wymagać, jednak należy też pamiętać, że nie jest to auto nawet średniej klasy, aby potem się nie rozczarować.
Duster dostępny jest z czterema silnikami – dwoma benzynowymi i dwoma dieslami. Podstawowa jednostka zasilana benzyną to motor o pojemności 1,6 l i mocy 105 KM. Choć jest to najtańsza propozycja, to jest warta szczególnej uwagi. Prosta i sprawdzona konstrukcja oznacza, że ewentualne naprawy nie będę tak skomplikowane i kosztowne jak w przypadku nowszych silników. Dodatkowo jednostka ta oferowana jest w wersji z LPG. Drugi benzyniak to jednostka 1,2 l, która dzięki turbodoładowaniu oferuje 125 KM – najwięcej ze wszystkich opcji dostępnych w Dusterze.
Kierowcy decydujący się na diesla, mają do wyboru silnik 1,5 l w dwóch wersjach 90- i 110-konnej. Standardowo w Dusterze napędzana jest przednia oś. Ale słabsza benzyna i mocniejszy diesel oferowane są również z napędem 4x4. Opcja ta wymaga dopłaty 7500 zł, więc powinny się na nią zdecydować tylko osoby, które faktycznie wykorzystają potencjał czteronapędówki. Stosunkowo duża dopłata czeka też na osoby, które zdecydują się na mocniejszego diesla, który kosztuje 10 000 więcej od podstawowego silnika benzynowego. Dlatego dla większości użytkowników podstawowy benzyniak jest najlepszą propozycją i w ocenie końcowej należy mu się przynajmniej pół oceny więcej.
Model testowy posiadał topową konfigurację ze 110-konnym dieslem i napędem na cztery koła. Jednostka napędowa może pochwalić się niewielkim zapotrzebowaniem na paliwo. 6,5 l/100 km w mieście nie jest problemem, a na trasie samochód spali niewiele ponad obiecywane przez producenta 5,0 l/100 km. Jednak duża dopłata i niemal identyczne osiągi jak w przypadku podstawowego benzyniaka oznaczają, że na diesla zdecydować się powinny jedynie osoby, które pokonują spore dystanse. Ponieważ nawet osiągi 110-konnej odmiany pozostawiają wiele do życzenia, to diesel o mocy 90 KM jest zbyt słabą propozycją do takiego samochodu.
Skrzynia biegów w Dusterze została nietypowo zestopniowana. Pierwszy bieg jest bardzo krótki, co podczas jazdy w terenie może w pewnym stopniu zastąpić reduktor, jednak w mieście oznacza to sporo pracy przy zmianie biegów. Skoro już o jeździe poza asfaltem mowa, to trzeba zauważyć, że choć Duster przez większość osób wykorzystywany jest jedynie w miastach i na głównych trasach, to właśnie napęd na cztery koła może zachęcić szersze grono klientów.
Duster nie jest rasową terenówką, ale w cenie 59 000 zł za najtańszą odmianę 4x4 staje się ciekawa propozycją dla osób, które potrzebują zjechać z utwardzonych szlaków. Dzięki elektronicznej blokadzie dyferencjału uterenowiona Dacia radzi sobie poza asfaltem całkiem sprawnie. Wydaje się, że właśnie dla takich osób samochód ten ma największy sens. Nie znajdziemy konkurentów, którzy by tak dobrze poradzili sobie w terenie przy tej cenie i przestronnym wnętrzu. Natomiast w przypadku osób mieszkających w miastach ważna jest moda, w końcu dużo mniej trzeba zapłacić, aby z salonu Dacii wyjechać Sandero albo Loganem, a rodzinne Lodgy za kilka tysięcy mniej niż Duster zapewni więcej miejsca i przewiezie nawet 7 osób – jednak żaden z tych modeli nie jest SUV-em.
Dacia Duster to samochód budżetowy i w tej cenie nie znajdziemy innego SUV-a, który zapewni tyle miejsca wewnątrz. Z drugiej jednak strony bogata odmiana z dieslem pod maską i napędem na cztery koła mocno odchudzi portfel właściciela (73 800 zł). Niestety nawet jeśli ograniczymy się do tańszych jednostek napędowych i uboższego wyposażenia, to przeciętnie na Dustera wydamy ponad 50 000 zł.
Szymon Jasina, moto.wp.pl
"Dacia Duster 1.5 dCi 110 4x4" - DANE TECHNICZNE
Typ silnika | "R4, turbodiesel" |
Pojemność silnika cm3 | "1461" |
Moc KM / przy obr./min | "109 / 4000" |
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. | "240 / 1750" |
Skrzynia biegów | "6-biegowa, manualna" |
Prędkość maksymalna km/h | "168" |
Przyspieszenie (0-100 km/h) s | "12,9" |
Zużycie paliwa: | |
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) | "5,7 / 5,0 / 5,2" |
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) | "6,5 / 5,3 / 5,9" |
Pojemność bagażnika min./max. / l | "408 / 1636" |
Wymiary (dł./szer./wys.) mm | "4315 / 1821 / 1625" |
Cena wersji podstawowej w zł | "39 900" |
Cena testowanego modelu w zł | "75 700" |
Plusy | null |
Minusy | null |