Nowoczesne opony to coraz bardziej zaawansowane konstrukcje. Odpowiadają już nie tylko za bezpieczną i komfortową jazdę, ale także za to, by można było się przemieszczać wygodniej, ciszej i bardziej ekonomicznie. Czy faktycznie, ten z pozoru prosty element auta, ma wpływ na poziom spalania?
Jedną z głównych sił, jakie musi pokonać samochód w ruchu są opory toczenia. Opona spełnia dwa podstawowe, a przy tym zupełnie przeciwstawne sobie zadania. Z jednej strony musi właśnie gwarantować jak najmniejsze opory, aby jazda nie oznaczała zbędnych wydatków energetycznych, z drugiej zapewniać jak największą przyczepność. Dodatkowo opony mają też swój udział w oporze aerodynamicznym. Pogodzenie tych zjawisk i uzyskanie kompromisu, to zadanie dla nowoczesnych konstrukcji.
Na "ekologiczność" opony ma wpływ szereg jej cech. Począwszy od konstrukcji (opona radialna ma mniejsze opory toczenia), poprzez jej masę (im lżejsza, tym ekonomiczniejsza), a także jakość wykonania i mnogość elementów konstrukcyjnych. Oznacza to, że lepiej zaprojektowana i wykonana od podstaw guma, będzie miała zdecydowanie lepsze parametry. Ale to niestety generuje koszty na etapie tworzenia i produkcji. Te zaś najczęściej mają swoje odbicie w cenie rynkowej.
Laboratoria pracujące nad nowymi oponami, skupiając się nad stworzeniem jak najbardziej wydajnej konstrukcji. Jej nieodłącznym elementem jest odpowiednia mieszanka gumowa, pozwalająca na zrealizowanie założeń. Od jej składu, grubości poszczególnych komponentów czy temperatury podczas procesu powstawania zależy finalna jakość produktu. A ponieważ, jako kierowcy, coraz większą rolę przywiązujemydo ekonomii eksploatacji auta i troski o środowisko, to producenci faktycznie są w stanie i tworzą mieszanki oraz konstrukcje, ukierunkowane na oszczędność paliwa.
Pamiętajmy jednak o tym, że aby skorzystać z efektów dostarczanych przez opony "eco", trzeba je eksploatować w odpowiedni sposób, dobierać rozmiarem do zaleceń producenta auta i przede wszystkim, regularnie kontrolować ciśnienie. Jazda z nieodpowiednim zakończy się zniszczeniem ogumienia i nie przyniesie żadnych oszczędności w kwestii zużycia paliwa.
BC