Trwa ładowanie...
22-06-2016 12:25

Czy kupowane auto zostało poddane wymaganej akcji naprawczej? Prawie nikt tego nie sprawdza!

Czy kupowane auto zostało poddane wymaganej akcji naprawczej? Prawie nikt tego nie sprawdza!Źródło: Fotolia
d1sufx4
d1sufx4

Rynek samochodów używanych, zwłaszcza w naszym kraju, jest ogromny. Tymczasem kupujący takie auta bardzo rzadko interesują się tym, czy ich "wybraniec" ma za sobą wszystkie obowiązkowe naprawy i modernizacje.

Zaledwie jeden na pięciu kupujących sprawdza, czy wybrany przez niego samochód został poddany wszystkim przeprowadzanym przez producenta kampaniom naprawczym. W ciągu ostatnich kilku miesięcy na całym świecie do serwisów wezwano ponad 4 miliony aut osobowych od tak popularnych marek jak Nissan czy Opel po Infiniti czy Bentleya. Ale jak podaje brytyjska firma HPI monitorująca rynek samochodowy, 83 procent jej respondentów, którzy kupili właśnie używane auto, przyznało, że nie zainteresowało się, czy ich pojazd kiedykolwiek w takiej akcji uczestniczył.

Według danych HPI sytuacja jest poważna i może oznaczać, że zaledwie jeden samochód na 10 z funkcjonujących na rynku "używek" ma za sobą komplet napraw. A te niejednokrotnie bezpośrednio dotyczą kwestii bezpieczeństwa. Co prawda producenci nie limitują czasu, w jakim samochód powinien trafić do serwisu w celu dokonania fabrycznych poprawek, ale pierwsi właściciele często nie kwapią się, by tam pojechać, a kolejni użytkownicy auta nie interesują się problemem.

W teorii sprzedający auto powinien poinformować swój serwis o zmianie właściciela, aby wszelkie informacje dotyczące fabrycznych kampanii trafiały już pod nowy adres. W praktyce ten dobry zwyczaj to niemal niespotykane zjawisko. Ale ono i tak dotyczy jedynie samochodów kupionych na rynku krajowym. Właściciele samochodów sprowadzonych czy kupionych na rynku wtórnym od kolejnych właścicieli, nie mają żadnej szansy na to, by uzyskać powiadomienie o akcji przywoławczej. A te dotyczą nie tylko samochodów w miarę nowych, bo były również organizowane dla aut sprzed dekady.

d1sufx4

Żeby skontrolować tę sytuację najprościej zawitać do autoryzowanego serwisu, który po numerze VIN sprawdzi przeszłość pojazdu i dotyczące go kampanie (oczywiście dotyczy to samochodów w miarę przyzwoicie serwisowanych, z realną historią i niebędących samodzielną konstrukcją przygranicznego warsztatu). Dobrym rozwiązaniem jest także sprawdzenie stron internetowych - Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta (UOKiK) oraz witryn zagranicznych, gromadzących informacje o tego typu działaniach producentów, jak chociażby brytyjskie theaa.com, amerykańskie recalls.gov czy niemiecki adac.de.

Borys Czyżewski

d1sufx4
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1sufx4
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj