Trwa ładowanie...

Czy części będą droższe o 20 proc.?

Czy części będą droższe o 20 proc.?Źródło: PAP/Tomasz Wojtasik
d1tpxu7
d1tpxu7

Ceny części samochodowych mocno wzrosną i ucierpi branża zatrudniająca ponad 225 tys. pracowników. To mogą być konsekwencje nowelizacji Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym, która właśnie trafiła do Sejmu. Wprowadza ona dla polskich i zagranicznych producentów części motoryzacyjnych działających w naszym kraju oraz dystrybutorów najtrudniejsze warunki funkcjonowania w Europie.

Projekt nowelizacji Ustawy „Prawo o Ruchu Drogowym oraz niektórych innych ustaw” (druk nr 376) implementuje europejską dyrektywę dotyczącą homologacji pojazdów i części motoryzacyjnych. Dyrektywa nakazuje producentom homologację „części lub wyposażenia, które mogą stwarzać znaczne zagrożenie dla właściwego funkcjonowania układów, które są istotne dla bezpieczeństwa pojazdu lub jego oddziaływania na środowisko”. Tymczasem polski projekt ustawy mówi w praktyce o homologacji niemal każdej części. Oznacza to, że producenci zobowiązani zostaną do nakładów na czasochłonny i kosztowny proces homologacji również części takich jak np. przysłowiowa już spinka do tapicerki.

- Z naszych szacunków wynika, że te regulacje doprowadzą do wzrostu kosztów produkcji części zamiennych o 20 proc. - mówi Alfred Franke, Prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych. - Zarówno krajowym, jak i zagranicznym producentom części działającym w Polsce i eksportującym swoje wyroby grozi utrata konkurencyjności wobec firm funkcjonujących w innych krajach. Na nich, zgodnie z europejskimi przepisami, nie ciąży obowiązek homologacji każdej części.

Europejska Dyrektywa 2007/46/WE określa, że wymogi stawiane producentom w zakresie homologacji części powinny uwzględniać nie tylko kwestie bezpieczeństwa i ochrony środowiska, ale również interesy konsumentów, producentów i dystrybutorów oraz nie naruszać zasad konkurencji na rynku części zamiennych i wyposażenia. W Wielkiej Brytanii lub w Czechach implementacja dyrektywy odbyła się wprost, poprzez bezpośrednie przeniesienie zawartych w niej przepisów do prawa krajowego.

Niezależna branża motoryzacyjna w Polsce to prawie 28 tysięcy firm, w tym niemal 1000 producentów tworzących ponad 225 tysięcy miejsc pracy. Wartość produkcji części przekroczyła w 2011 roku 51 mld zł, za ponad 27 mld zł trafiły na eksport.

tb/

d1tpxu7
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1tpxu7
Więcej tematów