Częstochowa kupuje 40 autobusów gazowo-elektrycznych
40 nowych autobusów miejskich o napędzie gazowo-elektrycznym zamówiło Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Częstochowie. Tego rodzaju napęd hybrydowy nie był dotąd stosowany w Polsce - obok Częstochowy 10 takich autobusów wyjedzie jeszcze na ulice Gdyni.
Oba te miasta zdobyły dofinansowanie na zakup nowych pojazdów w programie "Gazela" koordynowanym przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Do programu z pulą środków 80 mln zł, w którym można było uzyskać środki tylko na autobusy o takim hybrydowym napędzie, złożono 32 wnioski (łącznie o 643,6 mln zł na 362 autobusów).
Dofinansowanie ostatecznie przyznano Gdyni i Częstochowie. W przypadku Gdyni wsparcie z NFOŚiGW wynosi ok. 14 mln zł (pojazdy będą kosztowały nieco ponad 15 mln zł). Częstochowa nie musi nic dopłacać - z "Gazeli" otrzymuje blisko 65,95 mln zł - płacąc za zamawiane pojazdy 65,85 mln zł.
W środę umowę na dostawę autobusów do Częstochowy podpisali przedstawiciele tamtejszego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji oraz wyłonionej w przetargu spółki Lider Trading - producenta wytwarzanych w Solcu Kujawskim autobusów marki Solbus (obecny termin otwarcia ofert w przetargu gdyńskim to 7 stycznia 2015 r.).
"Jesteśmy dumni, że to właśnie w Częstochowie udało się pozyskać środki w ramach ogólnopolskiego konkursu i że to nasze miasto będzie wprowadzać nowe technologie w komunikacji zbiorowej z korzyścią dla mieszkańców i ekologii" - mówił podczas środowej uroczystości wiceprezydent miasta Jarosław Marszałek.
Jednym z założeń programu "Gazela" jest bowiem ograniczenie emisji dwutlenku węgla. 40 nowych autobusów pozwoli też na częściową wymianę liczącego ok 140 pojazdów taboru częstochowskiego MPK. Obecnie nadal ok. 50 autobusów z tej liczby to wiekowe ikarusy model 280 lub nieco nowszej serii 400.
O otrzymaniu dofinansowania na gazowo-elektryczne hybrydy Częstochowa dowiedziała się wiosną br. Ogłoszony w sierpniu przetarg podzielono na dwie części. Pierwsza z nich dotyczyła 25 nowych autobusów jednoczłonowych, druga - 15 nowych autobusów przegubowych. W obu tych częściach napłynęło tylko jedno zgłoszenie.
Firma Lider Trading ma czas na wyprodukowanie i dostarczenie 40 nowych autobusów do 30 listopada 2015 r. Jak podało miasto, wykonawca zapowiedział, że testy hybrydowego autobusu rozpoczną się na ulicach Częstochowy jeszcze w pierwszym półroczu 2015 r.
Testowana konstrukcja będzie prototypem. Na rynek trafiały już bowiem autobusy marki solbus z napędem gazowym, w tym napędzane skroplonym gazem ziemnym LNG (11 sztuk dla Olsztyna). Oferta tego producenta obejmuje też autobusy z napędem elektrycznym. Dotąd jednak nie było solbusów wykorzystujących oba te rozwiązania.
Choć na ulicach polskich miast jeżdżą już autobusy hybrydowe (z podwójnym napędem), wykorzystują - obok napędu elektrycznego - silniki wysokoprężne. Wprowadzenie do eksploatacji hybryd z silnikami na gaz sprężony (CNG) będzie wiązało się z budową w Częstochowie pierwszej stacji tankowania tym paliwem. Budowana przez MPK stacja ma być ogólnodostępna.
Środki programu "Gazela" pochodzą ze sprzedaży przez Polskę nadwyżek praw do emisji dwutlenku węgla. Finansowanie w programie jedynie zakupów autobusów napędzanych hybrydowo: elektrycznie i gazem CNG wskazała strona hiszpańska, która przekazała Polsce środki w ramach tzw. Systemu Zielonych Inwestycji.