Trwa ładowanie...

Cywilizowana terenówka

Cywilizowana terenówkaŹródło: WP.PL
dsd1q5n
dsd1q5n

*Toyota od kilkudziesięciu lat specjalizuje się w budowie aut terenowych. Niemniej z każdym rokiem, coraz więcej klientów wymaga, aby ich pojazd był przystosowany nie tylko do jazdy w trudnych warunkach, ale i w miejskiej dżungli. Japoński koncern wychodząc temu naprzeciw, przedstawił następcę popularnego Land Cruisera 120, oznaczonego tym razem symbolem 150. *

(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

Mimo wyraźnych zewnętrznych podobieństw między obiema generacjami, to w rzeczywistości zupełnie odmienne samochody. Japończycy wykorzystując bogate doświadczenie w rajdach (klasę T2 w Dakarze zdominowali całkowicie), zaprojektowali dojrzały pojazd sprawdzający się nie tylko w trudach codziennej eksploatacji, ale i w jeździe po nieutwardzonych szlakach, o czym mogliśmy się przekonać w mazurskich stronach.

W stosunku do poprzednika, nowy Land Cruiser legitymuje się przede wszystkim wydajniejszymi silnikami V6 i D-4D, wzmocnioną ramą i nowymi systemami bezpieczeństwa wspomagającymi kierowcę niemal w każdej sytuacji. Do tego sprawny napęd na cztery koła i mamy do dyspozycji wszechstronnie uzdolniony wszędołaz.

dsd1q5n
(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

Pod maską blisko 5-metrowej Toyoty mogą pracować dwie jednostki napędowe. Pierwsza z nich to 6-cylindrowy motor zasilany benzyną. Cztery litry pojemności, 280 KM i spalanie w cyklu mieszanym na poziomie 10,8 litra (dane producenta) zepchną go na margines sprzedawanych egzemplarzy.

Największym powodzeniem cieszyć się będzie zapewne 3-litrowy Diesel wspomagany turbosprężarką. Generuje on 173 KM i 410 Nm osiąganych w zakresie 1600-2800 obr/min. Współpracując z 5-biegową przekładnią automatyczną, rozpędzi ponad 2300-kilogramowego potwora do pierwszej setki w 11,7 sekundy i pozwoli zatrzymać się wskazówce prędkościomierza na wartości 175 km/h. Zadowoli się przy tym 8 litrami oleju napędowego (dane producenta).

(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

Kolejnym ważnym argumentem jest układ jezdny. Zmodernizowane zawieszenie oparte na konstrukcji wielowahaczowej, zyskało system zmiennej charakterystyki stabilizatorów (KDSS), dzięki czemu Land Cruiser znacznie ograniczył wychylanie się w zakrętach, zwiększył komfort pochłaniania nierówności i przede wszystkim podczas jazdy w terenie zapewnia większy skok koła, gwarantując tym samym lepszą przyczepność i zdolności przeprawowe.

dsd1q5n

Ponadto kierowca ma do dyspozycji jeszcze kilka ciekawych rozwiązań. Zmodernizowany Multi-terrain ABS rozpoznaje przyczepność nawierzchni, dostosowując do warunków drogowych rozkład siły hamowania, natomiast Crawl Control, umożliwi wjazd tudzież zjazd ze stromego wzniesienia ze stałą prędkością bez konieczności dotykania pedału gazu.

* TU ZNAJDZIESZ WIĘCEJ ZDJĘĆ NOWEGO LAND CRUISERA * W zależności od wybranego trybu, będzie utrzymywał szybkość pojazdu w przedziale 0,8-5,5 km/h. W sytuacji, gdy nie będziemy mogli dostrzec przeszkód znajdujących się w pobliżu auta, albo drogi rozpościerającej się przed nami, pomocny okaże się zestaw czterech kamer rozmieszczonych z każdej strony samochodu. Przednia pokaże także na ekranie ciekłokrystalicznym, przewidywany tor jazdy w danym ustawieniu kół.

(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

Wewnątrz Land Cruiser'a poczujemy się jeszcze lepiej niż w poprzedniku. Pięć miejsc siedzących, a w opcji za 25 tys. zł także dwa dodatkowe fotele sterowane elektrycznie i chowające się w podłodze, zapewnią bardzo przyzwoity komfort podróżowania. Liczne wygłuszenia znajdujące się w akustycznej przedniej szybie, na podsufitce, drzwiach i desce rozdzielczej, skutecznie odizolują nas od wszelkich odgłosów z zewnątrz.

dsd1q5n

Do tego ergonomiczny kokpit, intuicyjna obsługa różnorakich zaawansowanych systemów elektronicznych i ogromna ilość schowków rozmieszczonych w całej kabinie, pozwoli bezstresowo pokonać nawet bardzo długie dystanse.

(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

A jak terenowa Toyota spisuje się w praktyce? Mogliśmy się o tym przekonać na specjalnie przygotowanym odcinku testowym. Jadąc po asfalcie, możemy poczuć się w niej niczym w znacznie mniejszym aucie osobowym. Łatwość prowadzenia daje mnóstwo frajdy z jazdy, natomiast dość mocny silnik wysokoprężny i zaawansowane zawieszenie ograniczające wychylenia nadwozia, pozwala poszaleć także w zakrętach.

dsd1q5n

Jednak to własności terenowe są najmocniejszą stroną Japończyka. Na obszarze wciąż aktywnej żwirowni, mogliśmy sprawdzić jego rzeczywiste możliwości. Głębokie i pełne błota koleiny, strome i piaszczyste zbocza, czy zdradliwe kałuże o głębokości dochodzącej do kilkudziesięciu centymetrów, nie robią na Land Cruiserze najmniejszego wrażenia.

* TU ZNAJDZIESZ WIĘCEJ ZDJĘĆ NOWEGO LAND CRUISERA * Mimo szosowych i do tego zimowych opon, radził on sobie z przeszkodami nadzwyczaj dobrze. Dlatego mając do dyspozycji przynajmniej 193 tys. złotych, powinniśmy rozważyć zakup nowej 150. Kto wie, czy kiedyś nie nadarzy się okazja do zjazdu z utwardzonej drogi. Emocje i podwyższony poziom adrenaliny gwarantowany.

Piotr Mokwiński

dsd1q5n
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dsd1q5n
Więcej tematów