Sedan czy hatchback? Na pytanie to klienci kupujący samochód segmentu C coraz częściej odpowiadają „hatchback”. Do nich właśnie skierowana jest Toyota Auris, czyli...najnowsza Corolla. Ci, którzy wolą sedana, zawsze mogą wybrać...Corollę!
Szefostwo Toyoty decydując o wprowadzeniu na rynek 10. już generacji Corolli postanowiło dokonać pewnej rewolucji dotyczącej tego produkowanego od ponad 40 lat modelu. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11816/auris-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Wersję hatchback ochrzczono mianem Auris (z łac. Aurum – złoto), pozostawiając starą nazwę w przypadku odmiany nadwoziowej sedan.
- Corolla sedan przeznaczona jest z założenia dla bardziej statecznych, konserwatywnych nabywców, którzy przywiązują więcej wagi do tradycji. Dlatego nie zmieniano jej nazwy. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11816/corolla-x-1-b.jpeg',500,334) ) |
| --- | Auris to samochód bardziej dynamiczny, świeży, który trafiać ma w ręce młodszych osób. Nowa nazwa tworzy nowy wizerunek naszego hatchbacka – mówi Hiroshi Kono, szef Toyota Motor Poland.
Kompaktowe Toyoty różnią się stylizacyjne od poprzedników już na pierwszy rzut oka. Są mniej uładzone – mają ostrzejsze linie nadwozia ze zdecydowanie zarysowanymi reflektorami i nadkolami oraz - w przypadku Aurisa – głębszymi przetłoczniami pokrywy silnika. Hatchbacka od sedana różnią kształty grilla, zderzaków i świateł. Gdyby postawić oba pojazdy obok siebie trudno byłoby się domyśleć, że są odmianami tego samego modelu.
Wnętrze samochodów jest nowoczesne. W tym przypadku Corolla także różni się od Aurisa. Nieco mniej jest w niej schowków i uchwytów, dźwignie skrzyni biegów i hamulca znajdują się, tradycyjnie, między siedzeniami, podczas gdy w hatchbacku przesunięte są w kierunku panelu centralnego. Wspólne są zegary przypominające zresztą te z Hondy Civic. Co ważne - zrezygnowano z tylnego tunelu, dzięki czemu zwiększyła się ilość miejsca na nogi pasażerów.
W Aurisie i Corolli wykorzystano zmodyfikowaną płytę podłogową Toyoty RAV4, co skutkuje poprawą sztywności nadwozia. Hatchback jest o 4 cm dłuższy, 5 cm szerszy i 4 cm wyższy od poprzednika. Sedan urósł wzdłuż o 13 cm, a wszerz o 5 cm bez zmiany wysokości. Pojemność przestrzeni bagażowej Aurisa wynosi 354 l i można ją zwiększać do 777 l składając tylne siedzenia dzielone w stosunku 60:40. Bagażnik Corolli ma objętość 450 l.
W zawieszeniu przednim obu aut zastosowano kolumny MacPhersona, a z tyłu belkę skrętną. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11816/auris-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Wyjątkiem jest Auris z najmocniejszym dieslem (wersja D-4D 180), który ma wielowahaczowe zawieszenie tylnej osi. To pewne zaskoczenie biorąc pod uwagę, że w samochodach kompaktowych ten rodzaj zawieszenia tylnego staje się standardem. Szefostwo Toyoty tłumaczy przyjęte rozwiązanie chęcią zmniejszenia kosztów produkcji i eksploatacji pojazdu.
Zapisy na Corollę już się rozpoczęły. Samochód oferowany jest z dwoma silnikami benzynowymi: znanym już z wcześniejszej generacji 1,4 l/97 KM i nowym 1,6 l/125 KM, z układem zmiennych faz rozrządu i regulacji zaworów dolotowych i wylotowych.
Samochód można także kupić z wysokoprężnymi jednostkami napędowymi 1,4 l/90 KM (z poprzedniej Corolli) i 2,0 l/126 KM. To zmodyfikowany diesel bazujący na silniku Toyoty 2,2 l.
Aurisa można będzie zamawiać od marca. Gama silnikowa obejmuje jednostki dostępne w Corolli oraz diesla 2,2 l/177 KM stosowanego w innych modelach japońskiej marki: Avensisie, Corolli Verso i RAV4.
Jednostki napędowe współpracują standardową z 5-stopniową mechaniczną skrzynią biegów (poza 2.2 D-4D, którą skonfigurowano z przekładnią 6-stopniową). W opcji z silnikiem wysokoprężnym 1,4 l oraz benzynowym 1,6 l dostępną jest zautomatyzowana mechaniczna skrzynia MMT.
Wrażenia z jazdy
Corolla i Auris różnią się nie tylko wyglądem, ale i stylem prowadzenia. Mimo podobnej konstrukcji, zawieszenia aut mają inne nastawy elementów tłumiących. W sedanie zestrojono je bardziej miękko, dzięki czemu nierówności nawierzchni są bardzo dobrze tłumione. Wadą jest mniejsza stateczność w zakrętach. Hatchback jest nieco twardszy, dzięki czemu szybsze pokonywanie łuków nie skutkuje uciekaniem tyłu i przechyłami nadwozia. Dziury są za to bardziej odczuwalne.
Corolla
Jeździliśmy Corollą z silnikiem benzynowym 1,6 l współpracującym z manualną, 5-stopniową przekładnią. Jednostka napędowa zapewnia sedanowi przyzwoitą dynamikę i nie jest przy tym specjalnie głośna. Jej dźwięk zaczyna być natarczywy przy ok. 4000 obr/min.
Według wskazań komputera pokładowego zużycie paliwa (przy włączonej klimatyzacji i prędkościach do 110 km/h) wyniosło w trasie 6,2 l/100 km, a w mieście (klimatyzacja, prędkości do 70 km/h) – 9,3 l/100 km.
Skrzynia biegów pracuje precyzyjnie. Zachowanie ekonomicznego stylu jazdy ułatwiają wskaźniki na tablicy zegarów. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11816/corolla-x-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Jeden z nich zapala się, gdy komputer uzna, że można już wrzucić wyższy bieg, a drugi, gdy warto dokonać redukcji.
Zajęcie wygodnej pozycji za kierownicą nie stanowi problemu. Miejsca na nogi i nad głową nie brakuje ani z przodu, ani z tyłu. Nieco kłopotu sprawia obsługa radia za pomocą przycisków na kierownicy. Są one umieszczone dość nisko i aby np. zmienić stację trzeba niemal oderwać ręce od jej koła. Minusami są też niezbyt wysoki otwór przestrzeni bagażowej i brak uchwytu ułatwiającego zamykanie pokrywy bagażnika (ma go Auris).
Auris
Testowanego przez nas Aurisa napędzał wysokoprężny silnik 1,4 l/90 KM zestawiony ze zautomatyzowaną skrzynią biegów. Zastosowane w niej siłowniki w trybie automatycznym zmieniają biegi zamiast kierowcy. Nie należy przy tym oczekiwać, że redukcja czy wrzucenie wyższego przełożenia odbędzie się tak płynnie, jak w skrzyni automatycznej. Mniej cierpliwi mogą zmieniać biegi za pomocą dźwigni lub łopatek znajdujących się przy kierownicy. Przekładnia MMT pozwala uniknąć nadwyrężenia ręki podczas jazdy w korku oraz jej stosunkowo niewielka cena – 2500 zł w porównaniu z ok. 7000 zł za skrzynię automatyczną w Avensisie.
Diesel 1.4 wydaje się nieco za głośny. Hałas zaczyna przeszkadzać już przy 2800 obr/min. Jego zapotrzebowanie na paliwo udało nam się sprawdzić tylko w trasie, gdzie wyniosło 4,2 l/100 km (włączona klimatyzacja, prędkości do 100 km/h).
Ze względu na zbliżone rozwiązania wnętrza pozycja za kierownicą w Aurisie jest taka sama jak w Corolli, podobnie jak ilość miejsca. Łatwiej za to posługiwać się wyżej umieszczoną dźwignią skrzyni biegów.
Typ silnika | benzynowy | benzynowy | diesel | diesel |
---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa (cm3) | 1398 | 1598 | 1364 | 1998 |
Moc (KM) przy obr./min | 97/6000 | 124/6000 | 90/3800 | 126/3600 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm) przy obr./min | 130/4400 | 157/5200 | 190/ 1800–3000 | 300/ 2000-2800 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 13,0 | 10,4 | 12,0 | 10,3 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 170 | 195 | 175 | 200 |
Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km) | 5,7/8,6 | 5,8/9,0 | 4,3/5,8 | 4,4/7,0 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 454 x 176 x 147 | |||
Pojemność bagażnika (l) | 450 | |||
Cena brutto (zł) | 62 100 | 65 900 | 68 700 | 80 800 |
Typ silnika | Benzynowy | Benzynowy | Diesel | Diesel | Diesel |
---|---|---|---|---|---|
Moc (KM) przy obr./min | 97/6000 | 124/6000 | 90/3800 | 126/3600 | 177/3600 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm) przy obr./min | 130/4400 | 157/5200 | 190/1800- 3000 | 300/2000- 2800 | 400/2000- 2500 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 13,0 | 10,4 | 12,0 | 10,3 | 8,1 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 170 | 190 | 175 | 195 | 215 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 6,9 | 7,1 | 5,0 | 5,4 | 6,2 |
Dł. x szer. x wys. (cm) | 422 x 176 x 152 | ||||
Pojemność bagażnika (l) | 350 | ||||
Cena brutto (zł) | 55 900/ 57 600* | 61 400/ 63 100* | 62 500/ 64 200* | 75 400/ 78 000* | 106 100/ 108 700* |
- wersja 3-drzwiowa ** wersja 5-drzwiowa
Autor: Maciej Pobocha
|
|
| --- |