Trwa ładowanie...

Corolla i Auris - pierwsza jazda

Corolla i Auris - pierwsza jazda
d3bwkrp
d3bwkrp

Sedan czy hatchback? Na pytanie to klienci kupujący samochód segmentu C coraz częściej odpowiadają „hatchback”. Do nich właśnie skierowana jest Toyota Auris, czyli...najnowsza Corolla. Ci, którzy wolą sedana, zawsze mogą wybrać...Corollę!

Szefostwo Toyoty decydując o wprowadzeniu na rynek 10. już generacji Corolli postanowiło dokonać pewnej rewolucji dotyczącej tego produkowanego od ponad 40 lat modelu. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11816/auris-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Wersję hatchback ochrzczono mianem Auris (z łac. Aurum – złoto), pozostawiając starą nazwę w przypadku odmiany nadwoziowej sedan.

d3bwkrp

- Corolla sedan przeznaczona jest z założenia dla bardziej statecznych, konserwatywnych nabywców, którzy przywiązują więcej wagi do tradycji. Dlatego nie zmieniano jej nazwy. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11816/corolla-x-1-b.jpeg',500,334) ) |
| --- | Auris to samochód bardziej dynamiczny, świeży, który trafiać ma w ręce młodszych osób. Nowa nazwa tworzy nowy wizerunek naszego hatchbacka – mówi Hiroshi Kono, szef Toyota Motor Poland.

Kompaktowe Toyoty różnią się stylizacyjne od poprzedników już na pierwszy rzut oka. Są mniej uładzone – mają ostrzejsze linie nadwozia ze zdecydowanie zarysowanymi reflektorami i nadkolami oraz - w przypadku Aurisa – głębszymi przetłoczniami pokrywy silnika. Hatchbacka od sedana różnią kształty grilla, zderzaków i świateł. Gdyby postawić oba pojazdy obok siebie trudno byłoby się domyśleć, że są odmianami tego samego modelu.

d3bwkrp

Wnętrze samochodów jest nowoczesne. W tym przypadku Corolla także różni się od Aurisa. Nieco mniej jest w niej schowków i uchwytów, dźwignie skrzyni biegów i hamulca znajdują się, tradycyjnie, między siedzeniami, podczas gdy w hatchbacku przesunięte są w kierunku panelu centralnego. Wspólne są zegary przypominające zresztą te z Hondy Civic. Co ważne - zrezygnowano z tylnego tunelu, dzięki czemu zwiększyła się ilość miejsca na nogi pasażerów.

W Aurisie i Corolli wykorzystano zmodyfikowaną płytę podłogową Toyoty RAV4, co skutkuje poprawą sztywności nadwozia. Hatchback jest o 4 cm dłuższy, 5 cm szerszy i 4 cm wyższy od poprzednika. Sedan urósł wzdłuż o 13 cm, a wszerz o 5 cm bez zmiany wysokości. Pojemność przestrzeni bagażowej Aurisa wynosi 354 l i można ją zwiększać do 777 l składając tylne siedzenia dzielone w stosunku 60:40. Bagażnik Corolli ma objętość 450 l.

d3bwkrp

W zawieszeniu przednim obu aut zastosowano kolumny MacPhersona, a z tyłu belkę skrętną. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11816/auris-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Wyjątkiem jest Auris z najmocniejszym dieslem (wersja D-4D 180), który ma wielowahaczowe zawieszenie tylnej osi. To pewne zaskoczenie biorąc pod uwagę, że w samochodach kompaktowych ten rodzaj zawieszenia tylnego staje się standardem. Szefostwo Toyoty tłumaczy przyjęte rozwiązanie chęcią zmniejszenia kosztów produkcji i eksploatacji pojazdu.

d3bwkrp

Zapisy na Corollę już się rozpoczęły. Samochód oferowany jest z dwoma silnikami benzynowymi: znanym już z wcześniejszej generacji 1,4 l/97 KM i nowym 1,6 l/125 KM, z układem zmiennych faz rozrządu i regulacji zaworów dolotowych i wylotowych.

Samochód można także kupić z wysokoprężnymi jednostkami napędowymi 1,4 l/90 KM (z poprzedniej Corolli) i 2,0 l/126 KM. To zmodyfikowany diesel bazujący na silniku Toyoty 2,2 l.

d3bwkrp

Aurisa można będzie zamawiać od marca. Gama silnikowa obejmuje jednostki dostępne w Corolli oraz diesla 2,2 l/177 KM stosowanego w innych modelach japońskiej marki: Avensisie, Corolli Verso i RAV4.

Jednostki napędowe współpracują standardową z 5-stopniową mechaniczną skrzynią biegów (poza 2.2 D-4D, którą skonfigurowano z przekładnią 6-stopniową). W opcji z silnikiem wysokoprężnym 1,4 l oraz benzynowym 1,6 l dostępną jest zautomatyzowana mechaniczna skrzynia MMT.

Wrażenia z jazdy

Corolla i Auris różnią się nie tylko wyglądem, ale i stylem prowadzenia. Mimo podobnej konstrukcji, zawieszenia aut mają inne nastawy elementów tłumiących. W sedanie zestrojono je bardziej miękko, dzięki czemu nierówności nawierzchni są bardzo dobrze tłumione. Wadą jest mniejsza stateczność w zakrętach. Hatchback jest nieco twardszy, dzięki czemu szybsze pokonywanie łuków nie skutkuje uciekaniem tyłu i przechyłami nadwozia. Dziury są za to bardziej odczuwalne.

d3bwkrp

Corolla

Jeździliśmy Corollą z silnikiem benzynowym 1,6 l współpracującym z manualną, 5-stopniową przekładnią. Jednostka napędowa zapewnia sedanowi przyzwoitą dynamikę i nie jest przy tym specjalnie głośna. Jej dźwięk zaczyna być natarczywy przy ok. 4000 obr/min.

Według wskazań komputera pokładowego zużycie paliwa (przy włączonej klimatyzacji i prędkościach do 110 km/h) wyniosło w trasie 6,2 l/100 km, a w mieście (klimatyzacja, prędkości do 70 km/h) – 9,3 l/100 km.

Skrzynia biegów pracuje precyzyjnie. Zachowanie ekonomicznego stylu jazdy ułatwiają wskaźniki na tablicy zegarów. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11816/corolla-x-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Jeden z nich zapala się, gdy komputer uzna, że można już wrzucić wyższy bieg, a drugi, gdy warto dokonać redukcji.

Zajęcie wygodnej pozycji za kierownicą nie stanowi problemu. Miejsca na nogi i nad głową nie brakuje ani z przodu, ani z tyłu. Nieco kłopotu sprawia obsługa radia za pomocą przycisków na kierownicy. Są one umieszczone dość nisko i aby np. zmienić stację trzeba niemal oderwać ręce od jej koła. Minusami są też niezbyt wysoki otwór przestrzeni bagażowej i brak uchwytu ułatwiającego zamykanie pokrywy bagażnika (ma go Auris).

Auris

Testowanego przez nas Aurisa napędzał wysokoprężny silnik 1,4 l/90 KM zestawiony ze zautomatyzowaną skrzynią biegów. Zastosowane w niej siłowniki w trybie automatycznym zmieniają biegi zamiast kierowcy. Nie należy przy tym oczekiwać, że redukcja czy wrzucenie wyższego przełożenia odbędzie się tak płynnie, jak w skrzyni automatycznej. Mniej cierpliwi mogą zmieniać biegi za pomocą dźwigni lub łopatek znajdujących się przy kierownicy. Przekładnia MMT pozwala uniknąć nadwyrężenia ręki podczas jazdy w korku oraz jej stosunkowo niewielka cena – 2500 zł w porównaniu z ok. 7000 zł za skrzynię automatyczną w Avensisie.

Diesel 1.4 wydaje się nieco za głośny. Hałas zaczyna przeszkadzać już przy 2800 obr/min. Jego zapotrzebowanie na paliwo udało nam się sprawdzić tylko w trasie, gdzie wyniosło 4,2 l/100 km (włączona klimatyzacja, prędkości do 100 km/h).

Ze względu na zbliżone rozwiązania wnętrza pozycja za kierownicą w Aurisie jest taka sama jak w Corolli, podobnie jak ilość miejsca. Łatwiej za to posługiwać się wyżej umieszczoną dźwignią skrzyni biegów.

Typ silnika benzynowy benzynowy diesel diesel
Pojemność skokowa (cm3) 1398 1598 1364 1998
Moc (KM) przy obr./min 97/6000 124/6000 90/3800 126/3600
Maksymalny moment obrotowy (Nm) przy obr./min 130/4400 157/5200 190/ 1800–3000 300/ 2000-2800
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 13,0 10,4 12,0 10,3
Prędkość maksymalna (km/h) 170 195 175 200
Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km) 5,7/8,6 5,8/9,0 4,3/5,8 4,4/7,0
Długość x szerokość x wysokość (cm) 454 x 176 x 147
Pojemność bagażnika (l) 450
Cena brutto (zł) 62 100 65 900 68 700 80 800
Typ silnika Benzynowy Benzynowy Diesel Diesel Diesel
Moc (KM) przy obr./min 97/6000 124/6000 90/3800 126/3600 177/3600
Maksymalny moment obrotowy (Nm) przy obr./min 130/4400 157/5200 190/1800- 3000 300/2000- 2800 400/2000- 2500
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 13,0 10,4 12,0 10,3 8,1
Prędkość maksymalna (km/h) 170 190 175 195 215
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) 6,9 7,1 5,0 5,4 6,2
Dł. x szer. x wys. (cm) 422 x 176 x 152
Pojemność bagażnika (l) 350
Cena brutto (zł) 55 900/ 57 600* 61 400/ 63 100* 62 500/ 64 200* 75 400/ 78 000* 106 100/ 108 700*
  • wersja 3-drzwiowa ** wersja 5-drzwiowa

Autor: Maciej Pobocha

|

|
| --- |

d3bwkrp
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3bwkrp
Więcej tematów