Coraz więcej instytucji popiera ideę jazdy na światłach przez cały rok!

Do członków Koalicji na rzecz jazdy na światłach przez cały rok dołączyły dwa nowe podmioty – firma 3M Poland oraz Komisja ds. Bezpieczeństwa Warmińsko-Mazurskiego Centrum Pomocy Dzieciom w Elblągu. Dzięki temu liczba organizacji, które działając na rzecz bezpieczeństwa na polskich drogach i popierają ideę jazdy na światłach przez cały rok przekroczyła 40 firm, instytucji i mediów.

„3M Poland od wielu lat wspiera różnorodne inicjatywy, które służą bezpieczeństwu ruchu drogowego. Dlatego pragniemy aktywnie wesprzeć Koalicję i włączyć się w jej działania. Jesteśmy przekonani, że współpraca tak wielu instytucji, firm i organizacji przyniesie sukces. Mam nadzieję, że w ten sposób przyczynimy się do zmniejszenia liczby wypadków drogowych w Polsce” – powiedział Jacek Drzewiecki, Dyrektor Działu Systemy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

„Całkowicie popieramy ideę jak najszybszego wprowadzenia w Polsce obowiązku jazdy na światłach przez cały rok. Badania pokazują, że przełoży się to bezpośrednio na poprawę bezpieczeństwa dorosłych i najmłodszych uczestników ruchu drogowego. Dlatego postanowiliśmy dołączyć do instytucji, które popierają ten pomysł!” – powiedział Tomasz Gomólak, przedstawiciel Komisji ds. Bezpieczeństwa WMCPD w Elblągu.

Pomimo faktu, że w 2006r. liczba wypadków drogowych w Polsce zmniejszyła się w porównaniu do roku poprzedniego, wciąż zatrważająco wyglądają statystyki dotyczące ofiar. W 2006r. na polskich drogach zginęły 5 103 osoby, a 57 930 zostały ranne.[1] Ponad 50% wypadków ma miejsce w okresie od marca do września, czyli w czasie dobrej widoczności, kiedy nie ma obowiązku jazdy na światłach w ciągu dnia. Według szacunków ekspertów z Instytutu Transportu Samochodowego, rozszerzenie w Polsce obowiązku używania świateł w dzień także na miesiące od marca do września powinno zmniejszyć liczbę zabitych w wypadkach z udziałem co najmniej dwóch pojazdów o 20%!

Dzięki włączonym reflektorom nawet w słoneczny dzień samochód jest lepiej widoczny z większej odległości. Łatwiej przez to oszacować prędkość auta. To ważne także dla pieszych, motocyklistów i rowerzystów. Włączone światła to większe bezpieczeństwo dla wszystkich użytkowników dróg. Z badań przeprowadzonych przez Pentor wynika, że w tej chwili 82% kierowców uważa, że pozytywnym efektem jazdy przez całą dobę z włączonymi światłami jest poprawa widoczności samochodu, a 27%, że to większe bezpieczeństwo dla prowadzącego.[2]

Według raportu opublikowanego przez Europejską Komisję ds. Energii i Transportu (DG TREN) w 2003r. („Daytime Running Lights, Final Report” TNO Human Factor), stosowanie świateł w dzień: - zmniejsza liczbę wypadków w dzień z udziałem co najmniej dwóch uczestników (wypadki podwójne) o 5-15%; - zmniejsza liczbę wypadków z udziałem motocykli o 32%; - zwiększa zużycie paliwa i emisję CO2 o 0,5 – 1,5% (dla porównania klimatyzacja pobiera moc nawet kilku kW, co oznacza ponad 10% większe zużycie paliwa; nieekonomiczny sposób jazdy zwiększa zużycie paliwa nawet ponad 15%[3]); - dwukrotnie zwiększa częstotliwość wymiany żarówek, co powoduje wzrost wydatków o 6 € na rok na samochód[4].

Koalicji na rzecz jazdy na światach przez cały rok powstała w maju 2006r. i za cel postawiła sobie propagowanie idei jazdy na światłach przez cały rok oraz budowania poparcia społecznego tej inicjatywy. Obecnie do Koalicji należy już blisko 41 organizacji, a ideę wprowadzenia w Polsce obowiązku jazdy na światłach przez cały rok poparło 45 parlamentarzystów z każdej opcji politycznej, którzy na złożyli do Ministra Transportu 15 interpelacji w tej sprawie oraz Rzecznik Praw Obywatelskich, który skierował do Ministra Transportu wystąpienie generalne dotyczące planów ministerstwa wobec wprowadzenia do Ustawy o ruchu drogowym nowelizacji nakazującej całoroczną jazdę na światłach w dzień. Resort planuje wprowadzenie takiej poprawki najpóźniej w I kwartale 2007r.

Źródło: Euro RSCG Sensors, informacja: Moto Target

Źródło artykułu: Moto Target
Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯