Co wiemy o nowym systemie Škoda Connect? Testujemy nowinkę technologiczną na targach w Genewie
Škoda wkracza w erę rozszerzonej rzeczywistości: nowe modele marki będą na bieżąco wspierały kierowcę usługami w trybie online, które ułatwią zaplanowanie trasy, w przypadku awarii lub wypadku zgłoszą się po pomoc i zapewnią zdalny dostęp do samochodu. Właściwie, to już to robią: Škoda Connect zadebiutowała w modelu Kodiaq, po czym w Genewie zawitała także do modeli Rapid i Octavia.
Premiera modelu Kodiaq była na tyle dużym wydarzeniem samym w sobie, że łatwo było przeoczyć ciekawą innowację Škody, która debiutowała wraz z nim. W systemach nawigacji Amundsen oraz Columbus pojawiła się ikonka Škoda Connect, pod którą kryje się cały szeroki zbiór funkcji i usług wykorzystujących połączenie sieciowe do uczynienia jazdy bardziej komfortową, efektywniejszą i bezpieczniejszą. Z jednej strony ułatwią one życie, a w krytycznych momentach mogą je nawet uratować…
Notabene, to już kolejny raz, gdy Škoda wychodzi przed szereg w temacie pokładowych systemów infotainment – jeszcze niedawno Fabia była jednym z pierwszych modeli na rynku wyposażonych w system MirrorLink, który wyświetla „lustrzane odbicie” menu wybranych smartfonów na centralnym ekranie. W momencie debiutu Fabii, rozwiązanie to było dostępne jeszcze tylko w Volvo i… Ferrari.
Wróćmy jednak do obecnej nowości. Usługi Škoda Connect zgrupowane są w dwóch kategoriach: Infotainment Online i Care Connect. Te w pierwszej z nich wzbogacają funkcjonalność systemów nawigacyjnych dzięki informacjom pozyskiwanym z internetu. Najważniejszą korzyścią jest kontrola natężenia ruchu: mapa nawigacji pokazuje utrudnienia pojawiające się na drogach i by można było je ominąć, sugeruje alternatywne trasy. Oprócz tego mapy wyświetlają ceny paliw na okolicznych stacjach (co ułatwia efektywne zaplanowanie podróży), pogodę w okolicy, a nawet dostępność miejsc parkingowych (podobnie jak w przypadku stacji benzynowych, funkcja ta działa, póki co, w wybranych miejscach, ale jest ich więcej niż mniej, a liczba cały czas rośnie). Jak sama nazwa wskazuje, Infotainment Online dba także o informacje, przekazując pasażerom najświeższe doniesienia medialne. Na tym jednak nie koniec – właściciel takiej Škody dostaje także dostęp do swojej strefy w dedykowanym portalu, na którym może zaplanować trasę podróży i przenieść ją z komputera do samochodu. W połączeniu z fotorealistycznym wyglądem map satelitarnych Google Earth, to już zestaw naprawdę wysokiej klasy, który sama Škoda zasłużenie określa rozwiązaniem ściągniętym z klasy premium.
Usługi Care Connect z kolei wykorzystują możliwości dane przez połączenie z siecią do poważniejszych celów. Szczególne znaczenie ma tu funkcja Emergency Call, która umożliwia kierowcy natychmiastowe połączenie ze służbami ratunkowymi. W razie gdy jest on nieprzytomny pomoc zostaje wezwana automatycznie. Monitorując przeróżne parametry (takie jak np. otwarcie poduszki powietrznej), samochód wie, że brał przed chwilą udział w wypadku i reaguje odpowiednio. To poziom bezpieczeństwa na najwyższym poziomie, szczególnie jeśli weźmie się pod uwagę obecne w odmłodzonej Octavii systemy asystujące w prowadzeniu. Care Connect umożliwia także zgłoszenie się po pomoc assistance i gwarantuje efektywniejszą komunikację z serwisem – system sam nadzoruje harmonogram przeglądów i w razie potrzeb informuje wybranego przez właściciela samochodu dealera, by ten skontaktował się z nim w sprawie umówienia terminu wizyty w serwisie.
Dla osób, które nie potrafią się odkleić od swojego smartfonu, Škoda znalazła jeszcze jeden powód, by po niego sięgnąć. Czeska marka przygotowała aplikację dostępną dla środowisk iOS i Android, która umożliwia zdalny dostęp do samochodu. Właściciel może zdalnie sprawdzić czy w samochodzie są włączone światła, ile zostało paliwa w baku, czy zamknięte są wszystkie drzwi i pokrywa bagażnika. Pojawia się też funkcja, o której każdy z nas myślał choćby raz w życiu (a zapewne nie dalej jak podczas ostatnich weekendowych zakupów w centrum handlowym) – telefon doprowadzi nas do samochodu na parkingu, a gdybyśmy naprawdę już nie mogli go wyłowić z gąszczu innych Škód, zawsze możemy poprosić zdalnie nasz egzemplarz o zatrąbienie i zamruganie światłami.
Wymiana danych w Care Connect następuje przez kartę sim zamontowaną w pojeździe, usługi z kategorii Infotainment Online mogą korzystać z niej bądź z połączenia sieciowego zsynchronizowanego telefonu. Zdalny dostęp do samochodu jest darmowy przez pierwszy rok, pozostałe usługi Care Connect pozostają darmowe przez kolejne trzynaście lat.
„Škoda Connect to dobry przykład na to, jakie korzystne efekty może przynieść rozwój technologii wymiany danych w motoryzacji. Ten zbiór mniejszych i większych ułatwień można uznać za kolejną generację rozwiązań w duchu ‘Simply clever’ Škody: są efektywne pod względem kosztów i stosunkowo niepozorne, a przynoszą wielkie korzyści, widoczne na każdym kroku codziennej eksploatacji.” – podsumowuje Klaudyna Gorzan, kierownik zespołu PR Škody.
Materiał powstał przy współpracy z marką Škoda.