Trwa ładowanie...
d3vcatf

Co wiemy o nowym systemie Škoda Connect? Testujemy nowinkę technologiczną na targach w Genewie

Škoda wkracza w erę rozszerzonej rzeczywistości: nowe modele marki będą na bieżąco wspierały kierowcę usługami w trybie online, które ułatwią zaplanowanie trasy, w przypadku awarii lub wypadku zgłoszą się po pomoc i zapewnią zdalny dostęp do samochodu. Właściwie, to już to robią: Škoda Connect zadebiutowała w modelu Kodiaq, po czym w Genewie zawitała także do modeli Rapid i Octavia.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Skoda Connect
Skoda Connect (WP.PL, Fot: Konrad Skura)
d3vcatf

Premiera modelu Kodiaq była na tyle dużym wydarzeniem samym w sobie, że łatwo było przeoczyć ciekawą innowację Škody, która debiutowała wraz z nim. W systemach nawigacji Amundsen oraz Columbus pojawiła się ikonka Škoda Connect, pod którą kryje się cały szeroki zbiór funkcji i usług wykorzystujących połączenie sieciowe do uczynienia jazdy bardziej komfortową, efektywniejszą i bezpieczniejszą. Z jednej strony ułatwią one życie, a w krytycznych momentach mogą je nawet uratować…

Notabene, to już kolejny raz, gdy Škoda wychodzi przed szereg w temacie pokładowych systemów infotainment – jeszcze niedawno Fabia była jednym z pierwszych modeli na rynku wyposażonych w system MirrorLink, który wyświetla „lustrzane odbicie” menu wybranych smartfonów na centralnym ekranie. W momencie debiutu Fabii, rozwiązanie to było dostępne jeszcze tylko w Volvo i… Ferrari.

Skoda Connect WP.PL
Skoda Connect (WP.PL, Fot: Konrad Skura)

Wróćmy jednak do obecnej nowości. Usługi Škoda Connect zgrupowane są w dwóch kategoriach: Infotainment Online i Care Connect. Te w pierwszej z nich wzbogacają funkcjonalność systemów nawigacyjnych dzięki informacjom pozyskiwanym z internetu. Najważniejszą korzyścią jest kontrola natężenia ruchu: mapa nawigacji pokazuje utrudnienia pojawiające się na drogach i by można było je ominąć, sugeruje alternatywne trasy. Oprócz tego mapy wyświetlają ceny paliw na okolicznych stacjach (co ułatwia efektywne zaplanowanie podróży), pogodę w okolicy, a nawet dostępność miejsc parkingowych (podobnie jak w przypadku stacji benzynowych, funkcja ta działa, póki co, w wybranych miejscach, ale jest ich więcej niż mniej, a liczba cały czas rośnie). Jak sama nazwa wskazuje, Infotainment Online dba także o informacje, przekazując pasażerom najświeższe doniesienia medialne. Na tym jednak nie koniec – właściciel takiej Škody dostaje także dostęp do swojej strefy w dedykowanym portalu, na którym może zaplanować trasę podróży i przenieść ją z komputera do samochodu. W połączeniu z fotorealistycznym wyglądem map satelitarnych Google Earth, to już zestaw naprawdę wysokiej klasy, który sama Škoda zasłużenie określa rozwiązaniem ściągniętym z klasy premium.

d3vcatf

Usługi Care Connect z kolei wykorzystują możliwości dane przez połączenie z siecią do poważniejszych celów. Szczególne znaczenie ma tu funkcja Emergency Call, która umożliwia kierowcy natychmiastowe połączenie ze służbami ratunkowymi. W razie gdy jest on nieprzytomny pomoc zostaje wezwana automatycznie. Monitorując przeróżne parametry (takie jak np. otwarcie poduszki powietrznej), samochód wie, że brał przed chwilą udział w wypadku i reaguje odpowiednio. To poziom bezpieczeństwa na najwyższym poziomie, szczególnie jeśli weźmie się pod uwagę obecne w odmłodzonej Octavii systemy asystujące w prowadzeniu. Care Connect umożliwia także zgłoszenie się po pomoc assistance i gwarantuje efektywniejszą komunikację z serwisem – system sam nadzoruje harmonogram przeglądów i w razie potrzeb informuje wybranego przez właściciela samochodu dealera, by ten skontaktował się z nim w sprawie umówienia terminu wizyty w serwisie.

Skoda Connect WP.PL
Skoda Connect (WP.PL, Fot: Konrad Skura)

Dla osób, które nie potrafią się odkleić od swojego smartfonu, Škoda znalazła jeszcze jeden powód, by po niego sięgnąć. Czeska marka przygotowała aplikację dostępną dla środowisk iOS i Android, która umożliwia zdalny dostęp do samochodu. Właściciel może zdalnie sprawdzić czy w samochodzie są włączone światła, ile zostało paliwa w baku, czy zamknięte są wszystkie drzwi i pokrywa bagażnika. Pojawia się też funkcja, o której każdy z nas myślał choćby raz w życiu (a zapewne nie dalej jak podczas ostatnich weekendowych zakupów w centrum handlowym) – telefon doprowadzi nas do samochodu na parkingu, a gdybyśmy naprawdę już nie mogli go wyłowić z gąszczu innych Škód, zawsze możemy poprosić zdalnie nasz egzemplarz o zatrąbienie i zamruganie światłami.

Wymiana danych w Care Connect następuje przez kartę sim zamontowaną w pojeździe, usługi z kategorii Infotainment Online mogą korzystać z niej bądź z połączenia sieciowego zsynchronizowanego telefonu. Zdalny dostęp do samochodu jest darmowy przez pierwszy rok, pozostałe usługi Care Connect pozostają darmowe przez kolejne trzynaście lat.

Skoda Connect WP.PL
Skoda Connect (WP.PL, Fot: Konrad Skura)

„Škoda Connect to dobry przykład na to, jakie korzystne efekty może przynieść rozwój technologii wymiany danych w motoryzacji. Ten zbiór mniejszych i większych ułatwień można uznać za kolejną generację rozwiązań w duchu ‘Simply clever’ Škody: są efektywne pod względem kosztów i stosunkowo niepozorne, a przynoszą wielkie korzyści, widoczne na każdym kroku codziennej eksploatacji.” – podsumowuje Klaudyna Gorzan, kierownik zespołu PR Škody.

Materiał powstał przy współpracy z marką Škoda.

d3vcatf

Podziel się opinią

Share
d3vcatf
d3vcatf
Więcej tematów