Cinquecento Elettra - reaktywacja

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

Chrysler ogłosił, iż opracuje elektryczną wersję Fiata 500. My elektryczną "pięćsetkę" mieliśmy już w 1992 roku, więc to żadne odkrycie Ameryki.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Prace nad nowym modelem rozpoczną się już w tym roku, a sprzedaż w Stanach Zjednoczonych ruszy w 2012 r. Koncepcyjna wersja o nazwie 500EV została pokazana podczas Detroit Motor Show w styczniu tego roku. W modelu produkcyjnym znajdzie się moduł elektrycznego układu napędowego o dużej mocy, zaawansowany akumulator litowo-jonowy oraz jednostka sterująca systemem EV.

Prace nad Fiatem 500EV będą prowadzone w siedzibie głównej Chrysler Group w Auburn Hills w Michigan. W ramach współpracy z Fiatem, koncern ten ogłosił także, iż standardowa "pięćsetka" wejdzie do produkcji w Ameryce Północnej jeszcze w tym roku.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Elektryczna "pięćsetka" to żada nowość. Amerykański debiut przypadnie 20 lat po premierze Cinquecento Elettra, które w 1992 r. zbudowano z wykorzystaniem podzespołów aut produkowanych w Bielsku. Powstało wtedy 100 szt. wersji z napędem elektrycznym.

Akumulatory ołowiowe lub niklowo-kadmowe umieszczone były za fotelami pierwszego rzędu i oddzielone od wnętrza perforowaną matą. Drugiego rzędu nie było, jednak nad bateriami powstał niewielki bagażnik. Samochód był cichy i bogato wyposażony.

Cinquecento Elettra był napędzany silnikiem o mocy 9,2 kW. Silnik przenosił obroty na przednią oś za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni biegów. Bateria ołowiano-żelowa była cięższa, ale jej żywotność była szacowana tylko na 600 pełnych cykli ładowania, a auto miało zasięg do 70 km w ruchu miejskim.

Lżejsza bateria niklowo-kadmowa była trzykrotnie trwalsza od ołowiowej, ale znacznie droższa, gwarantowała jednak zasięg do ponad 100 km w mieście. Następcą elektrycznej "pięćsetki" było Seicento Elettra.

Źródło artykułu: Moto Target
Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy