Ciężkie czasy dla konstruktorów pojazdów "SAM"

Obraz
Źródło zdjęć: © TVN Turbo

"SAM", czyli pojazd własnej konstrukcji, to coraz bardziej popularny środek transportu na polskich drogach. Niestety z powodu nowych przepisów rejestracja takich samochodów jest teraz dużo trudniejsza. Polscy konstruktorzy znaleźli na to sposób. Dopuszczenie do ruchu uzyskują za granicą i następnie "sprowadzają" pojazd do Polski.

Prawo zabrania rejestracji samochodów własnej produkcji. Wyjątek w tym zakresie stanowią jedynie samochody typu "SAM". Są to samochody zbudowane przy wykorzystaniu nadwozia, podwozia lub ramy konstrukcji własnej (art. 66a ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym). Auto tego typu montowane jest zwykle samodzielnie przez jego właściciela od podstaw lub na skutek przeróbki innego samochodu. Aby pojazd marki "SAM" mógł poruszać się po drogach publicznych, musi spełniać kilka wymagań przewidzianych prawem i pomyślnie przejść badanie techniczne oraz proces rejestracji.

Zakres oraz sposób przeprowadzenia badań zgodności z warunkami technicznymi pojazdów zbudowanych przy wykorzystaniu nadwozia, podwozia lub ramy konstrukcji własnej określa Rozporządzenie Ministra Infrastruktury (Dz.U. Nr 238, poz. 2395). Niniejsze badanie polega na sprawdzeniu prawidłowości konstrukcji i montażu pojazdu, weryfikacji, czy auto spełnia wymagane warunki techniczne oraz czy stan faktyczny pojazdu odpowiada temu, co zgłosił właściciel samochodu we wniosku o przeprowadzenie badania pojazdu marki "SAM". Obowiązku tego można dopełnić w okręgowych stacjach kontroli pojazdów lub niektórych podstawowych stacjach posiadających odpowiednie uprawnienia (dawniej możliwe to było w każdej stacji). Zgodnie z rozporządzeniem, jednostkami upoważnionymi do przeprowadzania badania zgodności pojazdu marki "SAM" z warunkami technicznymi są również:
- Instytut Transportu Samochodowego w Warszawie,
- Przemysłowy Instytut Motoryzacji w Warszawie,
- Ośrodek Badawczo-Rozwojowy "BOSMAL" w Bielsku-Białej,
- Przemysłowy Instytut Maszyn Budowlanych w Kobyłce k. Warszawy- wyłącznie dla samochodów ciężarowych, specjalnych i przyczep,
- Instytut Budownictwa, Mechanizacji i Elektryfikacji Rolnictwa w Warszawie, Oddział w Kłudzienku - wyłącznie dla ciągników rolniczych i przyczep przeznaczonych do łączenia z nimi,
- Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku.

Obraz
© (fot. Materiały prasowe)

Kolejnym krokiem, jaki należy podjąć w celu dopuszczenia pojazdu marki "SAM" do ruchu, jest nadanie mu cech identyfikacyjnych. Zgodnie z prawem pojazd uczestniczący w ruchu powinien posiadać nadane przez producenta cechy identyfikacyjne, tj. numer VIN albo numer nadwozia, podwozia lub ramy. W samochodach, które pochodzą z fabryki, taki numer nadawany jest przez producenta. Jednakże w przypadku pojazdu marki "SAM" decyzję o nadaniu cech identyfikacyjnych wydaje starosta właściwy ze względu na późniejszą rejestrację pojazdu.

Obraz
© (fot. PAP/Grzegorz Michałowski)

W celu rejestracji samochodu marki "SAM" należy udać się do wydziału komunikacji właściwego urzędu i przedłożyć następujące dokumenty:
- wniosek właściciela o rejestrację pojazdu,
- zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu zgodności pojazdu marki "SAM" z warunkami technicznymi oraz dokument identyfikacyjny pojazdu marki "SAM" wystawione przez upoważnioną do tego jednostkę,
- zaświadczenie potwierdzające nadanie oraz umieszczenie cech identyfikacyjnych,
- dowód uiszczenia opłaty recyklingowej w wysokości 500 zł, ze wskazaniem cech identyfikacyjnych pojazdu,
- pisemne oświadczenie właściciela, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań, o prawie własności zespołów oraz części służących do zbudowania pojazdu.

Należy przy tym mieć na uwadze fakt, że silnika do pojazdu własnej konstrukcji nie można zbudować samodzielnie, a zatem w celu zarejestrowania należy przedłożyć dokumenty kompletnego zespołu silnika.

sj, moto.wp.pl

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3