Ciężarówki ścigają się na legendarnym torze Formuły 1 

Obraz
Źródło zdjęć: © goodyear.pl

Po szóstej rundzie Europejskich Mistrzostw Wyścigów Pojazdów Ciężarowych FIA, które odbyły się na torze Nürburgring w Niemczech w dniach 13-15 lipca br., w dalszym ciągu prowadzi Jochen Hahn z zespołu Castrol Team Hahn Racing jadący ciężarówką MAN.

W sobotę pierwszy wyścig wygrał Adam Lacko z zespołu MKR Technology za kierownicą Renault, zaś w drugim najlepszy był Antonio Albacete kierujący MAN-em w barwach teamu Equipo Cepsa. W niedzielę w pierwszym wyścigu najszybszy był Jochen Hahn, a w drugim zwyciężył z kolei Markus Östreich z MKR Technology jadący Renault. Kolejna runda cyklu odbędzie się w Smoleńsku w ostatni weekend lipca br.

Wśród torów, na których odbywają się zawody w ramach tegorocznych Europejskich Mistrzostw Wyścigów Pojazdów Ciężarowych, znajdują się dwa, które są torami wyścigowymi Formuły 1: turecki Istanbul Park oraz niemiecki Nürburgring. Interesująco wypada porównanie dwóch sportów samochodowych tak odmiennych jak wyścigi pojazdów ciężarowych i F1. Z jednej strony mamy olbrzymie ciężarówki, które rozpoczęły żywot na linii produkcyjnej i były projektowane do przewożenia towarów, a z drugiej strony wyśrubowane osiągnięcia inżynierii, zaprojektowane wyłącznie do jak najszybszej jazdy na torze wyścigowym.

Obraz
© (fot. goodyear.pl)

Przepisy obu serii wyznaczają minimalny ciężar pojazdów, który jest diametralnie odmienny: 5500 kg w przypadku pojazdu ciężarowego przy 640 kg dla bolidu F1. Wyścigowa ciężarówka ma przeważnie 12-litrowy turbodoładowany silnik Diesla o mocy ponad 1000 koni mechanicznych, zaś auto F1 ma wolnossący
benzynowy silnik o pojemności 2,4-litra z systemem KERS, wytwarzający ok. 870 koni mechanicznych. W przypadku ciężarówki wskaźnik mocy do masy wynosi 134 kW na tonę, a w przypadku F1 – 970 kW na tonę.

Choć ważą pięć i pół tony, ciężarówki przyspieszają od 0 do 160 km/h szybciej, niż Porsche 911. Jednak podczas wyścigów ze względu na bezpieczeństwo prędkość ciężarówek jest ograniczona do 160 km/h. Bolidy F1 nie mają takich ograniczeń – na Grand Prix Niemiec osiągają około 300 km/h. Obydwa typy pojazdów mają napęd na tylną oś i hamulce tarczowe na wszystkich kołach, choć pojazdy ciężarowe są chłodzone cieczą, co zapewnia maksymalną siłę hamowania przez cały wyścig.

ml/

Wybrane dla Ciebie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie