Ciężarówki jak samochody Tesli? Firma Nicola Motor chce być rewolucjonistą transportu drogowego

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

Niewątpliwy sukces Tesla Motors i ich elektrycznych modeli ciągnie za sobą rzeszę naśladowców. Pośród nich są tacy jak Nicola Motor Corporation - amerykańska firma, która transport drogowy chce przestawić na elektryczność. Nowy producent właśnie zaprezentował projekty swoich pro-ekologicznych ciężarówek.

Nieprzypadkowy wydaje się tu także wybór nazwy, bowiem serbski wynalazca i pionier elektryczności Tesla, miał na imię Nikola. Ale innych związków z firmą Elona Muska, poza branżą, na razie dopatrzyć się nie można. Sztandarowym produktem wagi ciężkiej z firmy NMC ma być 2000-konny ciągnik siodłowy, zdolny zabrać ze sobą 36 ton ładunku na trasę minimum 1300 km, po całkowitym naładowaniu akumulatorów. Pojazd według tamtejszych standardów ma być rejestrowany w klasie 8. pojazdów ciężarowych (o masie składu przekraczającej 14 ton).

Źródłem napędu jest sześć silników elektrycznych, generujących 116 600 Nm momentu obrotowego i zasilanych przez zestaw 320-kWh akumulatorów chłodzonych cieczą, których nigdy nie podłącza się do zewnętrznego źródła prądu. Jak to możliwe? Za ich ładowanie odpowiada napędzany gazem CNG agregat o mocy 400 kW i uruchamiający się w momencie konieczności uzupełnienia energii w bateriach. Według producenta, dzięki takiemu rozwiązaniu załadowana ciężarówka Nicola One jest w stanie podjechać pod wzniesienie o nachyleniu 6 proc. z maksymalną prędkością 100 km/h. Jej standardowe, napędzane silnikami spalinowymi odpowiedniki osiągają w tym przypadku prędkość 60 km/h. Podczas zjazdu z takiego wzniesienia system odzyskiwania energii będzie ładować akumulatory.

Jak zapewniają przedstawiciele NMC, zasilany gazem agregat wytwarza znacznie mniej szkodliwych spalin niż jakakolwiek porównywalna ciężarówka z silnikiem wysokoprężnym. Agregat jednak nie jest uzależniony jedynie od paliwa CNG, może pracować (w zależności od zamówionej wersji) na oleju napędowym lub benzynie.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Wśród nowinek technologicznych, zastosowanych w Nicola One, są: niezależne zawieszenie wszystkich sześciu kół, co ma zapewniać znacznie większy komfort pracy kierowcy oraz system Torque Vectoring.

TV to elektroniczny system kontroli wszystkich kół, możliwy dzięki napędzaniu ich przez sześć niezależnych silników elektrycznych. Komputer ma możliwość odczytu danych z każdego z nich i ewentualny wpływ na prędkość obrotową. Poprawiać to ma trakcję, zwrotność i kontrolę nad samochodem. Dzięki usunięciu z konstrukcji takich elementów jak silnik spalinowy, układ napędowy i dyferencjały, udało się obniżyć masę pojazdu znacznie ponad tonę, co ma bezpośredni wpływ na wysokość spalania i emisję substancji szkodliwych. Jak podaje producent, jeden przejechany kilometr w Nicola One będzie tańszy o niemal 50 centów, w porównaniu z tradycyjną ciężarówką.

Chociaż projekt NMC jeszcze nie wyszedł poza wizualizacje komputerowe, to firma przyjmuje już przedpłaty na pierwsze samochody. Zaliczka wynosi 1500 USD na pojazd o wartości 375 tys. dolarów. Dla pierwszych 5 tys. klientów firma przewiduje szereg atrakcyjnych dodatków, w stylu bezpłatnego assistance.

BC

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯