Chłopca uratowała reakcja kierowcy, nie funkcja samochodu. Producent jest tego pewien

Niedawno sieć obiegło nagranie pokazujące ciężarówkę zatrzymującą się tuż przed biegnącym chłopcem. Wiele osób chwaliło system automatycznego hamowania. Volvo – producent ciężarówki z wideo – wyjaśnia jednak, że to zasługa kierowcy.

Bohaterem jest kierowca, nie system Volvo.
Źródło zdjęć: © twitter.com | Volvo Trucks
Michał Zieliński

"Prawdziwymi bohaterami tego wideo są dwaj profesjonalni kierowcy ciężarówki" pisze na oficjalnym profilu na Twitterze Volvo Trucks. To szybka reakcja kierującego składem uratowała chłopaka. Producent zwraca też uwagę na doskonały stan techniczny pojazdu i świetne hamulce. Wyklucza jednak możliwość ingerencji systemu, ponieważ ich pojazd takowego nie ma.

Co prawda ciągniki siodłowe Volvo są wyposażone w układ wykrywania przeszkód i automatycznego hamowania, ale nie działa on na pieszych. Wykrywa tylko inne samochody. Nie mógł więc zahamować przed wbiegającym na jezdnię dzieckiem.

Jak to jest, że niektóre systemy są w stanie zahamować przed pieszymi? Wiele uzależnione jest od użytego oprogramowania. Kamera i radary to tylko narzędzia. Dopiero po analizie tego, co "widzą", system jest w stanie rozróżnić poszczególne obiekty i podjąć decyzję o hamowaniu. – System przede wszystkim nie może spowodować fałszywej reakcji, czyli zadziałać w chwili gdy zagrożenie kolizji nie występuje – mówi Wirtualnej Polsce Hubert Kowieski, z-ca kierownika Laboratorium Badań Pojazdów w Przemysłowym Instytucie Motoryzacji. – Naturalnie producenci stosują różne rozwiązania aby zapewnić skuteczne i bezpieczne działanie AEBS. – dodaje.

– Zaawansowane systemy hamowania awaryjnego są złożonymi układami mechatronicznymi. W porównaniu do innych systemów stosowanych w motoryzacji, takich jak ABS lub ESC. Jest to stosunkowo młoda technologia. Z pewnością możemy liczyć na rozwój rozwiązań stosowanych przez producentów oraz ciągłą poprawę skuteczności działania AEBS – kończy Kowieski. W nowych samochodach osobowych Volvo zainstalowano bardziej skomplikowaną wersję systemu, więc jest szansa, że wkrótce trafi ona również do ciężarówek.

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025