Chevrolet Spark EV: elektryczny nie znaczy nudny
Chevrolet Spark EV, zaprezentowany dziś przed Międzynarodowym Salonem Samochodowym w Los Angeles nie jest zwykłym samochodem miejskim. Nie chodzi tu nawet o elektryczny napęd tego modelu, ale osiągi jakich dostarcza to auto segmentu mini.
Sprzedaż Chevroleta Volta w USA stanowi ponad 50 proc. całego wolumenu sprzedaży samochodów elektrycznych typu plug-in na tym rynku, a Spark EV powstał w oparciu o opracowane przez Chevroleta programy rozwojowe silników elektrycznych i akumulatorów. Chevrolet Spark EV pojawi się w salonach dilerskich Chevroleta latem przyszłego roku i zdaniem producenta będzie oferował największy zasięg elektryczny w segmencie, a także będzie pierwszym pojazdem elektrycznym dającym możliwość szybkiego naładowania akumulatorów do poziomu 80 procent w około 20 minut.
- Niewielki samochód elektryczny przyspieszający od 0 do 100 km/h w czasie poniżej ośmiu sekund spowoduje, że kierowcy nie będą tęsknić za samochodami spalinowymi - powiedział Mark Reuss, prezes General Motors North America. - Modele Volt i Spark EV to doskonały przykład na to, że Chevrolet ma duże doświadczenie w konstruowaniu samochodów elektrycznych i wie, jak sprawić, aby klienci czerpali radość z eksploatacji takiego pojazdu.
Wewnątrz Chevroleta Sparka EV znajdują się dwa siedmiocalowe monitory LCD o wysokiej rozdzielczości, na których wyświetlane są najbardziej istotne informacje dotyczące jazdy, jak na przykład przewidywany zasięg pojazdu ustalony w oparciu o styl jazdy kierowcy oraz inne czynniki. W standardowym wyposażeniu Chevroleta Sparka EV znalazł się również system MyLink, umożliwiający bezpieczne korzystanie z funkcji smartfona.
Układ napędowy Sparka EV obejmuje zaprojektowany przez GM koaksjalny zespół napędowy oraz silnik elektryczny, który produkuje 130 KM mocy (100 kW) oraz 542 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Chevrolet szacuje, że akumulatory Sparka EV (20 kWh) zapewnią największy zasięg elektryczny w segmencie. Jednak amerykańska marka nie podaje konkretnego wyniku, a debiutujący też w Los Angeles Fiat 500e może pochwalić się akumulatorami o nieco większej pojemności.
Celem inżynierów pracujących nad Chevroletem Sparkiem EV było obniżenie zużycia energii podczas eksploatacji pojazdu w celu zwiększenia jego zasięgu. Jednym ze sposobów na osiągnięcie wyższej wydajności było zoptymalizowanie aerodynamiki auta.
Spark EV pojawi się w sprzedaży w USA w stanach Kalifornia i Oregon oraz w Kanadzie i Korei Południowej, a także na innych rynkach świata. W Stanach Zjednoczonych auto będzie kosztowało poniżej 25 000 dolarów po uwzględnieniu ulg podatkowych.