Amerykański koncern General Motors po przejęciu firmy Daewoo, systematycznie odświeża samochody produkowane w Korei Południowej, które teraz występują pod marką Chevrolet. Modernizacją objęto również najmniejszy z modeli, jakim jest Matiz. Aby nie mylić go z poprzednikiem nadano mu nazwę Spark.
Bryłą nadwozia, rozstawem osi i wymiarami zewnętrznymi zmodernizowany pojazd nie różni się od poprzednika. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10280/spark-1-b.jpeg',500,331) ) |
| --- | Dłuższe spojrzenie pozwala jednak wychwycić różnice. Dotyczą one przede wszystkim przedniej ściany nadwozia, w tym lamp przednich połączonych z kierunkowskazami, inaczej ukształtowanych błotników i pokrywy komory silnika oraz zmienionego zderzaka. W ścianie tylnej również odmiennie ukształtowano lampy nadając im prawie okrągły kształt w miejsce owalnego. Inaczej wygląda także pokrywa bagażnika i zderzak.
Kolejnym zewnętrznym akcentem wyróżniającym Sparka jest wznosząca się ku tyłowi dolna linia okien bocznych, która w Matizie przebiega poziomo.
Spark ma inaczej zaprojektowaną deskę rozdzielczą z przeniesionymi w centralne miejsce wskaźnikami. Zmieniono też kolorystykę poszycia wewnętrznego.
Wprawdzie modernizację ukierunkowano na odświeżenie wyglądu zewnętrznego i wnętrza nadwozia, ale nie zapomniano też o rozwiązaniach istotniejszych z konstrukcyjnego punktu widzenia. Dotyczą one np. wzmocnień szkieletu nadwozia oraz poprawek w zawieszeniu kół, zwłaszcza tylnych.
Cechy szczególne
Samochody małe, występujące w tzw. segmencie A zazwyczaj budowano z nadwoziem 3-drzwiowym, | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10280/spark-2-b.jpeg',500,331) ) |
| --- | ze względów ekonomicznych i w celu uzyskania odpowiedniej sztywności nadwozia.
Tymczasem Matiz, a teraz Spark posiadają bardziej funkcjonalne nadwozia 5-drzwiowe. Pozwala na to dobrze opracowana, sztywna konstrukcja.
Do cech wyróżniających samochód zaliczymy więc łatwy dostęp do wnętrza nadwozia oraz dużą przestrzeń użyteczną w stosunku do wymiarów zewnętrznych pojazdu. Także zawieszenie kół, które przyczynia się do komfortowej jazdy, dobrze tłumiąc nierówności nawierzchni.
ZAPRASZAMY DO GALERII CHEVROLETA SPARKZAPRASZAMY DO GALERII CHEVROLETA SPARK
Silniki
Oferowane są dwie jednostki napędowe do wyboru. Obie o podobnej konstrukcji. Posiadają identyczną średnicę cylindrów i elektronicznie sterowany wielopunktowy wtrysk paliwa. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10280/spark-3-b.jpeg',500,331) ) |
| --- | Oba pracują w cyklu czterosuwowym, są jednostkami o zapłonie iskrowym, bez doładowywania, chłodzonymi cieczą. W układzie rozrządu zastosowano pojedynczy wałek umieszczony w głowicy, sterujący dwoma zaworami przy każdym cylindrze. Napęd wałka rozrządu odbywa się za pośrednictwem paska zębatego.
Jeśli istnieje tak duże podobieństwo konstrukcyjne dwóch silników, to na czym polega różnica? Przede wszystkim na liczbie cylindrów i z tym związaną pojemnością skokową oraz innymi parametrami. Silnik 3-cylindrowy ma pojemność 796 cm3 i moc 51 KM, natomiast jednostka 4- cylindrowa ma pojemność 995 cm3 i moc 65,5 KM.
Wybierając samochód napędzany silnikiem 3-cylindrowym, będziemy mniej wydawali na paliwo, ale jeździli mniej dynamicznie. Odwrotnie przy jednostce 4-cylindrowej.
Wrażenia z jazdy
Nadwozie 5-drzwiowe ułatwia zajmowanie przednich i tylnych miejsc oraz dostęp do bagażnika. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10280/spark-4-b.jpeg',500,317) ) |
| --- | Jak już wspomnieliśmy, wnętrze jest duże w stosunku do wymiarów zewnętrznych pojazdu, ale pojazd jest mały. Dlatego trzeba się liczyć np. z tym, że nie przewieziemy nim dużo bagażu, a z tyłu raczej nie zmieszczą się trzy osoby.
Także kierowca ma niewiele miejsca i ramionami może dotykać obok siedzącego pasażera, zwłaszcza podczas zmiany biegów. Niezbyt szczęśliwym posunięciem było przeniesienie zestawu wskaźników umieszczonych nad kolumną kierownicy w centralny punkt deski rozdzielczej – trzeba na nie patrzeć pod kątem. Dobra jest za to widoczność z miejsca kierowcy, przez szyby i w lusterkach zewnętrznych.
Zaskoczeniem jest cicha praca 4-cylindrowego silnika zwłaszcza przy jednostajnej prędkości. Głośność wzrasta wraz z wzrostem prędkości.
Jeśli już rozpędzimy Sparka to dobrze utrzymuje on zadany kierunek jazdy, ale nie jest samochodem do dynamicznego pokonywania zakrętów – wtedy może być dość niebezpieczny.
Podsumowanie
Spark jest samochodem atrakcyjnym dla osób poszukujących środka lokomocji na krótkie odległości, przede wszystkim do jazdy w mieście. Niewielkie wymiary zewnętrzne, mały promień skrętu i dobra widoczność z miejsca kierowcy pozwalają łatwo manewrować tym pojazdem. Na dalsze wyjazdy mały „koreański” Chevrolet też będzie przydatny, pod warunkiem przewożenia z tyłu dwóch, a nie trzech osób dorosłych. Rejestracja pojazdu na pięć osób wynika raczej z jego nośności niż oferowanego miejsca.
Przestronność wnętrza | * | dostateczna, nawet duża w stosunku do wymiarów zewnętrznych pojazdu |
---|---|---|
Silnik | zapewnia dobrą dynamikę i umiarkowane zużycie paliwa | |
Poziom hałasu | niewielki podczas jazdy z ustaloną prędkością | |
Hamulce | ** | w/g testów redakcyjnych mała skuteczność działania |
Dynamika | dobra w porównaniu z samochodami napędzanymi silnikami 1-litrowymi | |
Zużycie paliwa | * | zbyt duże w ruchu miejskim |
Wyposażenie (Elite) | dobre, zwłaszcza z zakresu wygody jazdy |
Rodzaj silnika | Benzynowy |
---|---|
Liczba cylindrów/zaworów | 4/8 |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 995 |
Moc maksymalna (KM-obr/min) | 65,5-5400 |
Maks. moment obr. (Nm-obr/min) | 91-4200 |
Rozpędzanie 0÷100 km/h (s) | 14,1 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 156 |
Droga hamowania ze 100 km/h (m) | 43 |
Zużycia paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 4,7/7,2 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 35 |
Długość/szer./wysokość pojazdu (mm) | 3495/1495/1500 |
Rozstaw osi (mm) | 2345 |
Objętość bagażnika (dm3 ) | 170÷845 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3 (lub 100 tys. km)/6 |
Cena odmiany 1.0 8V Elite (zł.) | 37 900 |
Wyposażenie seryjne (Elite)
- klimatyzacja
- wspomaganie kierownicy
- przednie poduszki powietrzne
- elektrycznie sterowane szyby przednie
- centralny zamek
- fotel kierowcy z regulacją wysokości
- radio z odtwarzaczem płyt CD
Autor: Zdzisław Podbielski