Trwa ładowanie...

Chevrolet Spark 1.0

Chevrolet Spark 1.0
d1nvezo
d1nvezo

Amerykański koncern General Motors po przejęciu firmy Daewoo, systematycznie odświeża samochody produkowane w Korei Południowej, które teraz występują pod marką Chevrolet. Modernizacją objęto również najmniejszy z modeli, jakim jest Matiz. Aby nie mylić go z poprzednikiem nadano mu nazwę Spark.

Bryłą nadwozia, rozstawem osi i wymiarami zewnętrznymi zmodernizowany pojazd nie różni się od poprzednika. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10280/spark-1-b.jpeg',500,331) ) |
| --- | Dłuższe spojrzenie pozwala jednak wychwycić różnice. Dotyczą one przede wszystkim przedniej ściany nadwozia, w tym lamp przednich połączonych z kierunkowskazami, inaczej ukształtowanych błotników i pokrywy komory silnika oraz zmienionego zderzaka. W ścianie tylnej również odmiennie ukształtowano lampy nadając im prawie okrągły kształt w miejsce owalnego. Inaczej wygląda także pokrywa bagażnika i zderzak.
Kolejnym zewnętrznym akcentem wyróżniającym Sparka jest wznosząca się ku tyłowi dolna linia okien bocznych, która w Matizie przebiega poziomo.
Spark ma inaczej zaprojektowaną deskę rozdzielczą z przeniesionymi w centralne miejsce wskaźnikami. Zmieniono też kolorystykę poszycia wewnętrznego.
Wprawdzie modernizację ukierunkowano na odświeżenie wyglądu zewnętrznego i wnętrza nadwozia, ale nie zapomniano też o rozwiązaniach istotniejszych z konstrukcyjnego punktu widzenia. Dotyczą one np. wzmocnień szkieletu nadwozia oraz poprawek w zawieszeniu kół, zwłaszcza tylnych.

Cechy szczególne

Samochody małe, występujące w tzw. segmencie A zazwyczaj budowano z nadwoziem 3-drzwiowym, | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10280/spark-2-b.jpeg',500,331) ) |
| --- | ze względów ekonomicznych i w celu uzyskania odpowiedniej sztywności nadwozia.
Tymczasem Matiz, a teraz Spark posiadają bardziej funkcjonalne nadwozia 5-drzwiowe. Pozwala na to dobrze opracowana, sztywna konstrukcja.
Do cech wyróżniających samochód zaliczymy więc łatwy dostęp do wnętrza nadwozia oraz dużą przestrzeń użyteczną w stosunku do wymiarów zewnętrznych pojazdu. Także zawieszenie kół, które przyczynia się do komfortowej jazdy, dobrze tłumiąc nierówności nawierzchni.

d1nvezo

Silniki

Oferowane są dwie jednostki napędowe do wyboru. Obie o podobnej konstrukcji. Posiadają identyczną średnicę cylindrów i elektronicznie sterowany wielopunktowy wtrysk paliwa. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10280/spark-3-b.jpeg',500,331) ) |
| --- | Oba pracują w cyklu czterosuwowym, są jednostkami o zapłonie iskrowym, bez doładowywania, chłodzonymi cieczą. W układzie rozrządu zastosowano pojedynczy wałek umieszczony w głowicy, sterujący dwoma zaworami przy każdym cylindrze. Napęd wałka rozrządu odbywa się za pośrednictwem paska zębatego.
Jeśli istnieje tak duże podobieństwo konstrukcyjne dwóch silników, to na czym polega różnica? Przede wszystkim na liczbie cylindrów i z tym związaną pojemnością skokową oraz innymi parametrami. Silnik 3-cylindrowy ma pojemność 796 cm3 i moc 51 KM, natomiast jednostka 4- cylindrowa ma pojemność 995 cm3 i moc 65,5 KM.
Wybierając samochód napędzany silnikiem 3-cylindrowym, będziemy mniej wydawali na paliwo, ale jeździli mniej dynamicznie. Odwrotnie przy jednostce 4-cylindrowej.

d1nvezo

Wrażenia z jazdy

Nadwozie 5-drzwiowe ułatwia zajmowanie przednich i tylnych miejsc oraz dostęp do bagażnika. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10280/spark-4-b.jpeg',500,317) ) |
| --- | Jak już wspomnieliśmy, wnętrze jest duże w stosunku do wymiarów zewnętrznych pojazdu, ale pojazd jest mały. Dlatego trzeba się liczyć np. z tym, że nie przewieziemy nim dużo bagażu, a z tyłu raczej nie zmieszczą się trzy osoby.
Także kierowca ma niewiele miejsca i ramionami może dotykać obok siedzącego pasażera, zwłaszcza podczas zmiany biegów. Niezbyt szczęśliwym posunięciem było przeniesienie zestawu wskaźników umieszczonych nad kolumną kierownicy w centralny punkt deski rozdzielczej – trzeba na nie patrzeć pod kątem. Dobra jest za to widoczność z miejsca kierowcy, przez szyby i w lusterkach zewnętrznych.
Zaskoczeniem jest cicha praca 4-cylindrowego silnika zwłaszcza przy jednostajnej prędkości. Głośność wzrasta wraz z wzrostem prędkości.
Jeśli już rozpędzimy Sparka to dobrze utrzymuje on zadany kierunek jazdy, ale nie jest samochodem do dynamicznego pokonywania zakrętów – wtedy może być dość niebezpieczny.

d1nvezo

Podsumowanie

Spark jest samochodem atrakcyjnym dla osób poszukujących środka lokomocji na krótkie odległości, przede wszystkim do jazdy w mieście. Niewielkie wymiary zewnętrzne, mały promień skrętu i dobra widoczność z miejsca kierowcy pozwalają łatwo manewrować tym pojazdem. Na dalsze wyjazdy mały „koreański” Chevrolet też będzie przydatny, pod warunkiem przewożenia z tyłu dwóch, a nie trzech osób dorosłych. Rejestracja pojazdu na pięć osób wynika raczej z jego nośności niż oferowanego miejsca.

Przestronność wnętrza * dostateczna, nawet duża w stosunku do wymiarów zewnętrznych pojazdu
Silnik zapewnia dobrą dynamikę i umiarkowane zużycie paliwa
Poziom hałasu niewielki podczas jazdy z ustaloną prędkością
Hamulce ** w/g testów redakcyjnych mała skuteczność działania
Dynamika dobra w porównaniu z samochodami napędzanymi silnikami 1-litrowymi
Zużycie paliwa * zbyt duże w ruchu miejskim
Wyposażenie (Elite) dobre, zwłaszcza z zakresu wygody jazdy
Rodzaj silnika Benzynowy
Liczba cylindrów/zaworów 4/8
Pojemność skokowa (cm3 ) 995
Moc maksymalna (KM-obr/min) 65,5-5400
Maks. moment obr. (Nm-obr/min) 91-4200
Rozpędzanie 0÷100 km/h (s) 14,1
Prędkość maksymalna (km/h) 156
Droga hamowania ze 100 km/h (m) 43
Zużycia paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) 4,7/7,2
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) 35
Długość/szer./wysokość pojazdu (mm) 3495/1495/1500
Rozstaw osi (mm) 2345
Objętość bagażnika (dm3 ) 170÷845
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) 3 (lub 100 tys. km)/6
Cena odmiany 1.0 8V Elite (zł.) 37 900

Wyposażenie seryjne (Elite)
- klimatyzacja
- wspomaganie kierownicy
- przednie poduszki powietrzne
- elektrycznie sterowane szyby przednie
- centralny zamek
- fotel kierowcy z regulacją wysokości
- radio z odtwarzaczem płyt CD

d1nvezo

Autor: Zdzisław Podbielski

d1nvezo
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1nvezo
Więcej tematów