Limuzyny klasy średniej robią się coraz ciekawsze. Są coraz lepiej wyposażone, zapewniają komfort w podróży i kuszą klientów atrakcyjną ceną.
Klasyczne, drogie sedany klasy Premium oferują prestiż i komfort, ale ze względu na wysoką cenę pozostają z reguły w sferze marzeń. Dla miłośników eleganckich limuzyn z pewnością bardziej przystępne są modele mniej renomowanych firm, takich jak Chevrolet i Skoda, których cena nie przekracza 100 tys. zł. Dwa flagowe auta wymienionych firm sprawdziliśmy w naszej konfrontacji.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11630/epica_1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Epica, która zastąpiła Evandę, została zaprojektowana przez Amerykanina Davida Lyona przy udziale koreańskich stylistów i jest największym z oferowanych obecnie w Europie Chevroletów.
Model ten zadebiutował u nas w połowie ubiegłego roku i jest pierwszym samochodem produkowanym przez spółkę GM DAT z sześciocylindrowym silnikiem, a także pierwszym autem tej firmy z taką jednostką zamontowaną poprzednie.
Znacznie dłuższe tradycje posiada Superb, który nawiązując do modelu z przed II Wojny Światowej, pojawił się na rynku w 2001 roku. Pod koniec ubiegłego roku zaprezentowano Superba po faceliftingu.
ZOBACZ GALERIE CHEVROLETAZOBACZ GALERIE CHEVROLETA
Cechy szczególne
Epica posiada masywne, solidne nadwozie, które zapowiada sporo przestrzeni we wnętrzu.
Nowy Chevrolet jest wyposażony w wiele elementów z zakresu bezpieczeństwa biernego m.in. sztywną kabinę pasażerską (wykonaną w 40 proc. z wysokowytrzymałej stali), przednie poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, poduszki boczne i kurtynowe, ograniczniki siły napięcia pasów oraz napinacze pasów.
Wnętrze zostało starannie wykonane – deska rozdzielcza z klasycznymi zegarami jest czytelna, a wszystkie przełączniki łatwo dostępne. Wyświetlacz komputera pokładowego oraz sterowanie klimatyzacją i radioodtwarzaczem CD umieszczono na konsoli centralnej. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11630/superb_1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- |
Pasażerowie mają dużo miejsca, zarówno na obszernych przednich fotelach, jak i na wygodnej tylnej kanapie. Za to bagażnik o pojemności 480 litrów ma nieco ograniczoną objętość przez głęboko wnikające nadkola. W razie konieczności, oparcia kanapy można złożyć w proporcji 60:40, jednak niewielki otwór pomiędzy bagażnikiem a kabiną ogranicza możliwość przewiezienia większych ładunków.
Odświeżony Superb posiada zmienione przednie reflektory i kierunkowskazy oraz nowy wzór kratki wlotu powietrza do chłodnicy nawiązujący do Roomstera. Zgodnie z obowiązującymi trendami - podobnie jak w Octavii - kierunkowskazy boczne zamontowano w obudowie lusterek zewnętrznych. Z tyłu auta uwagę zwraca nowy wzór świateł z podświetleniem w kształcie litery "C". Zmieniono również wzory obręczy kół wykonanych z lekkich stopów.
Silniki
Pod maską testowanego Chevroleta pracował 144-konny silnik 2,0 l. Ta benzynowa jednostka posiada głowicę, kadłub i miskę olejową wykonaną ze stopów lekkich. Odznacza się niewielką masą własną i wymiarami. Napęd, za pośrednictwem manualnej 5-stopniowej skrzyni biegów, przekazywany jest na koła przednie. Jak na to 1,5-tonowe auto moc silnika nie jest imponująca- brakuje koni mechanicznych zwłaszcza w dolnym zakresie obrotów. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11630/epica_2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- |Jednostka napędowa pracująca w Epice jest za to znakomicie wyciszona, więc podczas jazdy można spokojnie rozmawiać lub słychać ulubionej muzyki.
Z kolei prezentowana Skoda była wyposażona w dwudziestozaworową, czterocylindrową jednostkę z turbodoładowaniem o pojemności 1,8 l i mocy 150 KM. Silnik posiada zbliżone parametry do swojego rywala, ale jest od niego bardziej elastyczny. ZOBACZ GALERIE SKODYZOBACZ GALERIE SKODY
Jazda
Jak można się było spodziewać, zawieszenie Epiki zostało „komfortowo” zestrojone. Wyposażono je w kolumny McPhersona z przodu oraz oś wielowahaczową z tyłu. Epica posiada także cztery hamulce tarczowe (wentylowane z przodu), czterokanałowy system ABS oraz elektroniczny system rozkładu siły hamowania. Gwałtowne zmiany kierunku jazdy przy dużej prędkości mogą spowodować przechyły nadwozia, ale prowadzenie Chevroleta nie powoduje utraty kontroli nad autem. Epica znakomicie radzi sobie z nierównościami na drodze, zapewniając komfortową podróż.
Pod tym względem swojemu konkurentowi nie ustępuje Superb. Jak przystało na wygodne limuzyny, konstruktorzy opisywanych modeli postawili na komfort, jednak czeskie auto prowadzi się nieco lepiej. Zawieszenie przyjemnie tłumi nierówności na drodze, ale jest przy tym na tyle sztywne, że pozwala w sposób przewidywalny pokonywać szybko kręte partie dróg. Nie przechyla także zbytnio na zakrętach i ze spokojem reaguje na ruchy kierownicą. Pracującego zawieszenia nie słychać nawet na dziurawej drodze, co jest z pewnością także zasługą 17-calowych kół i sporego rozstawu osi (280 cm).
Podsumowanie
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11630/superb_2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Chevrolet jest komfortowy i posiada nowoczesną stylizację nadwozia. Mimo bogatego wyposażenia w aucie brakuje ESP, ale koreańskie auto jest z kolei nieco tańsze od rywala.
Atutem Skody pozostaje bardzo przestronne wnętrze i staranne wykonanie, a także dobre właściwości jezdne, które sprawiają, że nawet dłuższa podróż Superbem może być przyjemnością.
Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)
Chevrolet Epica | Skoda Superb | |
---|---|---|
Przestronność wnętrza | Remis | |
Silnik | Remis | |
Poziom hałasu (odczuwalny) | Remis | |
Zużycie paliwa | Remis | |
Wyposażenie | + | |
Cena | + |
Wybrane dane techniczne
| | Chevrolet Epica 2.0 | Skoda Superb 1.8 T |
| --- | --- | --- |
| Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 6/24/ benzynowy | 4/20/ benzynowy |
| Pojemność skokowa (cm3 ) | 1993 | 1781 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min)
| 144/6400 | 150/5700 |
| Maksymalny moment obr. (Nm/obr/min) | 195/3800 | 210/1750 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,9 | 9,5 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 207 | 216 |
| Pojemność bagażnika (l) | 480 | 460 |
| Pojemność zbiornika paliwa (l) | 65 | 62 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km) | 6,3/11,4 | 6,5/11,5 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm) | 485/181/145 | 480/177/147 |
| Rozstaw osi (cm) | 270 | 280 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3/6 | 2/12 |
| Cena (zł) | 87 790 | 94 740 |
Wybrane wyposażenie seryjne
| | Chevrolet Epica LT | Skoda Superb Ambiente |
| --- | --- | --- |
| Poduszki powietrzne | 6 | 6 |
| Układ ABS | S | S |
| Układ ESP | - | S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
| Centralny zamek | S | S |
| Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S | S/S |
| Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie | S | S |
| Klimatyzacja | S | S |
| Radioodtwarzacz z CD | S | 1800 zł |
S- wyposażenie standardowe
Autor: Tomasz Szmandra