Chevrolet Corvette przez lata

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

Pierwszego Chevroleta Corvette – czyli koncepcyjną wersję XP-122 Motorama – oraz najnowszy model – 2013 Corvette 427 Collector Edition Convertible – dzieli sześćdziesiąt lat rozwoju motoryzacyjnego. Te dwa samochody nie mają ze sobą nic wspólnego pod względem konstrukcyjnym, jednak wizualna więź pomiędzy pierwszą i szóstą generację tego sportowego auta jest widoczna

- Każda generacja modelu Corvette wyróżnia się charakterystyczną linią nadwozia, odzwierciedlającą zaawansowane technologie i design danej epoki, - powiedział Tom Peters, dyrektor ds. stylistyki samochodów sportowych GM. - Jednakże we wszystkich generacjach modelowych można zauważyć wspólne elementy stylistyczne, które tworzą spójny, ekspresyjny obraz prawdziwie amerykańskiego samochodu z duszą.

Peters przyznał również, że poszczególne generacje modelu Corvette są łatwe do rozpoznania nie tylko dzięki charakterystycznym liniom stylistycznym, ale przede wszystkim za sprawą odpowiedniego połączenia tych linii.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Jakie elementy ukształtowały charakter kolejnych generacji modelu Corvette?

• Proporcje: Każdy Chevrolet Corvette ma podobne proporcje – poczynając od długiej maski silnika i kończąc na krótkiej sekcji tylnej oraz niewielkich szybach.
- Projektanci Chevroleta Corvette często inspirowali się myśliwcami - powiedział Peters - Odniesienia do samolotów tego typu widoczne są przede wszystkim w niskiej i szerokiej sylwetce auta z proporcjonalnie niewielkim kokpitem, a także w sposobie, w jaki panele nadwozia otaczają mechaniczne komponenty.

• Efekt wodospadu: Charakterystycznym elementem stylistycznym wszystkich generacji modelu Corvette jest to, jak część nadwozia „wpływa” do przedziału pasażerskiego pomiędzy oparciami siedzeń, co po raz pierwszy zaprezentowano w pierwszej generacji Chevroleta Corvette Convertible. Od tego czasu projektanci stosują efekt wodospadu, aby płynnie połączyć linie nadwozia z wnętrzem pojazdu.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

• Podwójny kokpit: Kolejnym charakterystycznym elementem stylistycznym Chevroleta Corvette inspirowanym myśliwcem jest podwójny kokpit otaczający kierowcę i pasażera – zaprezentowany w czasach, w których Amerykanie byli zafascynowani podróżami kosmicznymi i wyrażający doskonałe osiągi samochodu. Dziś wnętrze Corvette wciąż zdradza sportowego ducha auta, a dodatkowo oferuje łatwy dostęp do najważniejszych elementów sterowania.

• Boczne przetłoczenie: W Chevroletach Corvette z lat 1953-55 stosowano chromowane wykończenie bocznej części nadwozia, natomiast w modelu z roku 1956 po raz pierwszy zastosowano wklęsłą, wyprofilowaną i zaokrągloną powierzchnię mającą swój początek przy przednich kołach. Mimo że forma i funkcja tego elementu zmieniała się przez lata, stał się on detalem charakteryzującym wszystkie modele Corvette.

• Tył samochodu: Kolejnym elementem typowym dla Chevroleta Corvette jest projekt tylnej części nadwozia. Peters zauważa, że nie chodzi wyłącznie o zastosowanie podwójnych okrągłych lamp po obu stronach nadwozia (od 1961 roku). Tajemnica tkwi w relacji pomiędzy lampami, końcówkami układu wydechowego oraz wnęką na tablicę rejestracyjną, a także wpływem tych elementów na potęgowanie obrazu szerokiego i niskiego nadwozia Corvette.

ml/

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę