Kto by przypuszczał, że na początku XXI wieku w Europie świetnie będą się sprzedawać samochody o uproszczonej konstrukcji. Dacie i Chevrolety notują wzrost sprzedaży i wielu producentów zastanawia się nad wprowadzaniem tzw. tanich modeli.
Chevrolet Aveo sedan został nieco zmodernizowany, co najszybciej można zauważyć po zmienionym wystroju zewnętrznym i nowej tablicy przyrządów. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9827/chevrolet-aveo-sedan-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Jeździliśmy Aveo z nadwoziem sedan napędzane silnikiem benzynowym 1,4 l o mocy 94 KM.
Cechy szczególne
Modernizacja wyszła Aveo na dobre. Szczególnie zyskało wnętrze, które wykonane jest z materiałów przyzwoitej jakości. Nowa tablica przyrządów jest czytelna. Wnętrze pojazdu jest wystarczająco przestronne, a przednie fotele są dobrze wyprofilowane. Standardowo montowana jest regulacja pochylenia kolumny kierownicy. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9827/chevrolet-aveo-sedan-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Bagażnik o pojemności 400 l nie jest może tak pojemny jak w konkurencyjnych autach (Dacia Logan – 510 l), ale za to można złożyć oparcia tylnej kanapy (w Loganie nie jest to możliwe). Zawiasy pokrywy bagażnika Aveo wnikają do wnętrza, co jest typowe w tanich konstrukcjach. Pokrywę bagażnika można otworzyć naciskając na przycisk umieszczony w drzwiach kierowcy. Nie jest to zbyt wygodne, ale typowe dla tanich aut. W podobny sposób otwiera się pokrywę bagażnika np. w podstawowej wersji Skody Fabia.
ZAPRASZAMY DO GALERII CHEVROLETA
Silnik
Na razie Aveo sedan oferowany jest z dwoma benzynowymi silnikami do wyboru – 1,2 l o mocy 72 KM lub 1,4 l o mocy 94 KM. Polecamy mocniejszą jednostkę napędową, chociaż pojazd jest wtedy droższy o ok. 7 tys. zł. Silnik o mocy 94 KM ma 4 zawory w każdym cylindrze i jest dość elastyczny. Zapewnia też autu wystarczającą dynamikę, lecz jego wadą jest zużycie paliwa, które w mieście wynosi ok. 9,5 l na 100 km.
Wrażenia z jazdy
Aveo ma zupełnie przyzwoite własności jezdne, mimo prostej konstrukcji układu zawieszenia. Kolumny MacPhersona z przodu i belka skrętna z tyłu jest standardem nie tylko w tanich pojazdach lecz także w znacznie droższych. Wiele zależy od charakterystyki elementów tłumiących, która w przypadku Aveo jest udanym kompromisem między komfortem a stabilnością. Nierówności drogi są odczuwalne, ale komfort jazdy jest do zaakceptowania. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9827/chevrolet-aveo-sedan-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | W pojeździe nie jest zbyt głośno, a hałas staje się dokuczliwy przy prędkościach jazdy rzędu 120 km/h. Pewnym mankamentem Aveo jest niezbyt duża wydajność układu hamulcowego, który z prędkości 100 km/h zatrzymuje pojazd na drodze 41,5 m.
Podsumowanie
Jeżeli samochód jest tani, to na czym oszczędzano? – zastanawia się potencjalny nabywca, mając do wyboru kilka innych aut w podobnej cenie. Obniżenie kosztów w Aveo jest stosunkowo proste, gdyż samochód ten wykorzystuje wiele elementów produkowanych masowo od lat (np. silnik czy płyta podłogowa). Przeprowadzony face lifting jest tylko kosmetyką, chociaż potrzebną. Zwraca uwagę dość bogate wyposażenie seryjne Aveo, które pozbawione seryjnego układu ABS kosztuje 42 690 zł. Dla porównania, w najtańszych wersjach wyposażenia, Dacia Logan 1,6 l/90 KM – 33 400 zł czy Fiat Albea 1,4 l/77 KM – 35 600 zł. Tak naprawdę, prawdziwymi konkurentami Chevroleta są Honda City 1,4 l/83 KM – 43 800 zł, Skoda Fabia, Kia Rio oraz Hyundai Accent. Możliwości jest więc wiele, a ceny zbliżone. By wybrać coś dla siebie, trzeba koniecznie odbyć próbną jazdę, bez zobowiązań.
Wybrane dane techniczne:
| Typ silnika | Benzynowy |
| --- | --- |
| Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
| Pojemność skokowa (cm3 ): | 1399 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min): | 94/6200 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 130/3400 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 11,1 |
| Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 13,5 |
| Prędkość maksymalna (km/h): | 176 |
| Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 69 |
| Droga hamowania od 100 km/h (m): | 41,5 |
| Pojemność bagażnika (dm3 ): | 400 |
| Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ): | 45 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km): | 5,4/8,9 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm): | 431 x 171 x 151 |
| Rozstaw osi (cm): | 248 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 |
| Cena (zł): | 42 690 | * pomiar wg ADAC
Nasza ocena
Przestronność wnętrza | Wystarczająco przestronne wnętrze dla 4 osób. | |
---|---|---|
Silnik | * | Typowa konstrukcja lat 90. |
Poziom hałasu | * | Poziom hałasu do zaakceptowania. |
Hamulce | * | Hamulce wymagają poprawy. |
Dynamika | * | Czasy rozpędzania są wystarczające. |
Zużycie paliwa | * | W mieście lepiej jeździć spokojnie. |
Nowoczesność konstrukcji | * | Typowa konstrukcja taniego pojazdu. |
Wyposażenie seryjne | * | Wyposażenie seryjne jest całkiem niezłe, chociaż nie ma układu ABS. |
Wyposażenie seryjne:
Chevrolet Aveo sedan 1.4 direct
| Poduszki powietrzne | 1 |
| --- | --- |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S |
| Centralny zamek | S |
| Regulacja położenia kolumny kierownicy | S |
| Elektrycznie sterowane szyby przednie | S |
| Radio CD | S |
| Klimatyzacja | S | s - wyposażenie seryjne
Autor: Ryszard Polit