Chcesz przebudować wiatę na garaż? Musisz zgłosić to staroście

Obraz
Źródło zdjęć: © www.garazeblaszane.com

Ten, kto chce zabudować wiatę na garaż, musi to zgłosić starostwu powiatowemu - orzekł w czwartek Naczelny Sąd Administracyjny. Wyrok oznacza, że mężczyzna, który przebudował wiatę bez zgłoszenia, musi garaż rozebrać.

W lipcu 2005 r. mężczyzna zgłosił staroście budowę wiaty o powierzchni mniejszej niż 10 metrów kwadratowych, ale po czterech miesiącach zawiadomił starostę, że zmienił plany i chce wybudować większą wiatę - o powierzchni około 20 metrów kwadratowych.

W sierpniu 2010 r. powiatowy inspektor nadzoru budowlanego stwierdził, że budowla nie jest wiatą, tylko garażem dla samochodów osobowych, maszyn i urządzeń rolniczych, a na to - zdaniem inspektora - jest potrzebne odrębne zgłoszenie. Inspektor kazał mężczyźnie dostarczyć m.in. rysunki lub szkice garażu z podanymi wymiarami oraz zwięzłym opisem konstrukcji, zastosowanych materiałów i przeznaczenia obiektu. Gdy właściciel tego nie zrobił, inspektor nakazał mu rozebrać garaż.

Mężczyzna odwołał się do podkarpackiego inspektora nadzoru budowlanego. Wyjaśniał, że zawiadomił starostę faksem, że nie tylko zbudował większą wiatę, ale też chce ją użytkować jako garaż. Podkarpacki inspektor uznał, że to nie wystarczy i potrzebne było odrębne zgłoszenie przekształcenia wiaty na garaż. Inspektor wyjaśnił przy tym, że wiata to lekka budowla w postaci dachu wspartego na słupach, natomiast wybudowany garaż ma ściany i dach.

Właściciel wiaty zaskarżył tę decyzję do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ale sąd oddalił jego skargę. Stwierdził, że skoro obiekt nie był wiatą, to samo zgłoszenie zamiaru zmiany sposobu jej użytkowania nie spowodowało jego legalizacji. Podobnie orzekł w czwartek Naczelny Sąd Administracyjny, oddalając skargę kasacyjną mężczyzny (sygn. II OSK 1260/12). NSA uznał, że mężczyzna dopuścił się samowoli budowlanej. To oznacza, że właściciel będzie musiał przywrócić wiatę do poprzedniego stanu.

Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3