CEPiK 2.0 ma działać bezbłędnie. Ministerstwo określiło termin

Część spośród osób, które w ostatnich tygodniach musiały zarejestrować samochód, albo dokonać zmian w dokumentach, spotkało się z dużymi problemami przy urzędowym okienku. Ich powodem było wdrożenie Centralnej Ewidencji Pojazdów w wersji 2.0. Ministerstwo Cyfryzacji zapowiada, że do końca roku 2017 problemy znikną.

Centralna Ewidencja Pojazdów wciąż zawodzi w pojedynczych przypadkach, ale problemy mają niebawem zniknąć
Źródło zdjęć: © East News | Piotr Kamionka/REPORTER
Tomasz Budzik

W wywiadzie dla „Bussines Insidera” dr Maciej Kawcki, doradca w gabinecie politycznym Ministerstwa Cyfryzacji, stwierdził, że zgodnie z założeniami CEP 2.0 miał osiągnąć stabilność w połowie grudnia, a realnie proces ten zakończy się jeszcze przed nadejściem 2018 roku. Jeśli okaże się to prawdą, z ulgą odetchną pracownicy stacji kontroli pojazdów, urzędnicy wydziałów komunikacji, a przede wszystkim zmotoryzowani.

Od wprowadzenia CEP-u 2.0, czyli od 13 listopada, system nie popisał się niezawodnością. W pierwszej kolejności problem odczuli diagności. Wiele stacji kontroli pojazdów miało trudności z zyskaniem dostępu online do nowej bazy. Część osób, które przyjeżdżały do przeglądu, musiało więc odejść z kwitkiem. Niewiele lepiej było w urzędach. Jak się okazało, błędy w nowym systemie uniemożliwiały rejestrowanie samochodów.

Ministerstwo Cyfryzaji i Centralny Ośrodek Informatyki pracowały nad poprawą sytuacji i w nocy z 28 na 29 listopada wprowadzono aktualizację systemu, zawierającą 47 poprawek. To rozwiązało najczęściej występujące problemy, ale nie zlikwidowało wszystkich. Od tamtej pory korekty wprowadzane są na bieżąco. Jak działa system?

- Prawie wszystkie spośród blisko 4800 stacji kontroli pojazdów funkcjonują w pełnej łączności z CEP-em 2.0 - mówi Wirtualnej Polsce Leszek Turek, prezes zarządu Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów. - W części tych nielicznych przypadków braku łączności wina leży po stronie stacji kontroli pojazdów. Nastąpiła pełna stabilizacja systemu - dodaje Leszek Turek.

Nieco gorzej jest w urzędach. W wielu jednostkach samorządowych można jeszcze napotkać ogłoszenia o trudnościach z rejestracją pojazdów. Wrocławscy urzędnicy poinformowali nas, że problemy wciąż mają miejsce, ale nie są tak nagminne jak wcześniej.

- Zdarzają się takie konfiguracje danych, takich jak marka i model samochodu, rok produkcji czy pojemność i moc silnika, które powodują błędy i uniemożliwiają rejestrację - przyznał Igor Ryciak, rzecznik prasowy Centralnego Ośrodka Informatyzacji. - Teraz są to już jednak pojedyncze przypadki. Nasz zespół stabilizacyjny pracuje bardzo intensywnie, pracownicy COI jeżdżą też do urzędów i na miejscu pomagają urzędnikom w przezwyciężaniu trudności.

Miejmy nadzieję, że nad nową bazą danych szybko uda się w pełni zapanować, bo to jeszcze nie koniec zmian. Nowa wersja Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców powstaje, by umożliwić uruchomienie nowych usług dla zmotoryzowanych, a przede wszystkim ze względu na konieczność poprawy jakości bazy danych tworzonej poprzez wpisy dokonywane przez urzędników zajmujących się rejestracją pojazdów i diagnostów badających ich stan techniczny. Ostatni etap modyfikacji CEPiK-u zakończy się 4 czerwca 2018 roku.

Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3