Mimo wielu problemów, które na co dzień dotykają producentów i dystrybutorów części zamiennych, jak również warsztatów samochodowych, niezależna branża motoryzacyjna nadal się rozwija wnosząc olbrzymi wkład w gospodarkę naszego kraju.
Jednakże są pewne kwestie, których nie sposób rozwiązać bez poważnych zmian legislacyjnych. Takim przykładem mogą być błędne dane w Centralnej Ewidencji Pojazdów, sprawy związane z funkcjonowaniem Stacji Kontroli Pojazdów, jak również zagrożenia jakie mogą nieść zamknięte systemy telematyczne.
Dlatego też, aby szukać rozwiązań w tych jak i innych obszarach już 3 grudnia w Ministerstwie Gospodarki na najważniejszej konferencji branży motoryzacyjnej spotkają się wybitni eksperci. Będzie to 10. edycja wydarzenia, które z roku na rok przyciąga coraz więcej uczestników, w tym prezesów i członków zarządów największych firm, które inwestują setki milionów złotych w Polsce.
Jako wprowadzenie w tematy branżowe, konferencję rozpocznie podsumowanie rynku części motoryzacyjnych w Polsce i Europie. Będzie też mowa o finansowaniu innowacyjnych działań producentów części motoryzacyjnych. Jednakże z pewnością będą dominować poniższe tematy.
1. Konsekwencje błędnych danych statystycznych
Oficjalne bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów zaśmieca aż 6,7 miliona nieaktywnych od co najmniej 8 lat pojazdów, czyli takich, dla których nie dokonano żadnych zmian w rejestrach państwowych w tym np. nie poddane zostały okresowym badaniom technicznym. Na podstawie takich błędnych danych statystycznych dotyczących liczby pojazdów, jak i ich wieku podejmowane są decyzje zarówno biznesowe jak i legislacyjne. Dlatego tak ważne jest naprawienie tego typu baz danych, gdyż błędy te niosą ogromne konsekwencje dla wszystkich uczestników rynku motoryzacyjnego.
2. Błędne interpretacje przepisów podczas kontroli firm motoryzacyjnych
Rola, jaką pełni Inspekcja Handlowa na rynku motoryzacyjnym jest nie do przecenienia. Jej zadaniem jest czuwanie nad prawidłowym obrotem towarami, od których zależy bezpieczeństwo na drogach. Inspektorzy działają więc nie tylko w interesie samych konsumentów, ale całego społeczeństwa, bo przecież wszyscy jesteśmy uczestnikami ruchu drogowego. Okazuje się jednak, że praktyka nie całkiem spełnia szlachetne założenia teoretyczne. Ostatnio obserwujemy na rynku części zamiennych niezwykły wzrost aktywności inspektorów, których działalność zamiast przyczyniać się do klarowania sytuacji na rynku, paraliżuje legalnie działające firmy handlowe.
3. Telematyka – zagrożenia zamkniętego systemu telematycznego
Trwa batalia o kształt europejskich regulacji dotyczących systemów telematycznych stosowanych w samochodach. Jeżeli wygra koncepcja forsowana przez producentów aut, praktycznie zapewnią sobie oni monopol na usługi serwisowe. Konsekwencje takich rozwiązań odczują zarówno podmioty działające na niezależnym rynku motoryzacyjnym, jak również gospodarka i konsumenci.
4. Zmiany w funkcjonowaniu stacji kontroli pojazdów
System badań technicznych jest dziurawy jak ser szwajcarski. Znaczna część pojazdów, które mają w dowodzie ważną pieczątkę z SKP nie powinna zostać dopuszczona do ruchu. Nieprawidłowości, do których dochodzi na stacjach kontroli pojazdów wynikają z niedoskonałości stworzonego przed laty systemu, w którym porządek administracyjny miesza się z wolnym rynkiem.
Więcej informacji o programie konferencji można znaleźć na www.moto-konferencja.pl.