BOR zamiast Audi musi kupić BMW
Krajowa Izba Odwoławcza uznała, że Biuro Ochrony Rządu bezprawnie odrzuciło ofertę BMW, wybierając jako najkorzystniejszy zakup 20 limuzyn marki Audi. Po ponownym rozpatrzeniu oferty wygrały już samochody bawarskiej firmy motoryzacyjnej. Tymczasem za oceanem niemiecki producent wstrzymał sprzedaż tego modelu z uwagi na wadliwe sterowniki poduszek powietrznych.
Po ogłoszeniu wyników przetargu jeden z przegranych oferentów złożył do KIO odwołanie. Ta nakazała unieważnienie wyboru i powtórzenie całego procesu. Po ponownym przeanalizowaniu dokumentów przetargowych, okazało się, że to BMW, a nie Audi złożyło najkorzystniejszą ofertę.
Jest więc już pewne, że BOR kupi 20 limuzyn BMW 750Li xDrive z silnikiem benzynowym V8 o mocy 450 KM i napędem na cztery koła. Auta będą razem kosztować 7 598 000 zł. Cena jednego samochodu to zatem ok. 379,9 tys. zł. Mają one trafić do BOR-u do 20 czerwca 2016 r. Posłużą przede wszystkim do obsługi Szczytu Sojuszu Północnoatlantyckiego NATO, który odbywać się będzie w Warszawie.
Jak podaje dziennik.pl, złożona przez dilera BMW Auto Fus oferta uzyskała maksymalną notę 100 pkt. (w tym 80 pkt. za cenę, 20 pkt. za pozostałe kryteria). Oferta Audi zdobyła 81,52 pkt. (odpowiednio 74,58, i 6,94) i była o 552 tys. zł droższa od BMW. Trzeci z oferentów, Mercedes, uzyskał 71,93 pkt. (55,26 i 16,67).
Wymagania BOR
W przetargu oprócz określenia minimalnej długość auta i rozstawu osi (minimum 5,2 m i 3,1 m) na liście życzeń BOR-u znalazło się niemal 80 dodatków, w tym m.in. reflektory przednie w technologii LED lub jeszcze nowocześniejsze laserowe, system multimedialny dla pasażerów siedzących z tyłu pojazdu z DVD i TV, kamera noktowizyjna, schładzany schowek na napoje lub lodówka na tylnej kanapie oraz skórzana tapicerka na sterowanych elektrycznie, podgrzewanych i wentylowanych siedzeniach.
Auta muszą być też wyposażone w sygnalizację świetlną oraz urządzania pozwalające na podawanie komunikatów na zewnątrz auta, a zwycięska firma musi zorganizować i przeprowadzić trzydniowe szkolenie dla 20 kierowców BOR-u.
Najlepszym dla tej specyfikacji modelem jest BMW 750Li xDrive z napędem na cztery koła. Pod maską tego samochodu kryje się silnik V8 o mocy 450, co pozwala na przyspieszenie do 100 km/h w 4,5 s, a ograniczona elektronicznie prędkość maksymalna wynosi 250 km/h.
Jak zapowiada BOR, zakup 20 limuzyn to dopiero początek. Przed biurem dopiero przetarg na samochody opancerzone, którymi poruszać się będą najważniejsze osoby w państwie.
Ogłoszenie wyników powtórzonego przetargu w Polsce zbiega się z informacjami o wstrzymaniu sprzedaży tego modelu BMW w USA. Decyzja związana jest z wadliwym sterownikiem poduszek powietrznych w aucie. Najpierw ogłoszono akcję serwisową dla 6110 samochodów wyprodukowanych między lipcem a grudniem 2015 roku, teraz wstrzymano sprzedaż modelu. Okazuje się bowiem, że podczas gwałtownych manewrów poduszka może się aktywować.
Juliusz Szalek