Bolid LMP1: jak to jest zrobione?

None

Obraz
Źródło zdjęć: © Marek Wieliński

/ 17Toyota TS040

Obraz
© Marek Wieliński

Na słynnym torze Le Mans rozegrał się najważniejszy i najbardziej wymagający wyścig z serii FIA World Endurance Championship – Le Mans 24 Hours, w którym zmierzyły się m.in. wystawione przez światowe koncerny supernowoczesne bolidy z napędem hybrydowym.

Jednym z najbardziej obiecujących faworytów zmagań była Toyota, startująca w barwach GAZOO Racing. TS040, zaprojektowany w niemieckim biurze konstrukcyjnym Toyoty pod kierunkiem belgijskiego inżyniera Pascala Vasselona, jest rozwinięciem udanego bolidu TS030 HYBRID, istotnie udoskonalonym z uwzględnieniem nowych technologii oraz zmian wprowadzonych w przepisach klasy LMP1 (LeMans Prototype).

W modyfikacjach uwzględniono nowe technologie oraz zmiany wprowadzone w przepisach klasy LeMans Prototype 1. Tylną oś bolidu napędza wolnossący silnik benzynowy V8 o wysokiej sprawności cieplnej, którego pojemność skokową zwiększono z 3,4 do 3,7 litra. Motorowi spalinowemu towarzyszą silniki elektryczne, wspomagające go podczas największego zapotrzebowania na moc. Prąd jest pobierany z superdkondensatora, ładowanego energią odzyskiwaną podczas hamowania rekuperacyjnego. Gdy auto hamuje, te same silniki elektryczne pracują jako generatory, wytwarzając prąd kosztem energii kinetycznej pojazdu. Zaletą superkondensatora jest możliwość błyskawicznego gromadzenia energii – klasyczne akumulatory wymagają długiego czasu ładowania.

/ 17Toyota TS040

Obraz
© Marek Wieliński

Na słynnym torze Le Mans rozegrał się najważniejszy i najbardziej wymagający wyścig z serii FIA World Endurance Championship – Le Mans 24 Hours, w którym zmierzyły się m.in. wystawione przez światowe koncerny supernowoczesne bolidy z napędem hybrydowym.

Jednym z najbardziej obiecujących faworytów zmagań była Toyota, startująca w barwach GAZOO Racing. TS040, zaprojektowany w niemieckim biurze konstrukcyjnym Toyoty pod kierunkiem belgijskiego inżyniera Pascala Vasselona, jest rozwinięciem udanego bolidu TS030 HYBRID, istotnie udoskonalonym z uwzględnieniem nowych technologii oraz zmian wprowadzonych w przepisach klasy LMP1 (LeMans Prototype).

W modyfikacjach uwzględniono nowe technologie oraz zmiany wprowadzone w przepisach klasy LeMans Prototype 1. Tylną oś bolidu napędza wolnossący silnik benzynowy V8 o wysokiej sprawności cieplnej, którego pojemność skokową zwiększono z 3,4 do 3,7 litra. Motorowi spalinowemu towarzyszą silniki elektryczne, wspomagające go podczas największego zapotrzebowania na moc. Prąd jest pobierany z superdkondensatora, ładowanego energią odzyskiwaną podczas hamowania rekuperacyjnego. Gdy auto hamuje, te same silniki elektryczne pracują jako generatory, wytwarzając prąd kosztem energii kinetycznej pojazdu. Zaletą superkondensatora jest możliwość błyskawicznego gromadzenia energii – klasyczne akumulatory wymagają długiego czasu ładowania.

/ 17Toyota TS040

Obraz
© Marek Wieliński

Na słynnym torze Le Mans rozegrał się najważniejszy i najbardziej wymagający wyścig z serii FIA World Endurance Championship – Le Mans 24 Hours, w którym zmierzyły się m.in. wystawione przez światowe koncerny supernowoczesne bolidy z napędem hybrydowym.

Jednym z najbardziej obiecujących faworytów zmagań była Toyota, startująca w barwach GAZOO Racing. TS040, zaprojektowany w niemieckim biurze konstrukcyjnym Toyoty pod kierunkiem belgijskiego inżyniera Pascala Vasselona, jest rozwinięciem udanego bolidu TS030 HYBRID, istotnie udoskonalonym z uwzględnieniem nowych technologii oraz zmian wprowadzonych w przepisach klasy LMP1 (LeMans Prototype).

W modyfikacjach uwzględniono nowe technologie oraz zmiany wprowadzone w przepisach klasy LeMans Prototype 1. Tylną oś bolidu napędza wolnossący silnik benzynowy V8 o wysokiej sprawności cieplnej, którego pojemność skokową zwiększono z 3,4 do 3,7 litra. Motorowi spalinowemu towarzyszą silniki elektryczne, wspomagające go podczas największego zapotrzebowania na moc. Prąd jest pobierany z superdkondensatora, ładowanego energią odzyskiwaną podczas hamowania rekuperacyjnego. Gdy auto hamuje, te same silniki elektryczne pracują jako generatory, wytwarzając prąd kosztem energii kinetycznej pojazdu. Zaletą superkondensatora jest możliwość błyskawicznego gromadzenia energii – klasyczne akumulatory wymagają długiego czasu ładowania.

/ 17Toyota TS040

Obraz
© Marek Wieliński

Na słynnym torze Le Mans rozegrał się najważniejszy i najbardziej wymagający wyścig z serii FIA World Endurance Championship – Le Mans 24 Hours, w którym zmierzyły się m.in. wystawione przez światowe koncerny supernowoczesne bolidy z napędem hybrydowym.

Jednym z najbardziej obiecujących faworytów zmagań była Toyota, startująca w barwach GAZOO Racing. TS040, zaprojektowany w niemieckim biurze konstrukcyjnym Toyoty pod kierunkiem belgijskiego inżyniera Pascala Vasselona, jest rozwinięciem udanego bolidu TS030 HYBRID, istotnie udoskonalonym z uwzględnieniem nowych technologii oraz zmian wprowadzonych w przepisach klasy LMP1 (LeMans Prototype).

W modyfikacjach uwzględniono nowe technologie oraz zmiany wprowadzone w przepisach klasy LeMans Prototype 1. Tylną oś bolidu napędza wolnossący silnik benzynowy V8 o wysokiej sprawności cieplnej, którego pojemność skokową zwiększono z 3,4 do 3,7 litra. Motorowi spalinowemu towarzyszą silniki elektryczne, wspomagające go podczas największego zapotrzebowania na moc. Prąd jest pobierany z superdkondensatora, ładowanego energią odzyskiwaną podczas hamowania rekuperacyjnego. Gdy auto hamuje, te same silniki elektryczne pracują jako generatory, wytwarzając prąd kosztem energii kinetycznej pojazdu. Zaletą superkondensatora jest możliwość błyskawicznego gromadzenia energii – klasyczne akumulatory wymagają długiego czasu ładowania.

/ 17Toyota TS040

Obraz
© Marek Wieliński

Na słynnym torze Le Mans rozegrał się najważniejszy i najbardziej wymagający wyścig z serii FIA World Endurance Championship – Le Mans 24 Hours, w którym zmierzyły się m.in. wystawione przez światowe koncerny supernowoczesne bolidy z napędem hybrydowym.

Jednym z najbardziej obiecujących faworytów zmagań była Toyota, startująca w barwach GAZOO Racing. TS040, zaprojektowany w niemieckim biurze konstrukcyjnym Toyoty pod kierunkiem belgijskiego inżyniera Pascala Vasselona, jest rozwinięciem udanego bolidu TS030 HYBRID, istotnie udoskonalonym z uwzględnieniem nowych technologii oraz zmian wprowadzonych w przepisach klasy LMP1 (LeMans Prototype).

W modyfikacjach uwzględniono nowe technologie oraz zmiany wprowadzone w przepisach klasy LeMans Prototype 1. Tylną oś bolidu napędza wolnossący silnik benzynowy V8 o wysokiej sprawności cieplnej, którego pojemność skokową zwiększono z 3,4 do 3,7 litra. Motorowi spalinowemu towarzyszą silniki elektryczne, wspomagające go podczas największego zapotrzebowania na moc. Prąd jest pobierany z superdkondensatora, ładowanego energią odzyskiwaną podczas hamowania rekuperacyjnego. Gdy auto hamuje, te same silniki elektryczne pracują jako generatory, wytwarzając prąd kosztem energii kinetycznej pojazdu. Zaletą superkondensatora jest możliwość błyskawicznego gromadzenia energii – klasyczne akumulatory wymagają długiego czasu ładowania.

/ 17Toyota TS040

Obraz
© Marek Wieliński

Na słynnym torze Le Mans rozegrał się najważniejszy i najbardziej wymagający wyścig z serii FIA World Endurance Championship – Le Mans 24 Hours, w którym zmierzyły się m.in. wystawione przez światowe koncerny supernowoczesne bolidy z napędem hybrydowym.

Jednym z najbardziej obiecujących faworytów zmagań była Toyota, startująca w barwach GAZOO Racing. TS040, zaprojektowany w niemieckim biurze konstrukcyjnym Toyoty pod kierunkiem belgijskiego inżyniera Pascala Vasselona, jest rozwinięciem udanego bolidu TS030 HYBRID, istotnie udoskonalonym z uwzględnieniem nowych technologii oraz zmian wprowadzonych w przepisach klasy LMP1 (LeMans Prototype).

W modyfikacjach uwzględniono nowe technologie oraz zmiany wprowadzone w przepisach klasy LeMans Prototype 1. Tylną oś bolidu napędza wolnossący silnik benzynowy V8 o wysokiej sprawności cieplnej, którego pojemność skokową zwiększono z 3,4 do 3,7 litra. Motorowi spalinowemu towarzyszą silniki elektryczne, wspomagające go podczas największego zapotrzebowania na moc. Prąd jest pobierany z superdkondensatora, ładowanego energią odzyskiwaną podczas hamowania rekuperacyjnego. Gdy auto hamuje, te same silniki elektryczne pracują jako generatory, wytwarzając prąd kosztem energii kinetycznej pojazdu. Zaletą superkondensatora jest możliwość błyskawicznego gromadzenia energii – klasyczne akumulatory wymagają długiego czasu ładowania.

/ 17Toyota TS040

Obraz
© Marek Wieliński

Na słynnym torze Le Mans rozegrał się najważniejszy i najbardziej wymagający wyścig z serii FIA World Endurance Championship – Le Mans 24 Hours, w którym zmierzyły się m.in. wystawione przez światowe koncerny supernowoczesne bolidy z napędem hybrydowym.

Jednym z najbardziej obiecujących faworytów zmagań była Toyota, startująca w barwach GAZOO Racing. TS040, zaprojektowany w niemieckim biurze konstrukcyjnym Toyoty pod kierunkiem belgijskiego inżyniera Pascala Vasselona, jest rozwinięciem udanego bolidu TS030 HYBRID, istotnie udoskonalonym z uwzględnieniem nowych technologii oraz zmian wprowadzonych w przepisach klasy LMP1 (LeMans Prototype).

W modyfikacjach uwzględniono nowe technologie oraz zmiany wprowadzone w przepisach klasy LeMans Prototype 1. Tylną oś bolidu napędza wolnossący silnik benzynowy V8 o wysokiej sprawności cieplnej, którego pojemność skokową zwiększono z 3,4 do 3,7 litra. Motorowi spalinowemu towarzyszą silniki elektryczne, wspomagające go podczas największego zapotrzebowania na moc. Prąd jest pobierany z superdkondensatora, ładowanego energią odzyskiwaną podczas hamowania rekuperacyjnego. Gdy auto hamuje, te same silniki elektryczne pracują jako generatory, wytwarzając prąd kosztem energii kinetycznej pojazdu. Zaletą superkondensatora jest możliwość błyskawicznego gromadzenia energii – klasyczne akumulatory wymagają długiego czasu ładowania.

/ 17Toyota TS040

Obraz
© Marek Wieliński

Na słynnym torze Le Mans rozegrał się najważniejszy i najbardziej wymagający wyścig z serii FIA World Endurance Championship – Le Mans 24 Hours, w którym zmierzyły się m.in. wystawione przez światowe koncerny supernowoczesne bolidy z napędem hybrydowym.

Jednym z najbardziej obiecujących faworytów zmagań była Toyota, startująca w barwach GAZOO Racing. TS040, zaprojektowany w niemieckim biurze konstrukcyjnym Toyoty pod kierunkiem belgijskiego inżyniera Pascala Vasselona, jest rozwinięciem udanego bolidu TS030 HYBRID, istotnie udoskonalonym z uwzględnieniem nowych technologii oraz zmian wprowadzonych w przepisach klasy LMP1 (LeMans Prototype).

W modyfikacjach uwzględniono nowe technologie oraz zmiany wprowadzone w przepisach klasy LeMans Prototype 1. Tylną oś bolidu napędza wolnossący silnik benzynowy V8 o wysokiej sprawności cieplnej, którego pojemność skokową zwiększono z 3,4 do 3,7 litra. Motorowi spalinowemu towarzyszą silniki elektryczne, wspomagające go podczas największego zapotrzebowania na moc. Prąd jest pobierany z superdkondensatora, ładowanego energią odzyskiwaną podczas hamowania rekuperacyjnego. Gdy auto hamuje, te same silniki elektryczne pracują jako generatory, wytwarzając prąd kosztem energii kinetycznej pojazdu. Zaletą superkondensatora jest możliwość błyskawicznego gromadzenia energii – klasyczne akumulatory wymagają długiego czasu ładowania.

/ 17Toyota TS040

Obraz
© Marek Wieliński

Na słynnym torze Le Mans rozegrał się najważniejszy i najbardziej wymagający wyścig z serii FIA World Endurance Championship – Le Mans 24 Hours, w którym zmierzyły się m.in. wystawione przez światowe koncerny supernowoczesne bolidy z napędem hybrydowym.

Jednym z najbardziej obiecujących faworytów zmagań była Toyota, startująca w barwach GAZOO Racing. TS040, zaprojektowany w niemieckim biurze konstrukcyjnym Toyoty pod kierunkiem belgijskiego inżyniera Pascala Vasselona, jest rozwinięciem udanego bolidu TS030 HYBRID, istotnie udoskonalonym z uwzględnieniem nowych technologii oraz zmian wprowadzonych w przepisach klasy LMP1 (LeMans Prototype).

W modyfikacjach uwzględniono nowe technologie oraz zmiany wprowadzone w przepisach klasy LeMans Prototype 1. Tylną oś bolidu napędza wolnossący silnik benzynowy V8 o wysokiej sprawności cieplnej, którego pojemność skokową zwiększono z 3,4 do 3,7 litra. Motorowi spalinowemu towarzyszą silniki elektryczne, wspomagające go podczas największego zapotrzebowania na moc. Prąd jest pobierany z superdkondensatora, ładowanego energią odzyskiwaną podczas hamowania rekuperacyjnego. Gdy auto hamuje, te same silniki elektryczne pracują jako generatory, wytwarzając prąd kosztem energii kinetycznej pojazdu. Zaletą superkondensatora jest możliwość błyskawicznego gromadzenia energii – klasyczne akumulatory wymagają długiego czasu ładowania.

10 / 17Toyota TS040

Obraz
© Marek Wieliński

Na słynnym torze Le Mans rozegrał się najważniejszy i najbardziej wymagający wyścig z serii FIA World Endurance Championship – Le Mans 24 Hours, w którym zmierzyły się m.in. wystawione przez światowe koncerny supernowoczesne bolidy z napędem hybrydowym.

Jednym z najbardziej obiecujących faworytów zmagań była Toyota, startująca w barwach GAZOO Racing. TS040, zaprojektowany w niemieckim biurze konstrukcyjnym Toyoty pod kierunkiem belgijskiego inżyniera Pascala Vasselona, jest rozwinięciem udanego bolidu TS030 HYBRID, istotnie udoskonalonym z uwzględnieniem nowych technologii oraz zmian wprowadzonych w przepisach klasy LMP1 (LeMans Prototype).

W modyfikacjach uwzględniono nowe technologie oraz zmiany wprowadzone w przepisach klasy LeMans Prototype 1. Tylną oś bolidu napędza wolnossący silnik benzynowy V8 o wysokiej sprawności cieplnej, którego pojemność skokową zwiększono z 3,4 do 3,7 litra. Motorowi spalinowemu towarzyszą silniki elektryczne, wspomagające go podczas największego zapotrzebowania na moc. Prąd jest pobierany z superdkondensatora, ładowanego energią odzyskiwaną podczas hamowania rekuperacyjnego. Gdy auto hamuje, te same silniki elektryczne pracują jako generatory, wytwarzając prąd kosztem energii kinetycznej pojazdu. Zaletą superkondensatora jest możliwość błyskawicznego gromadzenia energii – klasyczne akumulatory wymagają długiego czasu ładowania.

11 / 17Toyota TS040

Obraz
© Marek Wieliński

Na słynnym torze Le Mans rozegrał się najważniejszy i najbardziej wymagający wyścig z serii FIA World Endurance Championship – Le Mans 24 Hours, w którym zmierzyły się m.in. wystawione przez światowe koncerny supernowoczesne bolidy z napędem hybrydowym.

Jednym z najbardziej obiecujących faworytów zmagań była Toyota, startująca w barwach GAZOO Racing. TS040, zaprojektowany w niemieckim biurze konstrukcyjnym Toyoty pod kierunkiem belgijskiego inżyniera Pascala Vasselona, jest rozwinięciem udanego bolidu TS030 HYBRID, istotnie udoskonalonym z uwzględnieniem nowych technologii oraz zmian wprowadzonych w przepisach klasy LMP1 (LeMans Prototype).

W modyfikacjach uwzględniono nowe technologie oraz zmiany wprowadzone w przepisach klasy LeMans Prototype 1. Tylną oś bolidu napędza wolnossący silnik benzynowy V8 o wysokiej sprawności cieplnej, którego pojemność skokową zwiększono z 3,4 do 3,7 litra. Motorowi spalinowemu towarzyszą silniki elektryczne, wspomagające go podczas największego zapotrzebowania na moc. Prąd jest pobierany z superdkondensatora, ładowanego energią odzyskiwaną podczas hamowania rekuperacyjnego. Gdy auto hamuje, te same silniki elektryczne pracują jako generatory, wytwarzając prąd kosztem energii kinetycznej pojazdu. Zaletą superkondensatora jest możliwość błyskawicznego gromadzenia energii – klasyczne akumulatory wymagają długiego czasu ładowania.

12 / 17Toyota TS040

Obraz
© Marek Wieliński

Na słynnym torze Le Mans rozegrał się najważniejszy i najbardziej wymagający wyścig z serii FIA World Endurance Championship – Le Mans 24 Hours, w którym zmierzyły się m.in. wystawione przez światowe koncerny supernowoczesne bolidy z napędem hybrydowym.

Jednym z najbardziej obiecujących faworytów zmagań była Toyota, startująca w barwach GAZOO Racing. TS040, zaprojektowany w niemieckim biurze konstrukcyjnym Toyoty pod kierunkiem belgijskiego inżyniera Pascala Vasselona, jest rozwinięciem udanego bolidu TS030 HYBRID, istotnie udoskonalonym z uwzględnieniem nowych technologii oraz zmian wprowadzonych w przepisach klasy LMP1 (LeMans Prototype).

W modyfikacjach uwzględniono nowe technologie oraz zmiany wprowadzone w przepisach klasy LeMans Prototype 1. Tylną oś bolidu napędza wolnossący silnik benzynowy V8 o wysokiej sprawności cieplnej, którego pojemność skokową zwiększono z 3,4 do 3,7 litra. Motorowi spalinowemu towarzyszą silniki elektryczne, wspomagające go podczas największego zapotrzebowania na moc. Prąd jest pobierany z superdkondensatora, ładowanego energią odzyskiwaną podczas hamowania rekuperacyjnego. Gdy auto hamuje, te same silniki elektryczne pracują jako generatory, wytwarzając prąd kosztem energii kinetycznej pojazdu. Zaletą superkondensatora jest możliwość błyskawicznego gromadzenia energii – klasyczne akumulatory wymagają długiego czasu ładowania.

13 / 17Toyota TS040

Obraz
© Marek Wieliński

Na słynnym torze Le Mans rozegrał się najważniejszy i najbardziej wymagający wyścig z serii FIA World Endurance Championship – Le Mans 24 Hours, w którym zmierzyły się m.in. wystawione przez światowe koncerny supernowoczesne bolidy z napędem hybrydowym.

Jednym z najbardziej obiecujących faworytów zmagań była Toyota, startująca w barwach GAZOO Racing. TS040, zaprojektowany w niemieckim biurze konstrukcyjnym Toyoty pod kierunkiem belgijskiego inżyniera Pascala Vasselona, jest rozwinięciem udanego bolidu TS030 HYBRID, istotnie udoskonalonym z uwzględnieniem nowych technologii oraz zmian wprowadzonych w przepisach klasy LMP1 (LeMans Prototype).

W modyfikacjach uwzględniono nowe technologie oraz zmiany wprowadzone w przepisach klasy LeMans Prototype 1. Tylną oś bolidu napędza wolnossący silnik benzynowy V8 o wysokiej sprawności cieplnej, którego pojemność skokową zwiększono z 3,4 do 3,7 litra. Motorowi spalinowemu towarzyszą silniki elektryczne, wspomagające go podczas największego zapotrzebowania na moc. Prąd jest pobierany z superdkondensatora, ładowanego energią odzyskiwaną podczas hamowania rekuperacyjnego. Gdy auto hamuje, te same silniki elektryczne pracują jako generatory, wytwarzając prąd kosztem energii kinetycznej pojazdu. Zaletą superkondensatora jest możliwość błyskawicznego gromadzenia energii – klasyczne akumulatory wymagają długiego czasu ładowania.

14 / 17Toyota TS040

Obraz
© Marek Wieliński

Na słynnym torze Le Mans rozegrał się najważniejszy i najbardziej wymagający wyścig z serii FIA World Endurance Championship – Le Mans 24 Hours, w którym zmierzyły się m.in. wystawione przez światowe koncerny supernowoczesne bolidy z napędem hybrydowym.

Jednym z najbardziej obiecujących faworytów zmagań była Toyota, startująca w barwach GAZOO Racing. TS040, zaprojektowany w niemieckim biurze konstrukcyjnym Toyoty pod kierunkiem belgijskiego inżyniera Pascala Vasselona, jest rozwinięciem udanego bolidu TS030 HYBRID, istotnie udoskonalonym z uwzględnieniem nowych technologii oraz zmian wprowadzonych w przepisach klasy LMP1 (LeMans Prototype).

W modyfikacjach uwzględniono nowe technologie oraz zmiany wprowadzone w przepisach klasy LeMans Prototype 1. Tylną oś bolidu napędza wolnossący silnik benzynowy V8 o wysokiej sprawności cieplnej, którego pojemność skokową zwiększono z 3,4 do 3,7 litra. Motorowi spalinowemu towarzyszą silniki elektryczne, wspomagające go podczas największego zapotrzebowania na moc. Prąd jest pobierany z superdkondensatora, ładowanego energią odzyskiwaną podczas hamowania rekuperacyjnego. Gdy auto hamuje, te same silniki elektryczne pracują jako generatory, wytwarzając prąd kosztem energii kinetycznej pojazdu. Zaletą superkondensatora jest możliwość błyskawicznego gromadzenia energii – klasyczne akumulatory wymagają długiego czasu ładowania.

15 / 17Toyota TS040

Obraz
© Marek Wieliński

Na słynnym torze Le Mans rozegrał się najważniejszy i najbardziej wymagający wyścig z serii FIA World Endurance Championship – Le Mans 24 Hours, w którym zmierzyły się m.in. wystawione przez światowe koncerny supernowoczesne bolidy z napędem hybrydowym.

Jednym z najbardziej obiecujących faworytów zmagań była Toyota, startująca w barwach GAZOO Racing. TS040, zaprojektowany w niemieckim biurze konstrukcyjnym Toyoty pod kierunkiem belgijskiego inżyniera Pascala Vasselona, jest rozwinięciem udanego bolidu TS030 HYBRID, istotnie udoskonalonym z uwzględnieniem nowych technologii oraz zmian wprowadzonych w przepisach klasy LMP1 (LeMans Prototype).

W modyfikacjach uwzględniono nowe technologie oraz zmiany wprowadzone w przepisach klasy LeMans Prototype 1. Tylną oś bolidu napędza wolnossący silnik benzynowy V8 o wysokiej sprawności cieplnej, którego pojemność skokową zwiększono z 3,4 do 3,7 litra. Motorowi spalinowemu towarzyszą silniki elektryczne, wspomagające go podczas największego zapotrzebowania na moc. Prąd jest pobierany z superdkondensatora, ładowanego energią odzyskiwaną podczas hamowania rekuperacyjnego. Gdy auto hamuje, te same silniki elektryczne pracują jako generatory, wytwarzając prąd kosztem energii kinetycznej pojazdu. Zaletą superkondensatora jest możliwość błyskawicznego gromadzenia energii – klasyczne akumulatory wymagają długiego czasu ładowania.

16 / 17Toyota TS040

Obraz
© Marek Wieliński

Na słynnym torze Le Mans rozegrał się najważniejszy i najbardziej wymagający wyścig z serii FIA World Endurance Championship – Le Mans 24 Hours, w którym zmierzyły się m.in. wystawione przez światowe koncerny supernowoczesne bolidy z napędem hybrydowym.

Jednym z najbardziej obiecujących faworytów zmagań była Toyota, startująca w barwach GAZOO Racing. TS040, zaprojektowany w niemieckim biurze konstrukcyjnym Toyoty pod kierunkiem belgijskiego inżyniera Pascala Vasselona, jest rozwinięciem udanego bolidu TS030 HYBRID, istotnie udoskonalonym z uwzględnieniem nowych technologii oraz zmian wprowadzonych w przepisach klasy LMP1 (LeMans Prototype).

W modyfikacjach uwzględniono nowe technologie oraz zmiany wprowadzone w przepisach klasy LeMans Prototype 1. Tylną oś bolidu napędza wolnossący silnik benzynowy V8 o wysokiej sprawności cieplnej, którego pojemność skokową zwiększono z 3,4 do 3,7 litra. Motorowi spalinowemu towarzyszą silniki elektryczne, wspomagające go podczas największego zapotrzebowania na moc. Prąd jest pobierany z superdkondensatora, ładowanego energią odzyskiwaną podczas hamowania rekuperacyjnego. Gdy auto hamuje, te same silniki elektryczne pracują jako generatory, wytwarzając prąd kosztem energii kinetycznej pojazdu. Zaletą superkondensatora jest możliwość błyskawicznego gromadzenia energii – klasyczne akumulatory wymagają długiego czasu ładowania.

17 / 17Toyota TS040

Obraz
© Marek Wieliński

Na słynnym torze Le Mans rozegrał się najważniejszy i najbardziej wymagający wyścig z serii FIA World Endurance Championship – Le Mans 24 Hours, w którym zmierzyły się m.in. wystawione przez światowe koncerny supernowoczesne bolidy z napędem hybrydowym.

Jednym z najbardziej obiecujących faworytów zmagań była Toyota, startująca w barwach GAZOO Racing. TS040, zaprojektowany w niemieckim biurze konstrukcyjnym Toyoty pod kierunkiem belgijskiego inżyniera Pascala Vasselona, jest rozwinięciem udanego bolidu TS030 HYBRID, istotnie udoskonalonym z uwzględnieniem nowych technologii oraz zmian wprowadzonych w przepisach klasy LMP1 (LeMans Prototype).

W modyfikacjach uwzględniono nowe technologie oraz zmiany wprowadzone w przepisach klasy LeMans Prototype 1. Tylną oś bolidu napędza wolnossący silnik benzynowy V8 o wysokiej sprawności cieplnej, którego pojemność skokową zwiększono z 3,4 do 3,7 litra. Motorowi spalinowemu towarzyszą silniki elektryczne, wspomagające go podczas największego zapotrzebowania na moc. Prąd jest pobierany z superdkondensatora, ładowanego energią odzyskiwaną podczas hamowania rekuperacyjnego. Gdy auto hamuje, te same silniki elektryczne pracują jako generatory, wytwarzając prąd kosztem energii kinetycznej pojazdu. Zaletą superkondensatora jest możliwość błyskawicznego gromadzenia energii – klasyczne akumulatory wymagają długiego czasu ładowania.

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka