Trwa ładowanie...

BMW zaprezentuje nowinki technologiczne

BMW zaprezentuje nowinki technologiczneŹródło: zdjęcie producenta
d258bat
d258bat

W dniach 6-9 stycznia 2015 r. odbędą się targi CES. BMW zapowiada prezentację wielu nowinek technologicznych, w tym system unikania kolizji oraz jazdę w pełni zautomatyzowaną.

Układ 360-stopniowego unikania kolizji poprzez rozpoznawanie pozycji i otoczenia jest testowany w badawczym egzemplarzu i3. Cztery skanery laserowe rejestrują otoczenie i identyfikują przeszkody, np. kolumny w wielopoziomowym garażu. Jeśli auto zbliża się zbyt szybko do kolumny lub ściany system hamuje, by nie dopuścić do kolizji i zatrzymuje go precyzyjnie co do centymetra w bezpiecznej odległości.

Całkowicie autonomiczny system wsparcia parkingowego Remote Valet Parking Assistant z kolei opiera się na skanerze i znajomości cyfrowych planów budynku. Po uruchomieniu systemu przez kierowcę (np. poprzez Smartwatch) układ automatycznie przeprowadzi samochód przez garaż, również na inny poziom. Po znalezieniu odpowiedniego miejsca auto samo zaparkuje i zablokuje zamki. Kiedy kierowca ponownie aktywuje system i przywoła samochód Remote Valet natychmiast uruchomi pojazd i podąży na spotkanie z nim.

d258bat

Systemy wsparcia podnoszą bezpieczeństwo jazdy, jednak stopień, w jakim wspierają kierowcę, może być różny. Najwyższym - jak w przypadku Remote Valet Parking Assistant - jest system całkowicie automatyczny, autonomiczny, niewymagający nadzoru ze strony kierowcy, a nawet jego obecności w pojeździe. Bezpośrednim poprzednikiem systemu w pełni automatycznego jest system wysoce zautomatyzowany, który potrafi samoczynnie sterować samochodem w osi wzdłużnej (do przodu lub do tyłu) i poprzecznej (skręcając za pomocą układu kierowniczego). Takie nie w pełni zautomatyzowane systemy są autonomiczne, ale wymagają nadzoru ze strony kierowcy. Najniższym poziomem są systemy wspierające, których automatyka obejmuje tylko wspieranie kierowcy w nadzorowaniu albo ruchów wzdłużnych, albo poprzecznych (jak np. automatyczny regulator prędkości).

Źródło: BMW

ll/moto.wp.pl

d258bat
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d258bat
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj