W dniach 6-9 stycznia 2015 r. odbędą się targi CES. BMW zapowiada prezentację wielu nowinek technologicznych, w tym system unikania kolizji oraz jazdę w pełni zautomatyzowaną.
Układ 360-stopniowego unikania kolizji poprzez rozpoznawanie pozycji i otoczenia jest testowany w badawczym egzemplarzu i3. Cztery skanery laserowe rejestrują otoczenie i identyfikują przeszkody, np. kolumny w wielopoziomowym garażu. Jeśli auto zbliża się zbyt szybko do kolumny lub ściany system hamuje, by nie dopuścić do kolizji i zatrzymuje go precyzyjnie co do centymetra w bezpiecznej odległości.
Całkowicie autonomiczny system wsparcia parkingowego Remote Valet Parking Assistant z kolei opiera się na skanerze i znajomości cyfrowych planów budynku. Po uruchomieniu systemu przez kierowcę (np. poprzez Smartwatch) układ automatycznie przeprowadzi samochód przez garaż, również na inny poziom. Po znalezieniu odpowiedniego miejsca auto samo zaparkuje i zablokuje zamki. Kiedy kierowca ponownie aktywuje system i przywoła samochód Remote Valet natychmiast uruchomi pojazd i podąży na spotkanie z nim.
Systemy wsparcia podnoszą bezpieczeństwo jazdy, jednak stopień, w jakim wspierają kierowcę, może być różny. Najwyższym - jak w przypadku Remote Valet Parking Assistant - jest system całkowicie automatyczny, autonomiczny, niewymagający nadzoru ze strony kierowcy, a nawet jego obecności w pojeździe. Bezpośrednim poprzednikiem systemu w pełni automatycznego jest system wysoce zautomatyzowany, który potrafi samoczynnie sterować samochodem w osi wzdłużnej (do przodu lub do tyłu) i poprzecznej (skręcając za pomocą układu kierowniczego). Takie nie w pełni zautomatyzowane systemy są autonomiczne, ale wymagają nadzoru ze strony kierowcy. Najniższym poziomem są systemy wspierające, których automatyka obejmuje tylko wspieranie kierowcy w nadzorowaniu albo ruchów wzdłużnych, albo poprzecznych (jak np. automatyczny regulator prędkości).
Źródło: BMW
ll/moto.wp.pl