BMW Z4 odchodzi do lamusa. Zrobi miejsce dla nowego projektu
Z4 to dwumiejscowy roadster, powstający od dnia debiutu do 2008 r. w wersji E85, a następnie, po gruntownej modernizacji, opatrzony symbolem E89. Pierwszą generację niemiecki koncern produkował w swoim amerykańskim zakładzie w Greer w Południowej Karolinie. Druga powstawała w bawarskim Regensburgu. Zamknięcie rozdziału Z4 oznacza także koniec podwójnie doładowanej jednostki napędowej R6 o kryptonimie N54. Nowy roadster BMW w swojej najmocniejszej wersji będzie ukrywał pod maską technologię hybrydową.
Konkurent Porsche Boxtera i Mercedesa SLK cieszył się sporym powodzeniem w swojej klasie, zwłaszcza na rynku amerykańskim. BMW oferowało auto wyłącznie z napędem na tylne koła i paletą czterech silników benzynowych (z topowym 3-litrowym N54) oraz czterech przekładni - od manualnej, 6-biegowej, po ośmiobiegowy automat ZF. Według nieoficjalnych informacji, następca ma być dostępny także z napędem na wszystkie koła - X-Drive.
Opracowywane wspólnie z Toyotą auto najprawdopodobniej będzie bliźniaczą wersją szykowanej do reaktywacji Supry. Jej produkcją ma zająć się fabryka Magna Steyr w austriackim Grazu, a na rynku auto pojawi się w 2018 r. BMW na razie zapowiada, że nie planuje sportowej wersji M tego modelu.
BC