Nowy sposób na obejście przepisów, który umożliwia klientowi odliczenie VAT-u oznacza, że samochody sprzedane jako bankowozy liczone są jako auta dostawcze. Jak informuje Dziennik Gazeta Prawna, z tego powodu liderem sprzedaży klasy premium stało się BMW. Niemiecka marka po niezbyt udanym 2011 roku na polskim rynku teraz powraca na szczyt. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2012 roku sprzedano 1327 samochodów osobowych bawarskiej marki - aż o 56 proc. więcej niż rok wcześniej.
Volvo (dotychczasowy lider) w tym samym okresie sprzedało 1311 samochodów. Przedstawiciele szwedzkiej marki tłumaczą jednak, że do tego wyniku należy doliczyć bankowozy, które de facto też są samochodami osobowymi. Każdy jednak woli wynik interpretować na swoją korzyść, dlatego BMW trzyma się oficjalnych wyników.
Wzrost BMW i całego rynku motoryzacyjnego wiąże się z tym, że pod koniec 2010 roku była ostatnia szansa na zakup samochodu z odliczeniem podatku VAT. Z tego powodu początek 2011 roku był wyjątkowo słaby dla wszystkich sprzedawców. Tak duże różnice i znaczenie bankowozów pokazują, że w klasie premium to firmy są głównymi nabywcami samochodów, a klienci indywidualni nie mają w Polsce takiego znaczenia, jak w innych krajach.
sj