BMW Serii 6 Gran Turismo (2017) - premiera limuzyny na dalekie podróże

Wygodny sedan na długie dystanse jest w porządku, pod warunkiem, że nie potrzeba większego bagażnika. Kombi klasy wyższej nie są zbyt chętnie kupowane, bo brakuje im prestiżu. Dlatego BMW opracowało koncepcję samochodu Gran Turismo, łączącego cechy hatchbacka i elegancję coupé. To ostatnie jest dość dyskusyjne.

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | BMW
Marcin Łobodziński

Zacznijmy od tego, że pierwsze auto typu Gran Turismo BMW opracowało w 2009 roku jako koncept, który już w 2010 wszedł do produkcji w postaci BMW Serii 5 Gran Turismo. Pomimo dość kontrowersyjnego wyglądu, który nie spodobał się konserwatystom i nie tylko, cztery lata później powstał drugi model tego typu – BMW Serii 3 Gran Turismo. Od tej pory te dwa samochody stale znajdowały się w ofercie, aż do teraz.

Obecnie BMW rezygnuje z Serii 5 GT i zamiast tego proponuje Serię 6 GT. Auta są bliźniacze, ale w ten sposób firma porządkuje przypisywanie określonych cyfr do modeli. Seria 5 ma być wyłącznie sedanem lub kombi, natomiast Seria 6 obejmuje pozostałe odmiany nadwoziowe w tym segmencie.

Obraz
© Materiały prasowe | BMW

Nowy model ma łączyć wygodę podróżowania Serią 5 i funkcjonalność dużego hatchbacka. Linię nadwozia ukształtowano w taki sposób, by nadać jej cechy sportowe. W połączeniu z mocnymi jednostkami napędowymi taki też ma mieć charakter.

Samochód jest lżejszy, szybszy, bardziej sztywny i wydajny od poprzednika. Dzięki pneumatycznemu zawieszeniu tylnej osi w standardzie jest możliwość dopasowania prześwitu do obciążenia auta, a jeżeli potrzebujecie więcej komfortu, jest też dostępne pełne zawieszenie pneumatyczne. Pozwala ono na zwiększenie prześwitu o 20 mm lub obniżenie go o 10 mm względem pozycji wyjściowej.

Obraz
© Materiały prasowe | BMW

Długość nadwozia to 5091 mm, czyli o 87 mm więcej niż w poprzedniku. Szerokość pozostaje ta sama (1902 mm), ale linia dachu jest niżej o 21 mm (1538 mm). Rozstaw osi to 3070 mm. Współczynnik oporu powietrza Cd poprawiono z 0,29 na 0,25.

Drzwi bez ramek szyb zapraszają do przestronnego i dopracowanego wnętrza. Tylna kanapa ma teoretycznie pomieścić trzech pasażerów, ale w praktyce jest dwuosobowa. Aby wykorzystać w pełni funkcjonalność kabiny i bagażnika, można złożyć jej oparcia, dzieląc je w proporcjach 40:20:40. Już bez tego bagażnik jest ogromny – ma 610 litrów pojemności. Maksymalna przestrzeń ładunkowa to 1800 litrów.

Obraz
© Materiały prasowe | BMW

Do napędu posłużą początkowo trzy jednostki napędowe o następujących parametrach:

  • 630i GT: benzynowy 2.0, moc 258 KM, moment obrotowy 400 Nm,
  • 640i GT: benzynowy 3.0, moc 340 KM, moment obrotowy 450 Nm,
  • 630d GT: diesel 3.0, moc 265 KM, moment obrotowy 620 Nm.

Tylko pierwsza wersja będzie dostępna wyłącznie z napędem na tylną oś. Każdy motor jest łączony z automatyczną, 8-biegową przekładnią Steptronic. 630i rozpędza się do 100 km/h w czasie 6,3 s. Mocniejsza odmiana 640i potrzebuje na to 5,4 s, a w wersji xDrive - 5,3 s. Diesel też nie należy do ospałych. Sprint do setki zajmuje mu 6,1 s, a z xDrive 6,0 s. Jest za to najoszczędniejszy, bo według danych producenta potrzebuje średnio 7,0-8,2 l oleju napędowego na 100 km, zależnie od wersji.

Warto dodać jeszcze, że BMW oferuje do tego modelu technologię częściowo autonomicznej jazdy. Cały pakiet systemów bezpieczeństwa co prawda ma za zadanie chronić przed kolizją, ale jest w stanie zapewnić niemal samodzielną jazdę bez większego zaangażowania kierowcy.

Obraz
© Materiały prasowe | BMW

Adaptacyjny tempomat działa w bardzo szerokim zakresie prędkości od 0 do 210 km/h. W tym samym zakresie działa także asystent pasa ruchu i kontroli układu kierowniczego, który ma pomóc kierowcy w krytycznych sytuacjach. Do auta można także zamówić funkcję autonomicznego, zdalnego parkowania.

Samochód zostanie oficjalnie zaprezentowany we wrześniu na targach samochodowych we Frankfurcie, natomiast do salonów sprzedaży trafi pod koniec bieżącego roku, najpewniej w listopadzie.

Wybrane dla Ciebie
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne