BMW R 12 i R 12 nineT debiutują ze znanym silnikiem, ale nowym wyglądem
Wraz z debiutem następcy BMW R nineT przepis pozostaje podobny, ale zmienia się niemal wszystko - konstrukcja, wygląd i nawet nazwa. Najmniej zmodyfikowano silnik, choć i tu jest ważna nowość.
BMW Motorrad wjeżdża w nowy rok z motocyklami R12 i R12 nineT. Obydwa napędzane są chłodzoną olejem i powietrzem jednostką o pojemności 1170 cm3, która jednak dostała nową konfigurację dla bazowego modelu.
Standardowy R 12 generuje 95 KM przy 6500 obr./min, a wersja R 12 nineT jak dawniej 109 KM, ale minimalnie niżej - przy 7000 obr./min. Oznacza to, że oprócz następcy modelu R nineT do oferty dołącza też bardziej bazowa odmiana. W obu przypadkach za przeniesienie napędu odpowiada 6-stopniowa skrzynia i wał napędowy.
Rama w nowej odsłonie to stalowa kratownica z przykręcaną ramą pomocniczą. Do konstrukcji przymocowano odwrócony teleskopowy widelec o średnicy 45 mm i aluminiowy wahacz Paralever z centralnym amortyzatorem.
Jeśli zaś chodzi o hamulce, z przodu zastosowano czterotłoczkowy zacisk z parą pływających tarcz o średnicy 310 mm. Z tyłu natomiast dwutłoczkowy zacisk i tarczę o średnicy 265 mm.
Choć układ hamulcowy w obu wersjach jest identyczny, różnią się one kołami. R 12 ma 19-calową felgę z przodu i 16-calową z tyłu wysokoprofilową oponą. Natomiast w R 12 nineT obie obręcze są 17-calowe.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jeśli chodzi o perspektywę użytkownika, obie maszyny mają okrągłe, analogowe wskaźniki, które można zastąpić cyfrowymi dostępnymi w opcji. Do wyboru są też tryby jazdy: Rain, Road i Dynamic w nineT. W klasycznym R12 do wyboru są dwa: Rock i Roll.
Użytkownicy ucieszą się również z bezkluczykowego dostępu, portu USB-C, pełnego oświetlenia LED czy łączności Bluetooth (dostępnej w opcji). Odświeżone wydania popularnych BMW trafią do salonów w pierwszym kwartale 2024 roku.