Trwa ładowanie...
11-02-2014 09:23

Biopaliwo E10 zmniejsza wydajność pojazdów

Biopaliwo E10 zmniejsza wydajność pojazdówŹródło: PAP/Radek Pietruszka
d28szw9
d28szw9

Według testów przeprowadzonych przez brytyjski magazyn motoryzacyjny "What car?", tankując paliwo E10 można pogorszyć wydajność samochodu nawet o ponad 11 proc. w stosunku do benzyny nie zawierającej etanolu.

W Wielkiej Brytanii od marca zeszłego roku formalnie dopuszczone do sprzedaży jest paliwo E10, czyli mieszanka benzyny i maksymalnie 10 proc. etanolu. Do tej pory żaden z dystrybutorów paliwa nie zdecydował się jednak na jego wprowadzenie do sprzedaży.

Eksperci z magazynu "What car?" postanowili sprawdzić, jak stosowanie paliwa E10 może wpłynąć na ekonomikę użytkowania samochodów. Według danych rządowych ponad 92 proc. poruszających się po brytyjskich drogach pojazdów jest bowiem przystosowane do tankowania paliwa z tak wysoką zawartością etanolu. To pierwsze tego typu testy w warunkach europejskich. Wyniki testów pokazały, że przeciętny spadek ekonomiki użytkowania samochodów wyniósł na skutek zmiany paliwa 8,4 proc., ale w przypadku niektórych aut sięgnął on 11,3 proc. Oznacza to równowartość 170 funtów przy założeniu jednakowej ceny paliwa E10 i stuprocentowej benzyny.

Oczywiście należy pamiętać, że w całej Unii Europejskiej nie sprzedaje się już benzyny nie zawierającej etanolu. Jego standardowy udział wynosi obecnie 5 proc., choć niektóre kraje zdecydowały się już na wprowadzenie paliwa z 10 proc. zawartością biokomponentu. Zdaniem "What car?" porównanie E10 do E5 wypada nieco korzystniej dla mieszanki z wyższą zawartością etanolu, ale spadek ekonomiki wciąż był wówczas wyraźny. Z testów wynika również, że najbardziej spadek ekonomiki odczują właściciele samochodów wyposażonych w słabsze silniki. Różnica w ekonomice jazdy na paliwie E10 wynika przede wszystkim z jego niższej energetyczności (o około 30 proc. niższej niż w przypadku benzyny bez zawartości etanolu). Problemem jest również fakt, iż etanol dobrze wiąże tlen, co może powodować zmniejszanie liczby oktanowej paliwa.

Z danych rządowych wynika również, że blisko 8 proc. zarejestrowanych w Wielkiej Brytanii samochodów nie jest przystosowanych do spalania paliwa E10. Może to być nawet 1,5 mln samochodów. W ich przypadku, właściwości korodujące etanolu mogą doprowadzić do poważnych uszkodzeń silnika. Stąd też rząd brytyjski postanowił, że przynajmniej do 2017 roku na stacjach benzynowych obok paliwa E10 będzie musiała być dostępna benzyna z 5 proc. zawartością etanolu. Przeciwni takiemu rozwiązaniu są z kolei dystrybutorzy, dla których wymóg ten oznacza konieczność posiadania osobnych zbiorników i instalacji wydawczych dla obu rodzajów benzyny, co powodować będzie wzrost kosztów działalności.

d28szw9

W efekcie, żadna z sieci detalicznych nie zdecydowała się na razie na wprowadzenie E10 do sprzedaży, choć nie ma raczej ryzyka powtórki sytuacji z Niemiec, gdzie po wprowadzeniu do sprzedaży E10 w 2011 roku, paliwo to było masowo bojkotowane przez kierowców ze względu na obawy o bezpieczeństwo dla silników. Podobne testy przeprowadzone były w USA, gdzie wykazały one spadek ekonomiki jazdy o 3-4 proc. Eksperci z "What car?" zwracają jednak uwagę na fakt, iż w USA znacznie wyższy jest udział samochodów o stosunkowo mocnych silnikach, których spadek ekonomiki dotyka w mniejszym stopniu.

d28szw9
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d28szw9
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj