Bez pośpiechu, czyli jak najdłużej do "setki"
Przyjrzeliśmy się osiągom nowych samochodów oferowanych na naszym rynku. Sprawdziliśmy, które z nich najwolniej rozpędzają się do 100 km/h. Zobaczcie, dla kierowców których modeli powinniście być bardziej wyrozumiali na drodze. Zdradzimy tylko, że król prędkości ma pod maską 2-litrowego diesla.
Kto najwolniej rozpędza się do "setki"?
*Przyjrzeliśmy się osiągom nowych samochodów oferowanych na naszym rynku. *
Sprawdziliśmy, które z nich najwolniej rozpędzają się do 100 km/h. Zobaczcie, dla kierowców których modeli powinniście być bardziej wyrozumiali na drodze. Zdradzimy tylko, że król prędkości ma pod maską 2-litrowego diesla.
1. Skoda Fabia 1,0 MPI 60 KM - 0-100 km/h w 15,7 s
Nasze zestawienie otwiera znana i lubiana... Skoda Fabia.
Z wolnossącym silnikiem 1,0 MPI o mocy 60 KM okazuje się najszybsza spośród ośmiu najwolniejszych nowych samochodów na polskim rynku. Ten silnik dostępny jest tylko w wersji hatchback i rozpędza Fabię do 100 km/h w 15,7 s. To wszystko już za 40 380 zł. Na szczęście Skoda nie wpadła na pomysł oferowania tej jednostki w kombi.
2. Ford Toureno Courer 1,5 TDCi 75 KM - 0-100 km/h w 16 s
Nieco wolniejszy od Fabii okazuje się Ford Toureno Courier, napędzany 1,5-litrowym, 75-konnym dieslem TDCi.
Na osiągnięcie 100 km/h potrzebuje dokładnie 16 s. Co ciekawe, nie jest to najtańsza wersja Couriera. Kosztuje prawie 59 tys. zł, czyli niemal 10 tys. więcej od znacznie szybszego EcoBoosta 1,0 100 KM.
3. Citroen C3 1,0 68 KM - 0-100 km/h w 16,2 s
Mistrzem sprintu nie będzie również Citroen C3.
Zwłaszcza w wersji z 1-litrowym, 3-cylindrowym silnikiem benzynowym o mocy 68 KM. W takiej konfiguracji C3 osiągnie 100 km/h w 16,2 s. Wygląda na to, że z kompletem pasażerów na pokładzie C3 w ogóle może nie osiągnąć 100 km/h.
4. Renault Kangoo 1,5 dCi - 0-100 km/h w 16,3 s (lub 22,4 s Kangoo Z.E.)
Kolejny niezbyt szybki kombivan w naszym zestawieniu to Renault Kangoo.
Pod maską kryje wysokoprężny silnik 1,5 l o mocy 75 KM. Do 100 km/h rozpędza się w 16,3 s. Co prawda jest jeszcze wolniejsza odmiana Kangoo - elektryczny Komfort Maxi Z.E. (0-100 km/h w 22,4 s), jednak jest na tyle egzotyczną pozycją na naszym rynku, że nie uwzględniliśmy jej w zestawieniu.
5. Hyundai i10 1,0 MPI 66 KM automat - 0-100 km/h w 16,8 s
Zaczyna się robić naprawdę powoli.
A to za sprawą Hyundaia i10. Koreańskiemu producentowi udało się sprawić, że ważące raptem tonę małe autko miejskie rozpędza się do 100 km/h w 16,8 s. Jak to osiągnięto? Wsadzając pod maskę i10 1-litrowy, benzynowy silnik o trzech cylindrach i mocy 66 KM. Tak konfiguracja w połączeniu z manualną skrzynią i10 pozostawała względnie szybka. Dopiero wyposażenie i10 w automatyczną, 4-biegową skrzynię zaowocowało tak spektakularnym wynikiem. W dodatku za to pogorszenie osiągów trzeba dopłacić 4 tys. zł względem wersji z manualną skrzynią (od 38 800 zł).
6. Ford Fiesta 1,25 Duratec 60 KM - 0-100 km/h w 16,9 s
*Zapewne nie spodziewaliście się, że Ford zaoferuje Fiestę w wersji, która będzie wolniejsza od Hyundaia i10. *
A jednak. Przyspieszenie do 100 km/h w 16,9 s to zasługa 60-konnego silnika benzynowego Duratec o pojemności 1,25 l. Co ciekawe, tak słabej jednostki nie ma w ofercie nawet Forda Ka.
7. Volkswagen Caddy 4d 2,0 TDI 75 KM - 0-100 km/h w 17,6 s
*Tak, w ścisłej czołówce mamy 2-litrowego diesla, pracującego pod maską osobowej odmiany Volkswagena Caddy. *
Trzeba przyznać, że 75 KM z dwóch litrów pojemności to niezłe osiągnięcie w dzisiejszych czasach, podobnie jak przyspieszenie do 100 km/h w 17,6 s. Takie osiągi w Caddy to wydatek 74 tys. zł.
8. Fiat Qubo 1,3 Multijet 80 KM - 0-100 km/h w 17,7 s
Kolejny kombivan w zestawieniu.
Tym razem od Fiata. Aby móc pochwalić się przyspieszeniem do 100 km/h w 17,7 s, Qubo musi być wyposażony w 80-konny, wysokoprężny silnik Multijet o pojemności 1,3 litra.
9. Volkswagen Multivan 2,0 TDI 84 KM - 0-100 km/h w 22,2 s
Poznajcie króla niespiesznej jazdy naszych dróg.
Tak, to popularny Volkswagen Multivan. Lepiej zastanówcie się dwa razy przez wyborem najtańszej odmiany z 84-konnym dieslem 2,0. Do 100 km/h rozpędza się w ponad 22 s, a to... bardzo wolno. Wolniejsze od 84-konnego Multivana są już tylko pojazdy, które w ogóle nie osiągają 100 km/h.
Michał Sztorc/WP Moto