15 firm zaproszono do złożenia ofert w przetargu na budowę blisko 10 km drogi ekspresowej nr 19, która będzie zachodnią częścią obwodnicy Lublina. Pozwoli ona wraz z budowaną już obwodnicą północno-wschodnią na wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miasta.
"Zaproszenia wysłane zostały do 15 firm i konsorcjów, które spełniły warunki udziału w postępowaniu przetargowym. 14 lipca br. powinniśmy poznać oferty wykonawców zainteresowanych budową" - poinformował rzecznik prasowy lubelskiego Oddziału Generalnej dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Krzysztof Nalewajko.
Chodzi o budowę 9,8 km nowej, dwujezdniowej drogi, poza zachodnimi granicami Lublina na terenie gmin Jastków i Konopnica. Nowa część obwodnicy z jednej strony, przy węźle Konopnica, połączy się z obecną drogą nr 19, a z drugiej - przy węźle Dąbrowica, połączy się budowaną obecnie północno-wschodnią częścią obwodnicy miasta w ciągu drogi krajowej nr 17.
"Wybudowanie obwodnicy zachodniej pozwoli na ominięcie miasta kierowcom jadącym z Rzeszowa i Białegostoku. Wcześniej oddana będzie do użytku część obwodnicy w ciągu drogi ekspresowej nr 17, która pozwoli omijać Lublin jadącym z Warszawy i Chełma" - dodał Nalewajko.
Zachodni fragment obwodnicy Lublina pozwoli też przy węźle Konopnica na zjazd w drogę wojewódzką 747, która jest obecnie modernizowana i prowadzi do wznoszonego mostu na Wiśle w miejscowości Kamień. Trasa ta usprawni połączenie Lubelszczyzny z Polską centralną.
Starania o budowę zachodniej obwodnicy Lublina trwały kilkanaście lat. Towarzyszyły temu liczne protesty mieszkańców terenów, po których miała przebiegać nowa droga; rozpatrywano siedem wariantów przebiegu trasy. Spory ostatecznie zakończył w 2012 r. wojewódzki sąd administracyjny w Warszawie, który oddalił skargi mieszkańców.
Nalewajko powiedział, że umowa z wykonawcą zachodniej obwodnicy może być podpisana już w III kwartale tego roku, a prace budowlane potrwają do końca 2016 lub początku 2017 r. Koszt budowy będzie znany po rozstrzygnięciu przetargu.
Północno-wschodnia część obwodnicy Lublina ma być udostępniona kierowcom już w tym roku. Powstaje ona jako część 67-kilometrowego fragmentu drogi ekspresowej S-17 na odcinku Kurów-Lublin-Piaski.
Gotowe są już dwa odcinki S-17: Lublin - Piaski oraz Kurów - Jastków. Na odcinku pomiędzy Jastkowem a Lublinem prowadzone są obecnie prace mające zapobiec osiadaniu nasypu, po którym przebiega nowo wybudowana droga, w dolinie rzeki Ciemięgi. Ten fragment trasy ma być oddany do użytku w sierpniu tego roku.
Koszt budowy 67 km drogi S-17 wynosi blisko 3,4 mld zł, w tym 2,4 mld zł stanowi dofinansowanie z unijnego programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.