Będzie obniżenie limitów prędkości: koniec z szybszą jazdą w nocy

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP/Grzegorz Zbraniecki

Polacy od lat narzekają na skomplikowane przepisy. O tym, że problem ten dotyczy także regulacji drogowych, łatwo przekonać się, wjeżdżając do kraju. Towarzysząca każdemu drogowemu przejściu granicznemu tablica, informująca o obowiązujących limitach prędkości, pod względem liczby danych nie ma sobie równych w całej Europie. Niebawem kwestia dopuszczalnych prędkości ma zostać uproszczona. Będzie to jednak oznaczać, że pojedziemy wolniej.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami w terenie zabudowanym w godzinach od 5 do 23 obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h, natomiast przez 6 godzin w nocy kierowcy mogą jeździć o 10 km/h szybciej. Polska to jedyny kraj w UE, w którym obowiązuje taka gradacja. Przed laty wprowadzenie różnych limitów prędkości uzasadniono tym, że nocą panuje mniejszy ruch zmotoryzowanych i pieszych, a to przekłada się na niższe zagrożenie. Przeciwnicy takiego rozwiązania jednak zauważają, że po zmroku mamy znacznie gorszą widoczność. Dodatkowo oślepiają nas światła pojazdów jadących z naprzeciwka, co sprawia, że trudniej zauważyć np. pieszego zbliżającego się do przejścia. Obie strony konfliktu pogodzi nowe prawo.

Przygotowywana nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym zniesie „nocny” limit prędkości. W terenie zabudowanym będzie można poruszać się z prędkością nie większą niż 50 km/h i to niezależnie od tego, która jest godzina. Czy w związku z tym będzie bezpieczniej? Jak wynika z policyjnych danych za 2013 rok, w ciągu dnia zdarza się trzykrotnie więcej wypadków niż w nocy. W zdarzeniach, które mają miejsce po zmroku, częściej giną jednak ludzie. Statystycznie w stu wypadkach, do których dochodzi pomiędzy godziną 7 a 15, ginie 8 osób. W wypadkach pomiędzy godziną 23 a 5 rano, średnia to ok. 16 osób. Zdaniem ekspertów - to przede wszystkim skutek szybszej jazdy.

Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w latach 2008-2012 przeprowadziła pomiary dotyczące prędkości, z jakimi Polacy jeżdżą na różnych rodzajach dróg i o różnych porach. Co ciekawe, na drogach krajowych i wojewódzkich tempo jazdy w ciągu dnia i nocą jest porównywalne, a na drogach powiatowych, ekspresowych i autostradach okazuje się nawet niższe po zmroku. Zupełnie inaczej jest jednak w terenie zabudowanym. Na miejskich ulicach dwujezdniowych średnia prędkość w ciągu dnia wynosiła 58,6 km/h, a w nocy 64,2 km/h. Jeszcze większa dysproporcja występowała w przypadku małych miejscowości, po ulicach których kierowcy za dnia jeździli ze średnią prędkością 60,4 km/h, a nocą już 67,2 km/h.

Nowe przepisy ułatwią też karanie kierowców o nadmiernym temperamencie. Obecnie działające w terenie zabudowanym fotoradary muszą posiadać oprogramowanie, które bierze pod uwagę różne limity prędkości w zależności od pory doby. Po wprowadzeniu nowelizacji stanie się to zbędne. Zmiana prawa umożliwi też prawidłowe działanie odcinkowego pomiaru prędkości. Nie dojdzie wówczas do sytuacji, w której kierowca wjedzie na objęty kontrolą odcinek drogi przed godziną 23, a opuści go już po jej wybiciu. Mająca sprawować kontrolę nad tym systemem Inspekcja Transportu Drogowego miałaby w takim przypadku twardy orzech do zgryzienia.

Kierowcy będą musieli szybko przyzwyczaić się do nowego prawa. Obecnie późną nocą mogą bez obaw przejeżdżać obok ustawionego w terenie zabudowanym fotoradaru z prędkością 70 km/h, gdyż do limitu 60 km/h doliczyć należy 11 km/h tolerancji tych urządzeń. Po zmianach takie zachowanie skończy się niechcianą korespondencją, a w konsekwencji mandatem. Kiedy nowe przepisy zaczną obowiązywać? - Termin wejścia w życie proponowanych rozwiązań zależny będzie od tempa prac parlamentarnych - mówi Piotr Popa z biura prasowego Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.

tb, moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne