Autosan rozkwitnie? Mają produkować m. in. autobusy dla wojska
Konsorcjum HSW, PIT-Radwar (obie z Grupy PGZ) oraz prywatna spółka SKB Drive Tech chcą kupić firmę Autosan. Producent autobusów jest w upadłości od początku października 2013 r. O złożeniu przez konsorcjum oferty poinformował wiceminister skarbu państwa Zdzisław Gawlik.
Gawlik dodał, że oferta zakłada również przejęcie pracowników na dotychczasowych zasadach. O konsorcjum powiedział, że to "mariaż kapitału skarbowego i prywatnego". - Podmioty te mają pomysł na przedsiębiorstwo, mają pomysł na funkcjonowanie Autosanu. Liderem konsorcjum jest HSW - mamy do czynienia tutaj z pewną prawidłowością. Dwa i pół roku temu HSW kupiła upadłe zakłady Jelcza, które miały podobną historię, jak Autosan. Dzisiaj w Jelczu pracuje dwa razy więcej osób niż w momencie przejęcia przez HSW. Produkowany jest sprzęt na rzecz polskiej armii, m.in. ciężarówki - zaznaczył.
* ILE WART JEST TWÓJ SAMOCHÓD? MOŻESZ SIĘ ŁATWO PRZEKONAĆ *
Wiceminister podkreślił, że konsorcjum chce utrzymać w Autosanie dotychczasową produkcję autobusów. Spółka ma również nadal produkować na rynek kolejowy. Chcemy również, żeby Autosan wypełnił polską przestrzeń i potrzeby polskich sił zbrojnych, po to w konsorcjum jest PIT-Radwar i HSW. Liczymy, że ten konglomerat różnych pieniędzy i różnych pomysłów na działanie Autosanu zapewni lepszą przyszłość firmie i pozwoli odzyskać jej świetność - powiedział Gawlik. Dodał, że oferta ma charakter biznesowy i "pieniądze włożone w Sanok" muszą procentować. - Jestem przekonany, że tak będzie - stwierdził.
Wiceminister zapowiedział, że złożona oferta zawiera również gotowe zamówienia na produkcję autobusów dla komunikacji miejskiej w I kwartale 2016 r. Pieniądze potrzebne na realizację zamówienia miałaby zapewnić Agencja Rozwoju Przemysłu. Dopytywany o szczegóły tego zamówienia odpowiedział, że chodzi o "wyposażenie w autobusy komunikacji miejskiej jednego z miast". - Więcej szczegółów nie mogę podać - dodał. Zdaniem Gawlika każdy z podmiotów konsorcjum jest przekonany o tym, że Autosan to dobre miejsce do zrobienia biznesu.
PIT-Radwar to warszawska firma, która należy do Polskiej Grupy Zbrojeniowej, działa w sektorze radiolokacji. Wiceminister zaznaczył, że jest zainteresowana ulokowaniem produkcji w Autosanie "pewnych produktów". - Spółka oczekuje, że uzupełni to gamę produkcji, jaka jest realizowana w PIT-Radwarze i w konsekwencji wpłynie to na końcową wartość obu podmiotów - powiedział przedstawiciel rządu. SKB Drive Tech z Radomska z kolei to prywatna spółka, która specjalizuje się w budowie osi napędowych. - I tutaj liczy na współpracę - dodał wiceminister. W ocenie Gawlika, Autosan może liczyć również na pieniądze, które PGZ będzie pozyskiwać, jeśli chodzi o budowę silników. - Sądzę, że pod tym względem czeka Autosan rewolucja, ale z korzyścią dla każdego, kto w tym będzie uczestniczył - zaznaczył. Jak powiedział w trakcie konferencji syndyk Autosanu Ludwik Noworolski, ofertę musi zaakceptować sędzia-komisarz nadzorujący upadłość. Nie chciał powiedzieć, czy wpłynęły jeszcze jakieś inne oferty kupna firmy.
Autosan oprócz autobusów produkuje też części do tramwajów oraz kabiny do pociągów. W ub.r. zakład sprzedał 50 autobusów; obecnie zatrudnia ok. 360 osób. Fabryka uzyskała w tym roku homologację na produkcję miejskich autobusów SANCITY z silnikami spełniającymi najbardziej rygorystyczną normę emisji spalin Euro 6. Zakład może produkować ok. 300 sztuk tych pojazdów rocznie. Firma jest w upadłości od początku października 2013 r. Wniosek o upadłość zgłosił ówczesny zarząd spółki. Pod koniec maja br. Prokuratura Okręgowa w Krośnie umorzyła śledztwo ws. upadłości Autosanu. Przedsiębiorstwo było pięć razy wystawiany na sprzedaż w przetargu. W ostatnim cena wywoławcza wynosiła 37 mln zł. Po piątym przetargu sędzia nadzorujący upadłość Autosanu zgodził się na sprzedaż fabryki z wolnej ręki.
Autosan SA jest jedną z najstarszych fabryk w Polsce; jej początki sięgają 1832 r. Od 2001 r. firma zaczęła projektować i produkować elementy pojazdów szynowych, zwłaszcza nadwozia szynobusów i tramwajów; współpracowała m.in. z firmami PESA Bydgoszcz, NEWAG z Nowego Sącza oraz z Poznańskimi Zakładami Naprawczymi Taboru Kolejowego.
Źródło: PAP
ll/moto.wp.pl