Autogaz to zaawansowana elektronika, która doskonale współpracuje z twoim samochodem

Lubimy powtarzać, że kiedyś to były czasy… ale w technice autogazu to teraz są czasy. Instalacje LPG są szybkie, precyzyjne i doskonale współpracują z silnikiem. Pod jednym warunkiem – że pasują do niego.

Obraz
Źródło zdjęć: © autokult
Marcin Łobodziński

Dawne czasy strzelającego gazu – czy to z wydechu czy w dolocie – już minęły. Nie chcemy ich pamiętać, a już na pewno nie chcą kierowcy, którzy mieli w swoich samochodach np. wtrysk mechaniczny. Autogaz potrafił zniszczyć aparaturę wtryskową i na lata zostawić po sobie złe wspomnienia. Dziś samochodowe instalacje LPG są tworzone już nie wyłącznie z myślą o oszczędnościach na samym paliwie, lecz także na serwisie. Mają zapewniać komfortową i spokojną eksploatację przez lata.

Obecnie głównym zadaniem systemu gazowego w samochodzie jest dostosowanie się do potrzeb silnika, które odzwierciedlają potrzeby kierowcy. Instalacja autogazu ma tak pracować, by silnik, a konkretnie czujniki i sterownik nie rozpoznały, że paliwem jest gaz, a nie benzyna.

Jest to realizowane dzięki precyzyjnym sterownikom gazowym oraz systemowi autoadaptacji, który reaguje w czasie rzeczywistym na wszelkie zmiany, jak np. stopień otwarcia przepustnicy, ale też zapotrzebowanie na paliwo w miarę wzrostu czy spadku obciążenia. Nawet symulując jazdę na hamowni, nie jesteśmy w stanie tak dostroić sterownika autogazu, by przygotować go na każdą możliwą sytuację drogową. Tak jest natomiast dostrojony fabryczny komputer sterujący silnikiem i to na jego danych bazuje sterownik autogazu.

Dzięki nowoczesnej elektronice oraz autoadaptacji, mamy nie tylko instalację LPG naśladującą system zasilania benzyną i tym samym nie odczujemy utraty mocy. Kolejną zaletą jest niskie zapotrzebowanie na gaz. Nie będzie się on przelewał przez silnik niepotrzebnie. Jest to ważne nie tylko ze względu na ekonomię, ale także na czystość spalin. Choć paliwo LPG i tak jest czystszym od benzyny, to silniki pracujące wg normy Euro 5 czy Euro 6, są niezwykle czułe na precyzyjne dawki paliwa. Takie zapewniają najnowsze sterowniki oraz wtryskiwacze gazu.

Turbodoładowanie, zmienne fazy rozrządu, zmieniające się czasy otwarcia zaworów, elektronicznie sterowane systemy EGR, wysoki moment obrotowy przy niskich obrotach, mała pojemność i duża moc – to nie są dziś przeszkody do zasilania gazowego. Nie ma problemu choćby z tym, że auto jest wyposażone w system start&stop, który wyłącza go, kiedy czekamy na zmianę świateł czy stoimy w korku. Ponowne uruchomienie odbędzie się na autogazie, nie na benzynie. A to przecież nie wszystko.

Hybryda też nie jest problemem, który uniemożliwiałby jazdę na gazie. Wręcz przeciwnie – samochody hybrydowe na LPG są wybitnie ekonomiczne i "czyste". Dla nowoczesnej instalacji LPG przygotowanej dla samochodu hybrydowego nie ma znaczenia, czy jedziemy na paliwie czy na prądzie, ile razy silnik wyłączy się podczas jazdy i jak często będzie się uruchamiał. Nawet fakt, że większość hybryd pracuje w tzw. cyklu Atkinsona nie stanowi żadnego problemu. Warto dodać, że dla instalacji nie ma to znaczenie, ale już dla portfela owszem. Ponieważ w mieście jedzie się bardzo długo na elektryku, lecz za miastem przeważnie na benzynie. I tu wchodzi LPG, stąd oszczędności.

Współczesny samochód z instalacją gazową pod względem samej jazdy nie różni się od samochodu zasilanego wyłącznie benzyną. Oferuje ten sam komfort jazdy, te same osiągi i podobne zużycie paliwa. Co ważne, paliwa znacznie tańszego od benzyny.

Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3